« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
در گفتگوی آوای رودکوف با دوتن از ائمه جمعه کشور بررسی شد:
عمل صالح افعال اختیاری انسان است که همراه با صلاح باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، عمل صالح، نه تنها نشانه وجود ایمان در دل‌ها و مایه تجلی و درخشش آن در قلمرو زندگی است، و ایمان بدون «عمل» و انجام مسئولیت، بسان درخت بی بر است که فقط به درد سوختن می‌خورد نه برای تربیت و پرورش.

عمل صالح افعال اختیاری انسان است که همراه با صلاح باشد؛ یعنی دارای نظم و اعتدال بوده و هیچ گونه خللی در آن وارد نشود و فسادی در آن نباشد.

در فلسفه تربیتی اسلام، انسان در پرتو ایمان جهت پرورش روحی و جسمی خود و برای رسیدن به کمال تلاش می کند و این تلاش و کوشش است که بیانگر ایمان واقعی انسان بوده و زمینة پاداش، جزا و ترفیع درجات را برای او فراهم می آورد.

عمل صالح نسبت به ایمان، به منزله تنه و شاخه، به ریشه آن است، که هر یک در دیگری اثر متقابل دارد و وجود هر یک مایه تکامل دیگری است و آسیب پذیری یکی موجب آسایش پذیری دیگری نیز هست.

تکامل روحی انسان درپی انجام عنل صالح
حجتالاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: هدف از انجام عمل صالح بالا بردن معنویت و تکامل روحی انسان است و تکامل روحی در صورتی تحقق می‌پذیرد که عمل از هر نوع «خودخواهی و سودجویی» پیراسته شود.

وی، افزود: و عشق به خدا و عشق به کسب رضایت او، انگیزه انسان شود در این صورت است که انسانیت و نفسانیت نابود می شود و عشق به کمال مطلق، سراسر روح انسان را فرا می‌گرفته و تکامل، تحقق می‌پذیرد.

وی، بااستناد به آیه 97 سوره نحل(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ)بیان کرد: در این آیه می خوانیم: هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی، ادامه داد: ایمان نور و روشنی بخش است، ولی ضمیمه شدن عمل صالح به آن، مایه درخشندگی بیشتر آن شده و انسان در زندگی از جهات مادی و معنوی، بصیر و روشن تر می‌شود.

امام جمعه هریس، ضمن بازگو نمودن یکی از نتایج موثر عمل صالح یادآور شد: یکی از نتایج مؤثر و لاینفک عمل صالح که بعد اجتماعی آن، در خدمات و تعاون عمومی مجسم می شود، توجه عواطف انسان و علائق قلبی مردم به آن گروه از افراد است که در خدمت جامعه بوده و برای آنان کار صورت می‌دهند.

وی، بااشاره به فرموده ثامن الحجج امام رضا(ع) افزود: ایشان می فرمایند: مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچ کدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود.

حجت‌الاسلام احمدی، ایمان به خدا را درختی نیرومند دانست و تاکید کرد: ایمان به خدا و کردار نیک بسان درخت نیرومندی است که ریشه‌های آن در اعمال دل به نام ایمان قرار دارد، و شاخه‌ها و تنه و ثمرات لذیذ و شیرین آن از شجره زندگی انسان آویزان است، اگر تقویت ریشه، در رشد تنه و شاخه و خوبی میوه تاثیر به سزا دارد، اصلاح تنه و شاخه و مساعد بودن هوا و تابش خورشید، در تقویت ریشه و قوت آن کاملا نیز مؤثر خواهد بود.

عمل صالح بهانه ای برای زندگی پاکیزه
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: زندگی پاکیزه، در سایه ایمان به خدا و عمل صالح صورت می‌پذیرد زیرا در پرتو عمل صالح محبت و دوستی، صفا و صلح به جامعه باز می‌شود و افراد جامعه بسان اعضاء یک تن، به هم یاری یکدیگر می‌شتابند.

وی، عمل صالح را با افزایش هدایت همراه دانست و افزود: ایمان خود راهنما و راه گشا است و اگر با عمل صالح توام شود، هدایت آن افزایش می‌یابد.

حجت‌الاسلام ناصری، با استناد به آیه 170 سوره اعراف(وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: آنان كه به كتاب خدا تمسك مى‌جويند و نماز مى‌گزارند بدانند كه پاداش نيكوكاران را تباه نمى‌سازيم.

امام جمعه خسروشهر، یادآور شد: عمل صالح در صورتی پذيرفته می‌شود كه درخت عمل از آب زلال ايمان به الله سيراب شود.

وی، بااشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: آن کس که بدون بصیرت حرکت می کند مانند کسی است که بیراهه می رود و تند رفتنش جز به دور شدن از راه نمی انجامد.

حجت‌الاسلام ناصری، از سختی انجام اعمال صالح گفت و تأکیدکرد: از آنجا که انجام اعمال صالح با مشقت و سختی همراه است، توفيق انجام عمل صالح نيازمند شکيبايی در برابر سختی مخالفت با نفس است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: