« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
سیاسی؛
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت:هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد .
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ایران همواره تمام تلاش خود را برای کمک به تمام گروههای افغان برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافاتشان انجام داده است، اعلام کرد دور بعدی نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در آینده ای نزدیک در تهران برگزار می شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در سخنانی در نشست عصر پنج شنبه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل افزود: افغانستان در حال عبور از یک مقطع بحرانی است. صدها هزار نفر از کشور گریخته‌اند؛ نزدیک به 600 هزار نفر دیگر در داخل آواره شده اند؛ مواد غذایی ضروری در حال اتمام است و 18.4 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

وضعیت امروز افغانستان، نتیجه مستقیم مداخله آمریکا و نیروهای خارجی

وی تصریح کرد: این وضعیت قبل از هر چیز نتیجه مستقیم مداخله آمریکا و دیگر نیروهای خارجی در افغانستان و خروج غیرمسوولانه آنها است. آنها زمانی که وارد افغانستان شدند، برای افغان ها مصیبت به ارمغان آوردند و هنگامی که آنجا را ترک کردند، برای افغان ها فاجعه به جای گذاشتند.

تخت روانچی اظهار داشت: طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ نزدیک به 165 هزار افغان کشته شدند و تلفات کودکان نیز حدود 33 هزار نفر تخمین زده می شود. این آمارها به تنهایی نشان دهنده شدت و دامنه مرگ و ویرانی است. جنایات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان نباید بدون مجازات بماند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: با توجه به لزوم تأمین احتیاجات اولیه میلیون ها نفر نیازمند در افغانستان، ایران آماده تسهیل انتقال کمک های بشردوستانه به این کشور از طریق بنادر، فرودگاهها، راه آهن، جاده‌ها و گذرگاههای مرزی ایران است.

وی اضافه کرد: طی بیش از چهار دهه، ما میزبان میلیون ها پناهنده افغان بوده ایم. بعد از بحران اخیر، پناهندگان بیشتری وارد خاک ایران شده اند. ما از جامعه بین المللی انتظار داریم به مسوولیت خود عمل کرده و اقدام بیشتری در تأمین کمک به این پناهندگان انجام دهد.

تخت روانچی گفت: همچنین باید به مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار، ثبات و رفاه کمک کرد. تحقق کامل این هدف باید بویژه توسط کشورهای همسایه مورد حمایت و تسهیل قرار گیرد.

وی با اشاره به اولین نشست مجازی وزرای خارجه همسایگان افغانستان افزود: ایران همواره تمام تلاش خود را برای کمک به تمام گروههای افغان برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافاتشان انجام داده است.
ایران، آماده میزبانی دور بعدی مذاکرات صلح افغانستان و طالبان

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در جولای امسال، ایران میزبان مذاکرات صلح هیات‌های عالیرتبه دولت افغانستان و طالبان بود. آنها موافقت کردند در جلسه بعدی به مذاکرات خود ادامه دهند. ایران آماده است میزبان دور بعدی چنین مذاکراتی باشد.

تخت روانچی تاکید کرد: ایران مجددا از همه رهبران مذهبی، زبانی، قومی و سیاسی افغانستان می خواهد منافع همه مردم افغانستان را بر منافع بخش خاصی از جامعه ترجیح دهند، چون افغانستان متعلق به همه افغانها است.

حمله غیرقابل توجیه اخیر و برادرکشی قابل محکومیت در پنجشیر

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: حمله غیر قابل توجیه اخیر و برادرکشی قابل محکومیت در پنجشیر در تضاد با موضع متحد جامعه جهانی است که بر اساس آن هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد.

وی اظهار داشت: راه ثبات، صلح بادوام و توسعه پایدار در افغانستان عملا از مذاکرات درون افغانی با مشارکت فعال و برابر نمایندگان واقعی تمام گروههای قومی، زبانی و مذهبی می گذرد که هدف آن یافتن یک راه حل عادلانه و پایدار برای بحران، دستیابی به آشتی ملی و ایجاد یک دولت واقعا فراگیر برآمده از آرای مردم در انتخاباتی آزاد و عادلانه از جمله با مشارکت کامل زنان هم به عنوان رای دهنده و هم به عنوان نامزد، و متعهد به مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته باشد و حقوق بشر تمام مردم افغانستان از جمله اقلیتهای قومی، زبانی و مذهبی و زنان را بر اساس آموزه ها و اصول اصیل اسلامی تضمین و حمایت کند.
انتظار داریم طالبان به تعهداتش عمل کند

تخت روانچی افزود: ما انتظار داریم طالبان به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. چنین دولتی از حمایت ایران برخوردار خواهد بود.

وی تاکید کرد: مانند دیگر همسایگان افغانستان، ما بشدت نگران ناامنی و بی ثباتی در این کشور و همچنین تهدید شبکه‌های تروریستی و جنایتکاران سازمان یافته فعال در زمینه قاچاق مواد مخدر و انسان هستیم.

خاک افغانستان برای تهدید یا حمله و آموزش تروریسم نباید استفاده شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: ما همچنین قویا معتقدیم تحت هیچ شرایطی نباید از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به کشوری یا پناه دادن یا آموزش تروریستها، یا برنامه ریزی یا تامین مالی فعالیت های تروریستی استفاده شود.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: به گروههای تروریستی مانند داعش، که تهدیدی بزرگ برای افغانستان و منطقه هستند نباید اجازه فعالیت در افغانستان داده شود.

وی افزود: افغانستان برای فائق آمدن بر مشکلات کنونی خود به کمک نیاز دارد. ما پیوند افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی را از طریق بندر چابهار ایران با دریاهای آزاد و از طریق راه آهن خواف ـ هرات با اروپا برقرار کرده و آماده ایم تا همکاری های خود را با آن در تمام زمینه ها بیشتر توسعه و تعمیق بخشیده و به تحقق یک افغانستان امن و مرفه‌ کمک کنیم.


جماران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: