« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
پایگاه خبری آوای رودکوف: سخنگوی دولت گفت: هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد و‌ خود را مکلف می‌دانیم که اجازه ندهیم دانش‌آموزی از امر تحصیل عقب بماند.

به گزارش  تسنیم ، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مبارزه با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه برای بقای ملی است و باید هم امر سلامت و هم بحث آموزش را پیش ببریم.
وی افزود: دوگانه‌های «جان و‌ نان»، «آموزش و جان» و «عزاداری و‌ سلامت» آزمون‌هایی است که باید با افزایش اعتماد با موفقیت از آن عبور کنیم، اینها آزمون‌های ملی برای همه ماست.

سخنگوی دولت بیان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا در بحث آموزش همه ابعاد را مورد توجه قرار داده و‌ به تصمیم‌گیری عقلانی در این زمینه رسیده است. در این بین عدالت آموزشی و‌ منزلت معلمان را نیز مورد توجه قرار دادیم. هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد و‌ خود را مکلف می‌دانیم که اجازه ندهیم دانش‌آموزی از امر تحصیل عقب بماند.

ربیعی افزود: از سوی دیگر طبق بررسی‌هایی که انجام شده بود، در خانه ماندن دانش‌آموزان در برخی موارد منجر به چاقی بچه‌ها می‌شد و آثار روانی هم‌می‌توانست داشته باشد؛ تصمیم بر بازگشایی مدارس تصمیم درستی بود.

وی بیان کرد: یکی از مصوبات هیئت دولت در ستاد ملی کرونا بود براساس این مصوبه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در زمان مقرر با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد. بنابراین این مصوبه تشکیل ستاد و سخنرانی ممنوع و تبلیغات و اطلاع رسانی نیز در فضای مجازی انجام خواهد شد. به برای شناسایی بیشتر داوطلبان صداوسیما امکانات برابر اطلاع رسانی و تبلیغاتی در حد متعارف در اختیار آنان قرار خواهد داد. در مصوبه دیگر با توجه به درخواست تعدادی ودیعه‌گیران اجاره مسکن اجازه داده شد تا متقاضیان با بانک‌های عامل تفاهم نموده و مانده بدهی‌های آنها به اقساط تبدیل و پرداخت گردد. دولت برای تسریع در برنامه طرح ملی مسکن و نیز کمک به کارکنان دستگاه‌ها دولت تصویب نمود 50 درصد از اراضی مازاد دستگاه‌ها به تأمین مسکن کارکنان همان واحد اختصاص یابد و مابقی اراضی برای تأمین مسکن برای تأمین افراد فاقد مسکن تخصیص یابد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در روزهای گذشته شاهد مرحله تازه و رو به پیشرفتی در توسعه تعاملات بین المللی سازنده و موثر بودیم که در سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آژانس و همینطور حضور هیئت اروپایی در ایران بازتاب داشت. این تحرکات دیپلماتیک نشانه دیگری از ناکامی ایالات متحده در پیشبردن طرح‌های ویرانگری است که نه‌تنها نابودی برجام بلکه فراتر از آن تهاجم همه جانبه به چندجانبه‌گرایی و قانونمندی‌های بین المللی را در نظر داشت.

ربیعی اظهار داشت: وزیر امور خارجه آمریکا خبر می‌دهد که قصد اعمال تحریم‌های منسوخ شده شورای امنیت علیه ایران را دارد؛ همان تحریم‌هایی که اعضای شورای امنیت یکصدا با آن به مخالفت برخاستند و هرگونه برگشت‌پذیری آن به دست آمریکا را ناممکن دانستند. ما بی‌اعتنا به این تهدیدها و نمایش‌های بی‌معنا، مصمم به تداوم تعامل توأم با احترام و حسن نیت با همه کشورها جهان و سازمان‌های بین المللی هستیم تا در برابر این یاغی‌گری کم‌سابقه و در کنار ملت‌های جهان، از حاکمیت قانون و هنجارهای مشترک بین المللی دفاع کنیم. علاوه بر اعتمادسازی مستمر به عنوان زیربنای ارتقای روابط خارجی سازنده و موثر با جهان، تلاش برای توسعه روابط تجاری و کاهش موانع مربوط به مناسبات اقتصادی هم در مرکز توجه این دور جدید از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی است. هیچ دستاوردی خود به خود حاصل نمی‌شود. وزارت امور خارجه در خط مقدم نبردهای دیپلماتیک در ماه های اخیر، زحمات فراوانی را متحمل شد.

وی ادامه داد: این مسیر به عنوان خط مشی ثابت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و اطمینان داریم که بیش از این هم، شاهد خبرها و نشانه‌های امیدبخش دیگری در برابر اردوی تحریم، شرارت و نفرت‌پراکنی جهانی آمریکا خواهیم بود.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی  مبنی بر اینکه خانواده‌ها برای حضور دانش آموزان به شکل حضوری و غیرحضوری نگرانی‌هایی دارند، تصمیمات ستاد ملی کرونا در این خصوص چیست؟ و اینکه تشبیه مدرسه به پادگان هم انتقاداتی در پی داشته است، گفت: رئیس‌جمهور تاکید کردند که حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست. از ابتدا هم قرار نبود حضور در مدارس اجباری باشد ولی متأسفانه این روزها باب شده برخی به روش برجسته‌سازی آنچه را از هر متنی می‌خواهند استخراج و بازنمایی می‌کنند. بحث مهم این بود که در کنار موضوع سلامت دو مسئله برای دانش آموزان اهمیت دارد. یکی موضوع عدالت آموزشی بود که دل‌سوزان شخصیت‌های تاثیرگذار نیز نسبت به آن حساسیت نشان داده و این نگرانی وجود داشت که همه دانش آموزان نتوانند از امکانات و فضای مجازی جهت آموزش استفاده کنند و باید این طبقه از جامعه را هم حتما در نظر داشت.

ربیعی تصریح کرد: همچنین بارها تاکید شد که آموزش و پرورش تنها بُعد آموزشی ندارد و حضور در مدارس برای افزایش سیاست‌های اجتماعی و شکل‌گیری شخصیت فرزندان به خصوص دانش آموزان عزیز پایه اول بسیار مهم و موثر است. با این حال رئیس‌جمهور محترم تاکید کردند که حضور در مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست. در خصوص نظم در مدارس و تعبیر رئیس‌جمهور هم برخی مجدد بازنمایی کردند. اتفاقاً ما هم نگران پادگانی شدن جامعه هستیم؛ نگران این هستیم که برخی بخواهند با همان نگاه پادگانی اینترنت و فضای مجازی را محدود کرده و آزادی‌ها مشروع را محدود نمایند. همیشه یکی از صفات نیروهای مسلح در نزد افکار عمومی نظم است و منظور رئیس‌جمهور نظم و انضباط در مدارس بود.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه رئیس‌جمهور بارها در سخنان خود از دوگانه‌های «نان و جان»، «دین و جان» و «آموزش و جان» سخن گفته‌ است، آمار ابتلا به کرونا نشان‌دهنده موفقیت در زمینه‌ی برقراری تعادلی میان این دوگانگی‌ها بوده است، خاطر نشان کرد: اتفاقاً برگزاری و ایجاد تعادل بین این دوگانه‌ها رمز موفقیت ما بوده است. برگزاری این دوگانه‌ها موجب جلوگیری از افراط و تفریط است.

سخنگوی دولت افزود: اتفاقاً اینجا جای مقایسه با سایر کشورهای دیگر هم هست، کشورهای اروپایی دچار موج سوم شدند و برخی کشورها در فستیوال‌ها و اجتماعات نتوانستند مراعات کنند. در موضوع برگزاری دین و جان شاهد بودیم که مردم در عزاداری‌ها تمام پروتکل‌ها را رعایت کردند. همکاران ما در وزارت بهداشت در گزارش دادند که پروتکل‌های بهداشتی به اندازه مطلوبی مراعات شده است. در مورد دوگانه نان و جان ما هم می‌گویم که از این مرحله عبور کردیم و از 17 درصد رعایت پروتکل‌ها امروز گزارش ناظران وزارت بهداشت این است که در اصناف 77.5 درصد در ادارات و بانک‌ها 90 درصد پروتکل‌ها رعایت شده و تعطیلات کمی داشتیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: