« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
هندوانه ابوجهل میوه‌ای تلخ‌مزه است که در فارسی با نام‌های خربزه روباه، کدوی تلخ و سیب تلخ و در عربی با نام‌های حنظل، مراره الصحاری و علقم و در فرهنگ اچمی‌زبان‌های جنوب ایران به نام خزَرَ (تلفظ: Khazara) نام برده شده‌است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:هندوانه ابوجهل میوه‌ای تلخ‌مزه است که در فارسی با نام‌های خربزه روباه، کدوی تلخ و سیب تلخ و در عربی با نام‌های حنظل، مراره الصحاری و علقم و در فرهنگ اچمی‌زبان‌های جنوب ایران به نام خزَرَ (تلفظ: Khazara) نام برده شده‌است.


هنوانه ابوجهل یا حنظل بومی مناطق کویری است و در ایران در مناطق جنوبی کشور و کویر مرکزی می روید. گیاهی است چندساله و بالارونده که به دور گیاهان و درختان دیگر می پیچد.

برگ های آن متناوب، بریده بریده و دندانه دار است. از کناره برگ ها پیچک هایی بیرون می آید که خود را به گیاهان دیگر متصل می کند. گلهای نر و ماده آن به رنگ زرد نارنجی است. میوه این گیاه که همان حنظل است گرد، زردرنگ و به اندازه یک لیموترش دارد. پوست میوه نازک ولی داخل آن سخت، اسفنجی و سفید رنگ است. در داخل میوه دانه های زیادی به رنگ سفید و بیضی شکل وجود دارد.

برای استفاده طب میوه را خشک کرده و پوست آن را جدا می کنند.

ماده کوکوربیتاسین موجود در هندوانه ابوجهل به آن خاصیت درمانی می‌دهد.

مزمزه ریشه پخته شده هندوانه ابوجهل در سرکه برطرف شدن دندان درد را درپی خواهداشت.

یکی از دلایل معروف شدن این گیاه این باور است که باعث کاهش قندخون می‌شود. خواص هندوانه ابوجهل برای دیابت به صورت دقیق ثابت نشده است، ولی تحقیقات انجام ‌شده در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند به ترشح انسولین و تنظیم قندخون کمک کند.

از دیگر خواص هندوانه ابوجهل می‌توان به درمان یبوست، مشکلات کبدی و مشکلات کیسه صفرا اشاره کرد. البته مصرف آن باید توسط پزشک و به اندازه تعیین شده دنبال شود تا خواص خود را به بهترین شکل نشان دهد. میزان معین این میوه به دلیل این که خاصیت مسهلی دارد، می‌تواند برای درمان یبوست مفید باشد، ولی برای افرادی که دچار ورم روده هستند، توصیه نمی‌شود.

شواهدی وجود دارد که مصرف این گیاه باعث کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی بدن می‌شود. ولی به هیچ وجه برای کاهش وزن بیشتر میزان مصرف آن را افزایش ندهید چون ممکن است به کبد، کلیه و قلب آسیب برساند.

بهره گیری از روغن هندوانه ابوجهل و چکاندن ا یا 2 قطره از این روغن در گوش برای برطرف شدن صدا توصیه شده است.

برای جلوگیری از ریزش مو می توان حدود نیم گرم از پودر کاملاً ساییده این گیاه همراه کمی ادویه با غذا میل نمود.

مصرف خودسرانه و زیاده‌رروی در خوردن این میوه بیمار را دچار مشکلات جدی کرده و عوارض جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد. درصورت تداخل آن با سایر داروهای مخصوص دیابت قند خون به شدت کاهش می‌یابد.

مصرف هندوانه ابوجهل برای افراد مبتلا به ورم روده و خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد و خودسرانه آن ممکن است باعث دل‌درد، اسهال خونی، گیجی، ضعف، اختلالات گردش خون، نبض ضعیف، التهاب حاد روده و التهاب پوست شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: