« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
آوای رودکوف گزارش می کند:
عشق و محبت، هم سازنده است و هم سوزنده؛ هم ویران کننده است و هم بنا کننده. باید دید که نسبت به چه کس و چه چیز، این تعلق خاطر، شکل می گیرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، مفهوم محبت میان انسان و خدا در قرآن، همان مفهوم رایج و مسلم در میان مردم از زمان عرب جاعلی تاکنون یعنی"میل و گرایش شدید" بوده و از توجیهات متکلمان و تنبیات فلاسفه و تاویلات عرفا به دور است، دین برای ایجاد رابطه بین انسان و خدا آمده است و این ارتباط تحت تاثیر دو عامل شکل می گیرد، یکی معرفت و شناخت خدا و دیگری ایمان و گرایش به سمت خدا، ریشه و هدف نهایی دین، ایمان به خداست که البته به دلیل تشکیکی بودنش در درجات پایین آن با شرک قابل جمع است. اهل بیت عصمت و طهارت نقش تعیین کننده ای در رابطه میان معرفت به خدا، ایمان، عبودیت و محبت به خدا دارند، تنها از طریق اهل بیت و محبت به ایشان است که می توان به معرفت و محبت خدا دست یافت ایشان همان وسایل الی الله هستند که در قرآن بدان اشاره شده است. از آثار محبت میان انسان و خدا می توان به یقین، اخلاص، رضا،

ذکر دائمی، محبت اولیاء خدا و محبت به مخلوقات خدا را نام برد.

وقتی «عشق» فرمان بدهد، عقل را هم تابع خویش می سازد.

وقتی محبت، در دلی خانه کند، جایی برای غیر محبوب باقی نمی گذارد.

از این رو، مهر و محبت، ریشه بسیاری از عمل ها و عکس العمل های انسان به شمار می آید و رد پای عشق را در بسیاری از حوادث می توان یافت.

اگر این عشق، الهی و نسبت به خدا باشد، زندگی را در مسیر خدا قرار می دهد و از همه چیز «سلب جهت» می کند و همه چیز را در جهت خدایی قرار می دهد.

عشق و محبت، هم سازنده است و هم سوزنده؛ هم ویران کننده است و هم بنا کننده. باید دید که نسبت به چه کس و چه چیز، این تعلق خاطر، شکل می گیرد.

اساس خلقت محبت است

حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهارکرد: اساس خلقت محبت است، خداوند با عشق و محبت این بندگان را آفریده است و غرض از خلقت این است که بندگان خداوند، معرفت پیدا کنند، خودشان را بشناسند و خودشان را خدایی کنند.

وی، افزود: همچنان که خدا بندگان را دوست دارد، مومنان هم این ارتباط را با خداوند متعال دارند.
وی با استناد به آیه 31 سوره آل عمران(قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ) خاطرنشان کرد: ‌در این آیه می خوانیم: بگو اگر خدا را دوست می دارید که باید هم بدارید، باید مرا پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد و گناهانتان بیامرزد که خدا آمرزگار و مهربان است.

حجت الاسلام حاجی زاده، ادامه داد: خداوند به طورکلی بندگان را دوست دارد و به آنها رزق و روزی می دهد.

امام جمعه شهرستان اهر، یادآور شد: کسی که واقعا خدا را دوست داشته باشد، باید غیرخدا را در جای خدا قرار ندهد.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: هرگاه خداوند متعال بنده ای را دوست بدارد او را به بلاها مبتلا می سازد تا صدای تضرعش را بشنود.

حجت‌الاسلام حاجی زاده، از نتیجه محبت پروردگار به بنده گفت و تاکید کرد: پروردگار متعال آنچنان به بنده محبت دارد که خواهان هدایت آنها است.

انسان هراندازه شناختش نسبت به خدا بیشتر باشد، بیشتر عاشقتَر خواهد شد

صمد بهروز، رییس دانشکده معارف دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: انسان هراندازه شناختش نسبت به خدا بیشتر باشد، بیشتر عاشقتَر خواهد شد و تا آن زمان که عاشق خدا نشده ایم یعنی زیبایی های خدا را حس نکرده و خداشناس نشده ایم.

وی، افزود: خداوند در قرآن می فرمایند: هرچه انسانها مومن تَر باشند نسبت به خدا عاشق تَر می شوند.

وی با استناد به آیه 54 سوره مائده (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَي الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَي الْکافِرينَ يُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ) خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای گروهی که ایمان آورده اید، هرکه از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند به نصرت اسلام برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و در راه دین از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی منتهاست و به احوال همه دانا است.

بهروز خدا را زیبای مطلق دانست و ادامه داد: خدا زیبای مطلق است، همه زیبای های ها در او خلاصه شده است.

این استاد دانشگاه از شدیدتَر بودن محبت اهل ایمان به خدا گفت و یادآور شد: آنهایی اهل ایمان و مومن هستند، محبتشان به خداوند شدیدتَر است و خدا را به شخص، پول، شهوت، شهرت؛ دیگری نخواهند فروخت چون خدا بیش از همه دوست دارند.

وی، بااشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: انسان متقّی و باتقوا کسی است که خدا در نظرش از همه بزرگتر است.

بهروز، ضمن بازگو نمودن اثرات محبت خداوند تاکید کرد: خدا انسان را دوست دارد که او را اشرف مخلوقات قرار داده است، انسان را دوست دارد که می خواهد به درجات عالی کمال و انسانیت و فضایل اخلاقی و معنوی برساند.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: