« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۵۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸
گفتگو از داریوش بهنیا؛
استان کهگیلویه و بویراحمد در روزگاری که فن آوری هسته ای به کمک دانش پرشکی آمده تنها استانی در ایران است که با 800 هزار نفر جمعیت حتی یک مرکز پزشکی هسته‌ای ندارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-داریوش بهنیا : با این که استان کهگیلویه و بویراحمد برخوردار از بیشترین مواهب خدادادی از جمله معادن و منابع غنی زیرزمینی همچون آب و نفت و گاز و نعمت‌های بیکران همانند گیاهان دارویی و مهم‌تر از همه استعدادهای ناب انسانی است اما همچنان به دلایل مختلف در محرومیت غوطه‌ور است و بدون اغراق مقام اول محرومیت کشور در همه زمینه‌ها از جمله در زیرساخت‌ها و بسترهای مورد نیاز رشد و توسعه متعلق به این استان است.

کافی است گشتی گذرا در شهر یاسوج مرکز استان بزنیم تا به عمق محرومیت‌ها بیشتر پی ببریم مرکز استانی که بسیاری از امکانات مورد نیاز امروز مردم را در خود ندارد و هنوز به بسیاری از ملزومات تجهیز نشده‌ایم.

باید دمی با نخبگان استان بنشینیم و از زبان آن‌ها وضعیت خودشان و استان را جویا شویم تا دریابیم که نخبگان و نیروی انسانی فرهیخته چه رنجی می‌کشند و از چه‌ها که نمی‌نالند.

کلنگ‌هایی که در زمین ماند/نخبگانی که مایوس می‌شوند!


یکی از عمده‌ترین دلایل محرومیت تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد به تمامیت‌خواهی و سودجویی و منفعت‌طلبی افرادی برمی‌گردد که برای رسیدن به خواسته‌های خود استان و داشته‌های آن را ملک شخصی دانسته و برای نیل به اهداف شخصی خود با داشته‌ها و سرمایه‌ها و سرنوشت استان بازی کردند.

متاسفانه در طول این سال‌ها کسی از آن‌ها نپرسید که چرا و به چه علت اقدامات و خدمات نظام جمهوری اسلامی را به پای خود نوشتید و چرا برای رسیدن به منافع خود پروژه‌ها را زخمی کردید و تنها برای تبلیغ و نمایش با سرنوشت نخبگان استان بازی شد.

در بسیاری از موارد کلنگ‌هایی بر زمین زده شد که هیچ گاه عملیاتی نگردید که در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و عمرانی و بهداشتی و درمانی شاهد چنین رویه‌ای بوده و هنوز هستیم.


به همین منظور پای سخن و حرف دل یکی از متخصصین و نخبگان ممتاز استان نشستیم تا دغدغه‌های لهراسب رستمی این پزشک جوان خوشفکر و علاقه‌مند به سرنوشت استان را بیشتر بفهمیم و به سمع و نظر مسوولان استان برسانیم.

رستمی تنها متخصص پزشکی هسته‌ای استان می‌گوید: توفیقی حاصل شد به این نقطه رسیدیم بحث تعریف و تمجید و چاپلوسی نباشد از اول ابتدایی تا دانشگاه هم عمومی و هم تخصص در دانشگاه دولتی و همه داخل ایران و زیر مجموعه وزارت بهداشت بوده و به ضرب پول و مدرسه خصوصی نبوده و تنها با حمایت والدین و تلاش خودم به این مرتبه دست یافته‌ام.

در این رشته هم کارشناس و هم کارشناس ارشد و هم دکترا و هم پزشک متخصص داریم و اکنون تنها متخصص بومی در رشته پزشکی هسته‌ای در استان که در خدمت مردم استان هستیم.

به مدت 7 سال پزشکی عمومی خواندیم و دوباره کنکور تخصصی دادیم و با 4 سال تحصیل تخصص را در دانشگاه بین‌المللی شیراز گرفتیم و در بیمارستان نمازی مشغول بودیم و از سال گذشته درس تمام شد و بنا به نیاز استان و عقیده‌ای که داشتیم برای کمک به مردم دیارم به اینجا آمدم.

این متخصص پزشکی هسته‌ای در پاسخ به این سوال که با همه جاذبه‌هایی که در شیراز وجود داشت چرا به اینجا آمدی؟ این گونه گفت: بی‌پرده بگویم یکی از جراحان استان گفت خودت را خسته نکن و اینجا نیا اما با توجه به نیتی که از روز اول داشتم برای کمک به مردم شهر و استان به اینجا آمدم.

به رستمی می‌گوییم چرا برای راحتی کار یکی دیگر از رشته‌های تخصصی را انتخاب نکردی که پول نقدتری هم داشته باشد برای مثال چرا تخصص قلب و مغز و اعصاب نگرفتی که منبع درآمدی بیشتری داشته باشی اصلا چرا با این اوضاع به یاسوج آمدی؟.

رستمی به داستان انتخاب این رشته اشاره می‌کند: سال 94 که برای تخصص اقدام کردم خدمت استاد بزرگ دکتر سید علی ملک‌حسینی فخر پزشکی ایران و استان رسیدیم و گفتم استاد می‌خواهم برای تخصص اقدام کنم که فرمود: دو موضوع را در انتخاب لحاظ کن یکی علاقه و دوم نیاز مردم استان که گفتم همه تخصص‌ها هست شما چه می‌دانید که در جواب گفت؛ ما دو رشته در استان نداریم «آن موقع فوق تخصص ریه داشتیم» یکی رشته پزشکی هسته‌ای و یکی هم تخصص پرتو درمانی.

این تنها متخصص پزشکی هسته‌ای گفت: از قضا همان سال 94 کلنگ مرکز پزشکی هسته‌ای در بیمارستان امام سجاد به زمین زده شد اما با گذشت 5 سال از کلنگ‌زنی آن مرکز همچنان خبری از مرکز پزشکی هسته‌ای در استان نیست.

رستمی می‌گوید: شما غریبه نیستید اکنون ماهیانه 30 تا 40 میلیون به خودم ضربه می‌زنم امکانات نیست و من فقط بیمار ویزیت می‌کنم و ناچارا مریض را برای مراحل تشخیص و درمان به شیراز می‌فرستیم.

وی در پاسخ به سوال ما در خصوص کلنگ‌های بی‌هدفی که به زمین زده می‌شود می‌گوید: من وارد موضوع و مباحث سیاسی نمی‌شوم اما بحث مسائل نظارتی در اجرای این پروژه‌هاست پروژه‌هایی که قبل از تکمیل در استان ما افتتاح می‌شود.


در استان با توجه به محرومیت شدیدی که در حوزه‌های مختلف داریم از نظر اداری و نظارتی و پی‌گیری‌ها برای اخذ بودجه پروژه‌ها از مرکز باید جدی‌تر باشیم.

باید بپذیریم که نسبت به استان‌های دیگر خیلی ضعیفیم اکنون در شیراز 6 مرکز پزشکی هسته‌ای فعال است و ما با 800 هزار نفر جمعیت تنها استان در ایران هستیم که مرکز پزشکی هسته‌ای نداریم.

وی به رسانه‌ها و نخبگان توصیه می‌کند که برای رفع مشکلات مطالبه‌گری باید داشته باشید و همچنین استاندار و نمایندگان باید در جلسات منظم مشکلات را احصا و پی‌گیری جدی کنند و برای خدمت به مردم افق دیدی را تعریف کنند.

با دکتر رستمی گریزی به فلسفه و کاربرد پزشکی هسته‌ای می‌زنیم که با تسلط کامل و بیانی گویا می‌گوید: زیرشاخه‌ای از علم پزشکی است که هم خدمات تشخیص و هم خدمات درمانی ارائه می‌دهد تشخیص انواع اسکن‌های هسته‌ای مغز، چشم، قلب، ریه، دستگاه گوارش و کلیه و مجاری ادرار و استخوان و غیره از اهم اسکن‌های تشخیصی هستند.

 می‌گوید: این اسکن بر خلاف رشته رادیولوژی بیشتر بر اساس ساختار تصمیم‌گیری و تشخیص داده می‌شود ضمن اینکه با کمترین عارضه تصویربرداری برای بیمار انجام می‌شود و کلا هیچ عارضه‌ای برای بیمار ندارد در تشخیص بیمارهای التهابی و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلب و عروق کابرد اساسی دارد.

 در قسمت درمان هم پزشکی هسته‌ای در تیروئید و سرطان تیروئید و توده‌های مختلف و انواع سرطان‌ها کاربرد دارد در استان آمار سرطان در حال افزایش است الان آماری مربوط به بیمارستان نمازی شیراز است که در طول حدود دو سال مراجعین ساکن استان به مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان نمازی شیراز بیش از 600 نفر بوده که فقط نیاز به خدمات درمانی داشته‌‌اند که آن هم برای یک مرکز در شیراز بوده و آمار مراجعین 5 مرکز دیگر را نداریم.

الزامی برای استان است که راه‌‌اندازی مرکز پزشکی هسته‌ای را داشته باشیم واقعیت امر این است که دلمان برای مردم استان می‌سوزد هفته‌ای و به همین خاطر سه روز در هفته بیماران را ویزیت می‌کنیم بیماری که سرطان تیروئید دارد و نیاز به ید درمانی است نزد ما فرستاده می شود و ما هم انجام وظیفه می‌کنیم اما وقتی بیمار را برای خدمات درمانی به شیراز می فرستیم نارضایتی صورت می‌گیرد که چرا مجبور هستند با این هزینه‌های بالا شیراز بروند.

از دکتر رستمی می‌پرسیم واقعا چه قدر هزینه برای راه‌‌اندازی مرکز در استان نیاز است که در جواب می‌گوید:  مرکز پزشکی هسته‌ای با کمتر از 10 میلیارد تومان قابل راه‌اندازی هم برای ارائه خدمات تشخیص و درمان است که با آن هم می‌توان ساختمان و هم تجهیزات را تهیه و تامین کرد.

تنها متخصص پزشکی هسته‌ای استان معتقد است که باید دانشگاه و مسوولان استان و نمایندگان این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند که اکنون در قسمت تشخیص فقط ستون‌ها بلند شده و در مرحله ستون گذاری متوقف شده است.

با حسرت و ابراز ناخوشنودی می‌گوید: یک بیمار 3 بار باید از استان به مقصد شیراز رفت ‌و آمد داشته باشد هزینه‌های رفت و آمد و همراه بیمار که سرسام‌آور است اگر در استان مرکز پزشکی هسته‌ای وجود داشته باشد با یک تلفن از حضور پزشک آگاه شده و با کمترین هزینه تشخیص و درمان صورت می‌گیرد.

از متخصص جوان می‌پرسیم چرا همان شیراز نماندی تا امروز چنین نگران وضعیت استان نباشی که با صلابت و بدون هرگونه پشیمانی می‌گوید: چند روز پیش مدیر گروه از شیراز با من تماس گرفت، دوره تخصصی را با هم گذارندیم او با اخلاق و از علم من آگاهی دارد و درخواست همکاری در شهر شیراز داد اما به نیت خدمت به مردم و برای خواسته خانواده و پدرم می‌خواهم این مرکز را در یاسوج راه بیندازم.

رستمی از دانشگاه علوم پزشکی گلایه‌ای ندارد چرا که مسوولان دانشگاه می‌گویند اگر شما بروی کسی نیست و البته همکاری برای راه‌ا‌ندازی دارند ولی به تنهایی چه کنند؟

در این چند ماهی که در استان هستیم با مسوولان دانشگاه و فرماندار و اعضای شورای شهر و دفتر استاندار صحبت شده است البته خود دانشگاه هم پی‌گیر است و نباید زحمات آن‌ها را منکر شویم اما تلاش مستمر و پی‌گیری بیشتری لازم است.

در پایان  از مسوولان استان انتظار می‌رود تا در حرکتی جهادی و برای رفع مشکل بیمارانی که نیاز به تشخیص و درمان هسته‌ای دارند هر چه سریع‌تر مرکز پزشکی هسته‌ای یاسوج تکمیل و راه‌ا‌ندازی شود و با اهمال و سهل‌انگاری مبادا نخبگانی مثل دکتر رستمی تحمل خود را از دست داده و تنها متخصص استان از اینجا رحل اقامت کند که در صورت چنین اتفاقی پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
انسان برای مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد متأسف میشود... .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: