« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
یاداشت به قلم وحید حاج سعیدی؛
در دل کوچه پس کوچه های قدیمی این شهر تاریخی می توان تاریخ را بدون ورق زدن کتابها و جستجو کردن در سایت های اینترنتی قدم زد و لذت پرسه در تاریخ را با تمام وجود حس کرد....
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در حاشیه جنگل های روح انگیز و همیشه سبز البرز با شکوه که جلوه ای بی بدیل از عظمت خداوندی و هنرنمایی طبیعت است، آمیزه هایی از هنر معماری و طبیعت توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب می کند. شهری که چشم انداز زیبای آن به سوی طبیعت هزار رنگ جنگل، آن را به یک مکان گردشگری خاص با ویژگی های منحصر به فرد  بدل ساخته است و گذران لحظاتی مانا را در شهر تاریخ، هنر و ادبیات در ذهن گردشگران متبادر می سازد. در واقع معماری چشم نواز ساختمان های تاریخی در جوار طبیعت چشم نواز و سرسبز البرز، رویای سپری کردن اوقاتی خوش و اقامتی دلپذیر را به واقعیت بدل می سازند. بدون شک جاذبه های تاریخی و طبیعی استان گلستان در کنار راحتی اقامت در مکان های اقامتی سنتی و فرنگی با چشم اندازی رویایی و فرح بخش رو به جنگل های همیشه سبز البرز، مسافرتی به یادماندنی و رویایی را برای گردشگران و شیفتگان تاریخ و تمدن و طبیعت به یادگار خواهند گذاشت .

در دل کوچه پس کوچه های قدیمی این شهر تاریخی می توان تاریخ را بدون ورق زدن کتابها و جستجو کردن در سایت های اینترنتی قدم زد و لذت پرسه در تاریخ را با تمام وجود حس کرد. خانه های قدیمی که بوی قدمت و تاریخ می دهند و هر بخش از خانه هنرنمایی مردانی را یادآور می شود که لزوم دقت در ساخت این بنا ها را کمتر از عبادت نمی دانستند و تمام هنرشان را به کار می گرفتند . صدای کوبه درهای چوبی این ابنیه، آدمی را بی واسطه به صدها سال قبل تر می برد. گردشگرانی که بناهای تاریخ را می پرستند، از تماشای این خانه ها سیر نمی شوند و با تمام وجودشان ذره ذره تاریخ شان را می کاوند و لذت می برند.


خانه امیرلطیفی، سرای باقری‌ها از بزرگ‌ترین بناهای به جا مانده از قاجار، سرای تقوی‌ها، مدرسه عمادیه یادگاری از دوران تیموریان، خانه تاریخی کبیر، بازارچه نعلبندان، دیوار بزرگ گرگان، مسجد جامع گرگان، کاروانسرای قزلق  و ... بخشی از تاریخ کهن این دیار هستند که گردشگران حوزه تاریخ، افسون معماری شان را تا سال ها از یاد نمی برند.

تاریخ در گرگان به بناهای تاریخی محدود نمی شود. کوچه های باریک در شهر، تکیه های قدیمی، ارسی های رنگارنگ، ناودانهای کله شیری، صدای چکش های چلنگران و آهنگران و مسگران ، چینی بند زن هایی که دستان چروکیده و پیرشان، آخرین بند ها را بر قوری های شکسته این قرن می زنند و صد ها نشانه ریز و درشت تاریخی دیگر که ما هر روز بی توجه به هویت تاریخی از کنارشان ساده و بی تفاوت می گذریم، تاریخی بس ماندگار و جاودانه در دل دارند که گردشگران زیادی را آرزوی دیدن این لحظات و صدا هاست.


اما گرگان تنها صدا و تاریخ نیست. جاذبه های طبیعی این شهر پر از خاطره در نزدیکی شهر واقع اند تا جایی که صدای چکاوک ها و هزارنش هر روز صبح خواب ناز کودکان را می ربایند!

لذت تنفس در هوای مه آلود پائیزی یا خنکای نسیم بهاری جنگل های اطراف گرگان با درختان درختان زیبا و سر به فلک کشیده‌، بی تردید لحظات رویایی را برای گردشگران رقم می زنند. پارک جنگلی ناهارخوران، دریاچه‌ توشن،  جنگل توسکستان، ، آبشار نومل، منطقه‌ حفاظت شده جهان نما، آبشار رنگو، تپه تاریخی-فرهنگی تورنگ تپه، روستای زیارت، ، پارک جنگلی النگدره از جمله جاذبه های طبیعی و دیدنی گرگان هستند که تنها با چند دقیقه رانندگی می توان از مزایای گردش و تفرج در این مکان های رویایی لذت برد و اصلاً نیازی به گذر از جاده های صعب العبور و رانندگی در جاده های ناهموار نیست.

 نزدیکی تفرجگاه های جنگلی به مرکز شهر از دیگر امتیازاتی است که گردشگری در گرگان را از حالت تک بعدی خارج کرده است. به دیگر زبان آثار تاریخی، جاذبه های گردشگری طبیعی نظیر جنگل و رودخانه و ... تنوع گردشگری را در این شهر مثال زدنی کرده است و با ذائقه همه افراد خانواده سازگار ساخته است.


وجه دیگر گردشگری در گرگان تغذیه است. کسانی که اندکی با مختصات غذاهای گرگان آشنایی دارند نیک می دانند که تنوع غذایی در گرگان چنان پر رونق و بی شمار است که پرداختن به همه زوایای آن در این مقال میسر نیست. انواع آش ها، پلو ها، خورشت ها، حلواها، شیرینی ها، نان های محلی و ... سفره گرگانی ها را به ویژه در مهمانی ها و مراسم به رنگین کمانی از اغذیه سنتی تبدیل می کند که اگر بگوئیم گرگان و استان را می توان به عنوان قطب گردشگری غذا در کشور مطرح ساخت سخنی به گزاف نگفته ایم.

گرگان را در مجموع می توان به عنوان یک مقصد گردشگری متمرکز با جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی، غذایی، ورزشی و ... قلمداد کرد که آب و هوای معتدل، وجود هتل ها، اقامتگاه ها و رستوران های سنتی و فرنگی، پاساژها و مغازه های متنوع، دسترسی آسان و سریع به جاذبه های گردشگری در کنار وجود فرودگاه، ایستگاه قطار و ترمینال مسافربری آن را سر زبان ها انداخته است. امید است با برنامه ریزی گسترده هرچه بیشتر در شناساندن این جاذبه ها و مختصات آنها بکوشیم و زمینه اشتغال پایدار در بحث گردشگری فراهم شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: