« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
جهان؛
نیمه شب گذشته پس از سه شبانه روز درگیری شدید در پنجشیر، دوباره آرامش در این منطقه از افغانستان حکم‌فرما شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛پس از سه شبانه روز درگیری شدید میان مقاومت پنجشیر و طالبان، منابع مطلع از آرامش اوضاع در پنجشیر خبر داده‌اند.


به گزارش این منابع نیروهای طالبن که در ابتدای شب گذشته برای ادامه حملات به پنجشیر به مناطق مختلف پیرامون دره پنجشیر اعزام شده بودند،  بدون هیچ اقدامی و به صورت ناگهانی به سمت کابل بازگشته‌اند.

برخی منابع از شیوع اخباری درباره درگیری بین طرفداران ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان و طرفداران انس حقانی از سران شبکه حقانی داده‌اند و بازگشت نیروهای طالبان از محاصره پنجشیر را مرتبط با همین وقایع دانسته‌اند.

به گفته محمد حسین جعفریان خبرنگار، مستندساز و کارشناس ارشد مسائل افغانستان، پس از آن‌که اخباری مبنی بر انتخاب ملابرادر برای ریاست دولت طالبان از سوی ملا هیبت الله رئیس مذهبی طالبان منتشر شد، انس حقانی و طرفدارانش با اعتراض به این تصمیم واکنش‌هایی نشان داده‌اند.

جعفریان نیمه شب گذشته و به نقل از منابع مطلع خبر داد که بنابر شایعات، حتی طرفداران حقانی اقدام به ترور ملا برادر کرده‌ و او را مجروح ساخته‌اند.

وی تأکید کرد که این اخبار مبنی بر شنیده هاست و خبر قطعی مبنی بر تأیید آن وجود ندارد ولی شواهد نشان از بروز اختلاف در هسته مرکزی رهبری طالبان دارد که مهم‌ترین ان‌ها ترک ناگهانی مخاصمه در اطراف پنجشیر است.

وی با اتکا به گزارش‌های مستقیمی که از داخل افغانستان دریافت کرده است افزود: به عنوان نمونه طبق شهادت ساکنان محلی، نیروهای طالبان در اندرآب که اوایل شب گذشته با بیش از ۷۰ خودرو نظامی به این شهر اعزام شده بودند، بدون هیچ اقدامی دوباره سوار بر ماشین‌های خود شده و به کابل بازگشته‌اند که این واقعه با شایعات مختلف درباره وجود اختلاف میان اعضای مرکزی رهبری طالبان را تأیید می‌کند.

در هر حال اگر چه تا کنون هیچ خبرگزاری رسمی این درگیری درون گروهی طالبان را تأیید نکرده است ولی پنجشیر و اطراف آن نیمه شب آرامی را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز خبری از ادامه درگیری‌های شدید چند روز گذشته نیست. درگیری‌هایی که به ادعای نیروهای مقاومت پنجشیر تلفاتی بالغ بر ۵۰۰ نفر را به طالبان تحمیل کرده و در مقابل ۱۰ کشته و زخمی سهم نیروهای مقاومت در آن بوده است.



وقایع روز - پیج محمدحسین جعفریان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: