« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛نشست جمعی از جوانان و نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با  وزیر کشور در ساختمان دولت استانداری برگزار شد.

سعید آتشبار از جوانان نخبه و فعال سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست که احمدزاده استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد  نیز حضور داشت طی سخنانی بر ضرورت قطعی و فوری، تشکیل هیئت اندیشه ورز  به عنوان بازوان فکری در کنار استاندار و مدیران ارشد استان به منظور ارائه ایده‌ها ؛ راهبردها ؛ راهکارهاو راه حل ها تاکید نمود.

متن کامل سخنان ایشان به شرح زیر است:

رب اشرح لی صدری و یسر لی امری واحلل عقده من لسانی و یفقهو قولی
 سلام علیکم و رحمة الله. عرض ادب و احترام دارم خدمت همه حضار گرامی و علمای معزز  و عرض خیر مقدم دارم خدمت وزیر مقتدر، تیزفهم و انقلابی کشور و استاندار محترم و جدید استان.

 وقت تنگ است و مطالب زیاد لذا چند نکته را بعنوان فرامتن عرض می‌کنم و سایر مسائل را بشکل مختصر تقدیم حضورتان می‌کنم.

۱- از منظر سیاست گزاران ملی، دوچشم انداز نسبت به استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد:
الف: استان، استان محرومیست و عقب افتاده، بنابراین به بعضی از پروژه‌ها اعتبارات ملی تزریق گردد و یا بودجه‌ی بیشتری به استان داده شود.

استان بعلت کمبود منابع، به کمک نیاز دارد. این یک چشم انداز است که متاسفانه غالب است. در سطح مدیران و مؤثرین بومی نیز، چنین چشم اندازی سیطره‌ی کامل دارد.


 ب: چشم انداز دوم چشم اندازیست که سؤال می‌پرسد و چالش می‌کند که آیا بنظر نمی‌رسد کشور برای رسیدن به اهدافش در زمینه‌های تأمین منابع مالی، امنیت و نیروی مفید انسانی، به استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز دارد؟

پاسخ به این سؤال، می‌تواند به برنامه ریزی در سطح ملی کمک کند.

بتعبیری دیگر، آیا ما در حوزه‌های مختلف کشور و جبران کمبودها شاهد یک جریان یکطرفه از اخذ کمک از استان ک.ب هستیم، بدون اینکه مابه ازای آن را بر طبق عدالت در نظر بگیریم و در این استان سرمایه گزاری کنیم؟

 استانی که ۲۵ درصد نفت و گاز و میعانات گازی کشور را می‌دهد" بخشی را برای صادرات روانه‌ی خارک می‌کند و بخشی را بعنوان خوراک به پالایشگاه شیراز می‌دهد"

 استانی که ۱۰ درصد آب ایران را داراست «لازم بذکر است که حق آبه‌ی کامل استان در این زمینه وصول نمی‌شود.»

 ۱۰ درصد منابع طبیعی و جنگلی کشور متعلق به استان است. استانی که یکی از ۱۴ میراث طبیعی بشر به نام رشته کوه دنا با ۵۲ قله‌ی بالای ۴۰۰۰ متری دارد و زیست کره‌ی جهانی دنا با تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری، یکی از زیستگاه‌های برجسته‌ی جهانی است.
استانی که جمعیت جوانان پرتوانان نسبت به کل جمعیت استان، مزیت عظیمیست.

 در تأمین امنیت کشور، سرداران و بسیجیان سلحشور استان کهگیلویه و بویراحمد، پیش قراولان هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت و مبارزه با داعش خبیث بودند.

 بزرگ‌ترین ظرفیت گردشگری جنوب غرب کشور، تولید محصولات لبنی، گوشتی، کشاورزی و محصولات دارویی و بهداشتی برای کشور، نیروی انسانی مستعد و مؤثر بر کارامدی دستگاه‌های کشوری و لشکری و ده‌ها امتیاز دیگر، گویای این واقعیت است که، این کشور ایران است که در تولید ثروت، تأمین امنیت و صدور منابع انسانی مفید به وجود کهگیلویه و بویراحمد نیاز دارد.

 بنابراین چشم انداز صحیح استان کهگیلویه و بویراحمد چشم انداز دوم است که در صحنه عمل می‌تواند مبنای تصمیمات جدید و متفاوتی باشد.

 ۲. نکته دوم فرامتن این است که امروز استاندار ما بحمدلله از چهره‌های باسابقه اداری روشن و واجد یک رشد تدریجی است و مورد حمایت همه‌ی تشکل‌ها و جریان‌های ذیل گفتمان امام و انقلاب است.

 البته ما شناخت مستقیمی از ایشان نداشتیم، ولیکن غیرمستقیم از مراتب فضل و شایستگی‌های ایشان به وفور شنیدیم و لذا سکینه و آرامشی بر قلب ما جاری شد. از نمایندگان محترم استان  کهگیلویه و بویراحمد که وزیر محترم را در انتخاب صحیح همراهی کردند تشکر می‌کنم.

  آقای وزیر و استاندار جدید، ما برای اداره‌ی موضوعات مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد، توانمندی و دانش کافی را داریم.

سال‌هاست در موضوعات مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبه‌گری کردیم و به دردها و مسائل جدی استان آشنایی داریم و به راهکارها اندیشیده‌ایم. لذا آمادگی داریم که با تمام وجود و با استفاده‌ی از شبکه‌ی جوانان توانمند و تحول‌خواه، بخشی از بار استان را به کمک استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد برداریم.

اما به دلیل ضیق وقت، مطالب را به صورت تیتری در حوزه‌های مختلف عرض می‌کنم.

حکمرانی: حداقل ۶۰۰ نیرو برای مدیریت جدید استان نیاز داریم. امروزجوانان شایسته، جسور و خلاق زیادی داریم. خوب است که بخش عمده‌ای از مدیران ارشد و میانی و خرد استان از این نسل باشد." دهه ۶۰ ی ها_ بین ۳۰ تا ۴۰ سال" البته که مدیران دهه پنجاهی یعنی از ۴۰ ساله تا ۵۰ ساله‌های کارامد نیز وارد حوزه‌های مدیریتی شوند. البته دهه ۷۰ ی هایی نیز در استان داریم که توان بالایی دارند.

اگر این اتفاق محقق شود، بعد از چهار سال ما طیف وسیعی از شبکه‌ی مدیران جوان مجربی داریم که در سطح ملی نیز می‌توانند حرف داشته باشند.

 فرآیند تصحیح کشف نیروی انسانی مستعد و جوان برای تصدی جایگاه‌های کلیدی استان بر اساس حیثیات علمی، بومی و انقلابی و با ارزیابی‌های بینشی، روشی، کنشی و مهارتی را باید استخراج کنیم و بر این اساس مدیران را انتخاب کنیم.

اگر اینگونه نشود، هرکس اطرافیان خود، مریدان خود، مطیعان خود و حلقه و محفل خود را معرفی می‌کند و این وسط شایستگان باز خواهند ماند.

قطعاً استفاده‌ی از ظرفیت‌های چهره‌های شاخص و مجرب و با سابقه‌ی طولانی مدیریت و فعالیت‌های عملی، می‌تواند پیشرفت را سریعتر محقق کند.

سیاسی: مساله اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد، اقتصادی نیست. مسئله جدی، فرهنگ است. مسئله‌ی اصلی ما افزایش بودجه ۲۰۰ درصدی نیست. ما مسئله‌مان انتصاب هم استانی‌های توانمند در سطوح ملی نیست. اگر بودجه استان به ۵۰۰ درصد ارتقا پیدا کند و ۲۰۰ تا از هم استانی‌های ما در سطح ملی جایگاه رفیع پیدا کنند، همچنان مسائل ما باقی است. نه اینکه اثر ندارد، اثر دارد ولی، مسئله این نیست.  بلکه مسئله ما انسان است. مسئله، خودمان است. انحصارطلبی و جمود، تحجر و تنگ نظری، اجازه ظهور استعدادها را نمی‌دهد.

مشکل در استان‌ما دیده نشدن استعدادهاست.  انحصار طلبی سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد را به ورطه نابودی کشانده است.

 اگر اصفهان و تبریز و بعضی کلانشهرها در مسیر توسعه قرار گرفتند، یکی از علت‌ها این بوده است که مردم آن استان‌ها زیاده خواه بار آمدند.

در نظام تفکر دینی و در حکومت اسلامی مردم باید مطالباتشان زیاد باشد چیز زیادی بخواهند و مسئولین باید کم بخواهند. در استان ما برعکس است. تربیت سیاسی غلط حاکمان در این سال‌ها، وضعیت را به اینجا رسانده است که مردم با برآورده شدن کمترین مطالباتشان اقناع می‌شوند. بنابراین. مسئله جدی فرهنگ است و انسان.

انتخابات‌های محلی یعنی مجلس شورای اسلامی و شوراها، و مسائلی چون پول کثیف، تعرفه‌ها، صندوق‌ها و خرید رأی، هزینه‌های انتخابات‌های محلی را زیاد کرده است و فکری جدی برای این موضوعات باید کرد.

 ضرورت قطعی و فوری، تشکیل هیئت اندیشه ورز است که به عنوان بازوان فکری در کنار استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران ارشد استان ایده‌ها و راهبردها و راهکارهاو راه حل‌ها را برای استاندار و مدیران کل استان تولید کنند.

 برای کمتر کردن اثرگذاری نگاه‌های قومیت گرایانه و سیاست بازانه چند پیشنهاد است که اینها پیشنهادهای خام است و نیاز به دقت و جزئی نگری های بیشتری دارد.

 باید حاکمیت، سران، نخبگان و برجستگان ایلات و تیره‌ها و طوایف را دور هم جمع کند وبتدریج با صحبت و گفتمان و حتی برگزاری دوره‌های آموزشی، باور عمومی و ذهن و فکر مؤثرین را به سمت و سوی عبور از این مناسبات هدایت کنند.

 قوت گرفتن تشکل‌ها و گفتمان‌های فکری و سیاسی و همچنین تقویت سمن‌های اجتماعی و مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری‌های عینی می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

 شش ضلع دولت، دانشگاه، حوزه علمیه، کنشگران اجتماعی و سیاسی، تشکل‌ها و سمن‌ها باید شکل بگیرد و بده و بستان معرفتی با هم داشته باشند تا خروجی آن‌ها بتواند فضای سیاسی و فرهنگ سیاسی ما را به سمت مسیر و اهداف مطلوب هدایت کند.

دانشگاه درگیر مسائل بومی نیست. حوزه علمیه درگیر مسائل بومی نیست. صرفاً بعضی از رسانه‌ها و سایت‌های محلی به موضوعات استان کهگیلویه و بویراحمد وارد می‌شوند که آن هم در سطح مطلوبی کنشگری ندارند.

 اجتماعی و امنیتی: حضرت آقا چند سال پیش تاکید بر تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور داشتند. در کشور و استان‌ها و استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مسائل اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی متولی مشخصی وجود ندارد و تصمیم‌گیرندگان حوزه اجتماعی متشتت هستند، لذا نیاز به ساماندهی هست. مثلث مردم، سمن‌ها _تشکل‌های خودجوش و جهادی و دولت، می‌توانند حلال مسائل اجتماعی باشد.

  هیچ مسئله اجتماعی در استان ما بدون حضور مردم حل نمی‌شود. متاسفانه ذیل همان تربیت‌های رسمی و تشریفاتی و غلط و سطحی، مردم مشارکت جدی در حل مسائل بومی خود را پیدا نکردند. اینجا فقدان آموزش‌های عمومی، فقدان حضور تأثیرگذار حاکمیت در برانگیختن ظرفیت‌های درونی ملت احساس می‌شود.

مسائل امنیتی استان کهگیلویه و بویراحمد را با توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی باید حل کرد. سه عنصر هویتی مذهب و قومیت و مدرنیته، عناصر مؤثر بر تمامی مناسبات و کنشگری‌ها و چالش‌های استان ماست.

 هنوز به الگوی مطلوب و هندسه مشخصی از برهمکنش‌های علمی، انقلابی و فکورانه این سه عنصر برای حل مسائل استان نرسیدیم.

 بحث‌های اخیر نصب تندیس‌ها و آن حاشیه‌های دانشگاه دولتی و بعضی از مناسبات و مراسمات اجتماعی، نشأت گرفته از عدم ایجاد الگوی دقیق علمی بومی دینی و انقلابی برای برهمکنش این سه عنصر است.

فرهنگی: سینما به عنوان یکی از عناصر نشاط بخش اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد رو به افول رفته است. باید دوباره سینماها فعال می‌شوند. تئاتر خیابانی، تعزیه و ظرفیت‌های هنری سنتی ما به حاشیه رفته است. توسعه‌ی عمرانی و زیرساخت سازی فرهنگ و هنر باید بر اساس مزیت‌های بومی باشد. شهرهایی که استعدادهای هنری و فرهنگی بیشتری دارند، حاکمیت در انجا هزینه‌ی بیشتری بکند.

با وجود زیرساخت‌های مذهبی و اعتقادی قدرتمند در استان و علاقه مردم به تشیع و اهل بیت و انقلاب اسلامی، ولیکن متاسفانه تربیت هنرمندان انقلابی در استان با ضعف جدی مواجه است. کرسی‌های فکری و گفتمانی در استان سعه‌ی صدر مردم و نخبگان را ارتقا می‌دهد.

با وجود سوژه‌های ناب فعال و در حوزه‌های مقاومت مردم استان در مقابل ظلم‌های تاریخی، سخت کوشی های زندگی روزمره مردم استان در دامن طبیعت و کوه و دشت، گویش‌ها و لهجه‌ها و زبان‌های شیرین ترکی و لری، خاطرات پیرمردان و پیرزنان حکیم استان و همه ظرفیت‌های فرهنگی، متاسفانه تولیدات محصولات فرهنگی بومی در استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت پایین است و رسانه‌های رسمی و غیررسمی ما از آنها بی بهره‌اند.

نکات پراکنده‌ای در مورد مسائل مهم:

 در حوزه مناسبات اداری، کارشناسان و مدیران کل وزارتخانه‌ها، از مدیران استانی که بودجه را برمی‌گردانند و یا مطیع و مرید و بله قربان گوی مدیران کشوری وزارتخانه هستند، آن‌ها را حذف کنید. اتفاقاً مدیران خلاق، سخت کوش و خوش فکر را تقویت کنید تا روحیه‌ی تملق و تظاهر رخت بندد.

 اگر امکان پذیر باشد حراست ادارات کل را از ادارات منفک کنید تا با آزادی بیشتری بتوانند عملکرد مدیران و مسئولین استانی را نظارت کنند.

 راه حذف استخدام‌های فله‌ای و قومیت گرایانه و سیاست‌زده، شفافیت است. هر دستگاهی نیروهای مازاد و نیروهای مورد نیاز خود را به رسانه‌ها اعلام کند. موجودی خود و مطلوب خود در منابع انسانی را اعلام کند و حتی جذب یک نفر برای حراست ورودی دستگاه‌ها، با شفافیت باشد.
 مسئله زمین مسئله جدی است، بخش عمده‌ای از منازعات بومی مربوط به مسئله زمین است. از یک طرف کشاورزی که بیش از ۵۰ سال است روی زمین کار می‌کند و مخارج خانواده‌اش را در می‌آورد به دلیل اشتباه محاسباتی و اشکالاتی، در واقع بخشی از زمین یا کل زمین به تصرف دولت و منابع طبیعی در می‌آید!!

  از طرفی دیگر هجوم به رودخانه‌های ما و کوه و تپه‌ها و مراتع و طبیعت توسط زمین‌خواران و قالتاقان به امری آسان و طبیعی و بدیهی و غیر قابل حذف تبدیل شده است.

 باید نهادهای خدمات‌رسان همچون شهرداری و ادارات آب و گاز و برق به اینها خدمات ندهند تا یکی از عوامل سدِ این حرکت محقق شود.

 زیرساخت‌های لازم برای جذب آب‌های سطحی استان فراهم نشده است و بخش کمی از آبهای سطحی را می‌توانیم تحت کنترل درآوریم.

 متاسفانه به راه‌های روستایی توجه کافی نمی‌شود و مناطق محرومی نظیر لنده؛چاروسا و دیشموک و زیلایی بدلیل فقدان راه‌های ایمن، به تلفات جانی و مشکلات عدیده‌ای دچار می‌شوند.

 تقریباً ۵۰ درصد مردم ایران هنوز تسهیلات نگرفتند و تقریباً ۶ درصد مردم روستایی کشور تاکنون تسهیلات گرفتند. استان ما قطعاً نیز اینگونه است.

 چرا زمین و دام کشاورزان و روستاییان را به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات نظام بانکی در نظر نمی‌گیرید. کمبود پزشک خصوصاً پزشک متخصص، بخصوص در حوزه‌ی زنان مشکلی جدیست.  فقدان درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی در استان کهگیلویه و بویراحمد، واضح است. که همین یکی از عوامل اصلی مسافرت‌های مکرر بیماران به شهرهای هم جواری چون شیراز و اصفهان واهواز می‌شود. نبود توزیع عادلانه و ایجاد تبعیض اشکار بودجه و اعتبارات بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف استان، مسئله جدیست. بطور کلی در همه حوزها از جمله توزیع اعتبارات و استفاده‌ی از منابع انسانی، تبعیض و رانت بیداد می‌کند.

عدم استقلال استان در بحث توزیع دارو و اینکه تحت نظر شرکت‌های توزیعی دارویی استان فارس کارها انجام می‌شود، مشکلاتی را ایجاد کرده است. مشکلات دامنه دار حوزه بیمه سلامت و روستایی و عدم دسترسی به داروهای بیماران خاص و عدم استفاده از نخبگان استانی در حوزه‌ی اداره‌ی سلامت استان کهکیلویه و بویراحمد و گزینش افراد بر حسب منش سیاسی، آفات این حوزه‌اند. عدم هم راهی حوزه‌ی سلامت برای درمان و رفع ناباروری خصوصاً در حوزه روستایی و قشر ضعیف، آشکار است. در حوزه‌های مهمی نیز که از مهمترین حوزه‌ها هستند، مسائل زیادی قابل طرح است که وقت و فرصت مستقلی‌می طلبید. لذا بزودی مسائل مهم این حوزه‌ها را مطرح خواهیم کرد و لیکن عمده‌ی مسائل مطروحه و طرح نشده معلول فقدان ارمان و شاخص اصلی عدالت در مدیریت و سیاستگزاری کلان استان کهگیلویه و بویراحمد است.

و مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ و سیاست و ایجاد شفافیت در سازوکازها می‌تواند تا حد زیادی مسائل را حل کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: