« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
در گفت و گوی آوای رودکوف با "حجت السلام قهرمان احمدی" بررسی شد:
جمهوریت و مردم نقش اساسی برای حاکم کردن مبانی اسلامی دارند و این مردم هستند که زمینه‌های مقبول شدن ارکان نظام را فراهم می‌کنند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:حضور پرشور و آگاهانه ملت ایران در انتخابات تاثیر مثبت و گسترده ای در ارتقای جایگاه کشور در معادلات منطقه ای و جهانی دارد. انتخابات نوعی تمرین دموکراسی و عرصه ای برای ورود جامعه به مرحله پیشرفت و توسعه است که با حضورمردم در تعیین سرنوشت خودشان رقم می خورد.

اهمیت حضور مردم در انتخابات به عنوان تکلیف سیاسی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و شرکت مستقیم مردم در تعیین سرنوشت محسوب می شود، اما در نظام اسلامی نگاه دیگری نیز به این رویداد مهم وجود دارد که آن را تکلیفی شرعی و اعتقادی می داند.

خبرنگار آوای رودکوف در آذربایجان شرقی درهمین رابطه، گفت‌وگویی با حجت السلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار در امور روحانیت داشته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

- چگونه مشارکت مردم در انتخابات را می توانیم ضامن حفظ اسلام و کشور قلمداد نماییم؟
مشارکت سیاسی یکی از شقوق و همبسته با مردم سالاری است. برای اینکه نظامی ویژگی مردم سالاری داشته باشد باید بزرگترین شمار مردم در صورت بندی قدرت و امور عمومی و سیاست مشارکت داشته باشند. مردم سالاری نیز در درون خود، مؤلفه هایی چون حاکمیت قانون، خیر عمومی، برابری، حقوق فطری، اصالت فرد و احترام به حقوق اساسی انسان ها را دارد. فقدان و کم رنگ بودن مشارکت درنهایت منجر به تداوم و تقویت حکومت غیرمردم سالار خواهد شد. در نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت سیاسی مردم به منزله رأی به تحقق و برپایی حکومت است. اهمّیت و وجوب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تا بدان حد بوده است که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در سخنرانی های خویش از آن یاد کرده اند و مشارکت مردم را هم حق و هم تکلیف برشمرده اند و از آن به عنوان ضامن حفظ اسلام، کشور، استقلال و آزادی ملت دانسته اند.

جمهوریت و مردم نقش اساسی برای حاکم کردن مبانی اسلامی دارند و این مردم هستند که زمینه‌های مقبول شدن ارکان نظام را فراهم می‌کنند.

- مردم با مشارکت در انتخابات خواهان چه مسائلی هستند؟

مردم با مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مطالبه‌ای عمیق برای تغییرات اساسی در اوضاع اقتصادی کشور، وضعیت نظام اداری یا همان بروکراسی، اوضاع نابسامان بانک‌ها، وضعیت آشفته و بحرانی مسکن و از همه مهمتر عدالت خواهند داشت. مردم طالب اجرای عدالت هستند و این مقوله بستگی به نوع مشارکت و نوع انتخابی دارد که از مردم در انتخابات آینده دیده خواهد شد.

- چرا انتخابات از شاخص های مهم حمایت مردم از اهداف ملی است؟
انتخابات به عنوان یکی از شاخص های مهم حمایت مردم از اهداف ملی تلقی می شود و گامی است که می تواند مشروعیت نظام سیاسی و سطح اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران را نه تنها در منطقه بلکه در معادلات جهانی افزایش دهد. شرکت حداکثری در انتخابات می تواند سطح قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را در دفاع از انقلاب و اهداف نظام افزایش دهد.

- چرا حضور در انتخابات را باید وسیله ای کارآمد جهت نیل به توسعه بدانیم؟
امروزه مشارکت سیاسی به عنوان وسیله ای کارآمد جهت نیل به توسعه در ابعاد مختلف آن است و درواقع از آنجایی که مهم ترین رکن توسعه، نیروی انسانی محسوب می شود، عملکرد و فعالیت های نیروی انسانی زمانی در راستای توسعه همه جانبه قرار می گیرد که در قالب مشارکتی حداکثری، فعّال، آگاهانه و هدفمند قرار گیرد.

مشارکت حداکثری باعث می شود تا نظام از پشتوانه مردمی گسترده ای برخوردار باشد، بنابراین با تکیه بر این پشتوانه خواهد توانست برنامه ها و اهداف بلندمدتی را تدوین نماید. دارا بودن برنامه های کلان و عملیاتی نمودن آنها باعث شده همة امکانات و توانمندی های کشور در راستای هدفی مشخص بکار گرفته شده و میزان هزینه ها کاهش یابد.

- مهم ترین پیامدهای حضور پُررنگ مردم در انتخابات چیست؟
پشتیبانی از رهبری معظم انقلاب، با انتخاب اصلح جامه عمل پوشاندن به رهنمودهای رهبری،حفظ استقلال و آزادی،حفظ ارزش ها و دستاورهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا را باید از پیامدهای حضور پُررنگ مردم در انتخابات بدانیم.

گفت و گو: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: