« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
پایگاه خبری آوای رودکوف- مدینه صابری: شهرستان لارستان در طول سالیان حیات خود در جنوب استان فارس و در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی توانست از نظر جغرافیای سیاسی، پهنه اقتصادی و تولیدی و موازین مختلف اجتماعی در مسیر خودکفائی منطقه‌ای گام‌های ارزشمندی بردارد؛ هرچند که استعداد این شهرستان در این رابطه به قدر کفایت باقی است، ولی همین اقدامات بود که نقشی اثرگذار را در محو وابستگی‌ها برجای نهاده است.


خودکفائی و حرکت به سمت عدم وابستگی‌ها آنجا به منصه ظهور نشست که این شهرستان زرخیز توانست با بهره‌گیری از مراکز دانش و علم به استعدادهای خفته کودکان و جوانان و نوجوانان این مرز و بوم دست باید و در راستای بکارگیری آن توان نهفته از جان، بر دیوار محرومیتهای علمی –اجتماعی-اقتصادی و تولیدی سیطره یابد و با این تفکر غلط که نباید کاری به دیگر نقاط داشته باشیم مقابله کند؛ چرا که این شهرستان با تولیدات عرصه‌های گوناگون ثابت کرد که می‌توان ضمن ایجاد خودکفائی برای پیشرفت با دیگر نقاط نیز تعامل و تبادل داشت.

گواه این مطلب در برنامه این شهرستان در عنوان آئین کلنگ‌زنی مرکز رشد واحدهای فناور در شهرجدید لار در زمینی به مساحت ۹۰۰ متر مربع با زیربنای ۳۲۰۰ متر در پنج طبقه، عملی شد که بار دیگر نشان دهد، در ایران اسلامی فقط نفت و اقتصاد تک محصولی نیست که به ثروت تبدیل شود؛ بلکه در منطقه‌ای چون لارستان دستان توانمندی وجود دارد که با بهره‌گیری از همه استعدادها و پتانسیل‌ها، از یک سریال چندین داستان واقعی را بسازد.

کلنگ‌زنی، احداث و بهره‌برداری از مرکزی چون مرکز رشد واحدهای فناور در شهر جدید لار، مراحلی از اقدامات لازمه مسئولان فارس و لارستان است که به خوبی بر این مسأله تصریح می‌کند که وقتی می‌خواهیم تولیدات را گسترش دهیم و مرزها را بشکافیم باید آن تولیدات را دانش‌بنیان کنیم که در حقیقت گام نخست را برداشته باشیم و همین کلنگ‌زنی خود گامی جدی است. این موضوع نشان از توان بالای مردم لارستان در تولید علم و ظرفیت روزافزون علوم کاربردی و بنیادی این منطقه در اجرای پروژه‌های علمی و تولید ثروت دارد.
دیگر تأثیرات کلنگ‌زنی، احداث و بهره‌برداری از مرکز رشد واحدهای فن‌آور در شهر جدید لار، امکان ایجاد مقایسه و توصیف دو قسمت این شهرستان در عناوین لار جدید و لار قدیم است که بتواند گلوگاهی بس ارزشمند در سمت تغییر و تحولات منطقه‌ای و تفاوت‌ها و شباهت‌ها ترسیم و تبیین شود؛ چرا که توجه بر فن‌آوری که در عنوان این مرکز، در صورت عمل، می‌تواند ضمن ایجاد خلاقیت و نوآوری و اختراع و ابتکار جدید، به تکمیل اقدامات خلاقانه گذشتگان بینجامد و چراغ تولید علم را که به یقین روشنائی‌بخش راه پیشرفت در مسیر اهداف متعالی انقلاب اسلامی است را پویا و روشن نگهدارد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که ایجاد مرکز رشد واحدهای فن‌آور در شهر جدید لار برای افزایش توان کیفی و کمی تولیدات خود ضمن جذب ایدها و کارهای مخاطبانش، به همت و توجه مسئولان دولتی، شرکت‌های دولتی و غیردولتی و مشارکت دائمی خیرین نیازمند است.

این مرکز و نمونه‌های بارز آن که در محدوده خدمات شهری تأسیس می‌شوند، باید از خدمات مستمر شهرداری و اداراتی چون اوقاف و امور خیریه، فرمانداری و اداراتی که با امور زیرساختی سروکار دارند نیز برخوردار شوند. همین‌جاست که دولت و بخش غیر دولتی و خیران باید با برگزاری جلسات متعدد در همین بادی امر بزرگترین وظایف خود را برنامه‌ریزی و تفکر حساب‌شده پیرامون چنین مراکزی بدانند و بررسی‌های لازم را انجام دهند و تولیدات پرتقاضا را با جذب ایده‌های خلاقانه، به این مراکز سوق دهند و چه بسا یک گام آن توجه بر توانمندی‌های دانش آموزان و دانش‌پژوهان و دانشجویان عرصه علم و فن‌آوری لارستان بزرگ است؛ چرا که همین قشر از جامعه هستند که آینده مرکز رشد فن‌آور محور را در شهرستان لارستان رقم خواهند زد.

مرکز رشد فن‌آور محور شهر جدید لار است که در آینده نه چندان دیر می‌تواند تولیدات پرتقاضا را به بنگاه‌ها و باز مصرف تولید علم سفارش دهد و فاصله درآمدی را در بخش‌های مختلف از تولید تا مصرف بزداید و یک منطقه را از دام تک محصولی که خود یک ضربه مهلک بر اقتصاد است برهاند؛ پس وظیفه مهم همه ما است که این مرکز (مرکز رشد واحدهای فن‌آور محور ) را به‌عنوان یک دستاورد محافظت کنیم که بتوانیم با کمک آن یک گام رو به جلو در راستای عمل بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست‌های مورد نظر اقتصاد مقاومتی به سمت تولید و اشتغال هدایت کنیم.

در پایان باید یادآور شد که ایجاد و بهره‌گیری بهینه از مرکز رشد واحدهای فن‌آور محور یک منبع درآمد و یک منبع ثروت بی‌پایان است که می‌توان آن‌را به عملیات کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشابه دانست.

دیدیم که کشاورزی سنتی چگونه در سنوات چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانست به مکانیزه و صنعتی گرایش یابد و توسعه پیدا کند و چگونه با پیشرفت به یک کارخانه عظیم پراکنده از تولیدات خود و تولیدات صنایع تبدیلی مبدل شد؛ این موضوع، مُشتی است از نمونه خروار که حرکت به سمت پیشرفت را تبیین می کند و ایده های حاصل از آن نیز نقشی موثر در ایده پردازی نو و تازه برای ارتقای مراکز رشد واحدهای فن‌آور محور در لارستان بزرگ دارد؛ پس باید از همین الآن آغاز کرد ................. .

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: