« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵
رئیس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور:
رئیس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: امسال سطح شیوع آفت پروانه برگ خوار در جنگلهای زاگرس، ۱۱ هزار و ۱۰۰هکتار بوده و در حال گسترش است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از ایرنا، محمد ظاهر رجبی در بازدید از جنگل و مراتع شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی درپی جنگل های بلوط زاگرس دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.
رئیس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور بیان کرد: آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط زاگرس است.

وی تاکید کرد: این آفت در ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه باشت در کهگیلویه و بویراحمد، ۶۰۰ هکتار رستم فارس و ۵۰۰ هکتار از جنگل های بلوط منطقه بهبهان از استان خوزستان را درگیر کرده و در حال پیشروی در جنگل های لرستان و ایلام خواهد بود.
رجبی اظهار داشت: در صورت کنترل نشدن این آفت ۲۰ درصد از جنگل ها این مناطق خشک خواهد شد.
وی با اشاره اینکه اجرای عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT است افزود: در جنگل‌های این مناطق دچار خسارت آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط از روش محلول‌پاشی استفاده می‌شود که سازگار با محیط زیست است و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست ندارد.

رجبی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و پایش و شناسایی مناطق آلوده، چگونگی مقابله با آفت و کنترل بیماری اجرایی می‌شود تا از شیوع آفت در سطح بالاتر جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون جنگل های بلوط منطقه جنوبی زاگرس شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان بطور شدید به این آفت الوده شده است.

رجبی افزود: عملیات محلول پاشی در چند روز آینده برای جلوگیری از خسارت وارده به جنگل های بلوط این مناطق آغاز خواهد شد.

وی وسعت جنگل های بلوط منطقه زاگرس را بیش از پنج میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بخش عمده ای از این جنگل ها در منطقه کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و فارس قرار دارد.

رجبی گفت: ۱۴ نوع آفت جنگل های کشور را از جمله ارسباران، ایران تورانی، زاگرس و البرز را تهدید می کند.

وی ادامه داد: این آفت ها شامل جوانه خوار بلوط، پروانه برگ خوار سفید بلوط، پروانه تخم انگشتری و دم قهوه ای است.
مدینه صابری/خبرنگار افتخاری پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: