« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
در گفتگوی آوای رودکوف با پرستار و مسئول کنترل عفونت اورژانس بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) عنوان شد:
معصومه خسروی کتولی پرستار اورژانس و مسئول کنترل عفونت اورژانس بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) علی آباد کتول:شکست بیماری کرونا با همکاری مردم میسر است.
پایگاه خبری آوای رودکوف:بیماری کرونا چند هفته ای است که در اکثر شهرها و روستا های ایران فراگیر شده است و ضرورت آموزش در خصوص مواجهه با این بیماری و پیشگیری از سرایت آن امری ضروری است.

به منظور آشنایی بیشتر با راه های جلوگیری از گسترش کرونا و شرح اقدامات انجام شده در بیمارستان علی آباد کتول، گفتگوی کوتاهی بامعصومه خسروی کتولیمسئول کنترل عفونت اورژانس بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) انجام داده ایم.

امید است مردم با هوشیاری و اهتمام بیشتری به این قضیه بنگرند و با همکاری با نهاد های بهداشتی و درمانی زمینه را برای قطع زنجیره شیوع کرونا هموار سازند.

بیماری کرونا چه علائمی دارد و آیا همه افرادی که این علائم را دارند باید به بیمارستان مراجعه کنند؟

در طول روزهای اخیر پزشکان متخصص زیادی در مورد مشخصات این بیماری در رسانه ملی و سایر رسانه ها به کرات صحبت کرده اند و قطعاً مردم با مشخصات این بیماری اشنا شده اند. در واقع این بیماری شباهت زیادی به سرما خوردگی و آنفولانزا دارد و تظاهرات ظاهری مشابهی با این بیماری ها دارد. فلذا با بروز اولین سر درد یا سرفه نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست. چرا که خود بیمارستان یک مکان و منبع آلودگی به ویژه برای افراد مستعد محسوب می شود و ممکن است فردی که با سرما خوردگی به بیمارستان مراجعه می کند، با کرونا از بیمارستان خارج شود! البته وزارت بهداشت سامانه ای را طراحی کرده است که با پیامک برای همه مردم ارسال شده است. توصیه می شود شهروندان در صورت داشتن علائم بیماری، قبل از مراجعه به بیمارستان حتماً سری به این سامانه بزنند و بعد از پر کردن فرم از میزان پیشرفت بیماری خود آگاه شوند و در صورت ضرورت به بیمارستان مراجعه کنند.

تا کنون چه اقداماتی برای پیشگیری از بیماری کرونا در شهرستان انجام شده است؟

بر اساس دستور العمل و پروتکل وزارتی تا کنون جلسات متعددی با مسئولان حوزه بهداشت و درمان شهرستان، مسئولان اورژانس و سایر بخش ها، مسئولان شهری، شهرداری و سایر نهاد ها برگزار شده است و تصمیمات متعددی اخذ شده است. شستشوی معابر عمومی، نصب بنر ، توزیع بروشور در سطح شهر، تعطیلی مراکز آموزشی و باشگاه های ورزشی، ضد عفونی کردن معابر عمومی و ناوگان حمل و نقل عمومی، محلول پاشی و ضد عفونی اماکن شهری، کاهش ساعات کاری کارمندان، تعطیلی پارک جنگلی کبود وال، ضد عفوانی و گند زدایی معابر عمومی، ممانعت از ملاقات بیماران در بیمارستان، جلوگیری از برگزاری مراسم عزا و شادی و راه اندازی سامانه اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده در این مدت در شهرستان علی آباد کتول بوده است.


نقش خیرین سلامت در مقابله با کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

در طول چند روز خیرین سلامت و افراد خیر متعددی با مسئولان بیمارستان و پرستاران تماس گرفته اند و اعلام آمادگی جهت همکاری به منظور تامین ملزومات پزشکی مورد نیاز در بیمارستان، همکاری و حتی تولید ماسک و ... داشته اند. که بنده به نمایندگی از پرسنل زحمتکش بیمارستان و پرستاران از همه این بزرگواران تشکر می کنم و امید وارم با کمک مردم و همیاری نهاد ها و افراد خیر کمبود ها جبران شود و زمینه قطع زنجیره شیوع کرونافراهم شود. البته سوی دکتر فاضل تجهیزاتی به بیمارستان علی اباد کتول ارسال شد که شامل موارد زیر است:  پنج دستگاه مانیتور علایم حیاتی، یک عدد دستگاه تنفس مصنوعی، یک عدد ساکشن

برای پیشگیری از شیوع کرونا چه توصیه ای به مردم دارید؟

قرنطینه خانگی اولین توصیه جدی به شهروندان است و بنده به عنوان یک سرباز کوچک در جبهه مقابله با کرونا از مردم درخواست دارم در وهله اول با اجرای قرنطینه خانگی از رفت های غیر ضروری پرهیز کنند. رعایت بهداشت فردی و شستشوی مداوم دست و صورت ، گام دوم است. گام سوم عدم حضور در اجتماعات و مراسم است و تا حد ممکن از برگزاری چنین مراسم عزا و شادی ، حتی در مقیاس کوچک پرهیز کنند. مراجعه به بازار را تا حد ممکن کاهش دهند و در هر بار مراجعه به بازار خرید چند روز را انجام دهند و پس از خرید دست ها و حتی لفاف محصولات خریداری شده را تا حد ممکن ضد عفونی کنند یا مواد را از بسته اصلی خارج کرده و در لفاف یا ظرف یا یخچال نگهداری کنند.

در صورت مراجعه به بیمارستان هم ضمن حفظ آرامش نهایت همکاری را با پرسنل بیمارستان داشته باشند و از آوردن همراه حتی المقدور خودداری کنند. پرهیز از سفرهای غیر ضروری نیز در این ایام امری ضروری و حیاتی است.

سخن پایانی
با دعای خیر مردم و همکاری با کارکنان بهداشت و درمان و رعایت موارد بهداشتی و ایمنی، این روزهای سخت قطعاً به پایان خواهد رسید و هر قدر همکاری مردم و اجرای توصیه های بهداشتی بیشتر باشد، زمان نابودی این ویروس زود تر فراخواهد رسید.

گفتگو از وحید حاج سعیدی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین