« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
تلاشهای آبفا و انتظارات آنان ؛
فصل گرم سال را در حالی پشت سر گذاشته که همچنان تنش آبی در برخی شهرها و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد (حدود ۲۰۵ شهر و روستا) به قوت خود باقی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج؛ اسفندیار برخه مدیرعامل آبفای استان کهگیلویه و بویراحمد طی یاداشتی به تحليل  وضعيت آب و الزامات مدیریتی آن پرداخته که در ادامه ؛ این یاداشت را با هم مرور می کنیم:


 فصل گرم سال را در حالی پشت سر گذاشته که همچنان تنش آبی در برخی شهرها و روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد (حدود ۲۰۵ شهر و روستا) به قوت خود باقی است.

کهگیلویه و بویراحمد شرایط اقلیمی، جغرافیایی و توپوگرافی خاصی دارد، در مناطقی از استان اصولاً منابع تأمین آبی وجود ندارد و در برخی مناطق نیز به واسطه خشکسالی های پی در پی شاهد افت سطح سفره های آبی تا ۵۰ متر و حتی خشک شدن چشمه ها و روان آبها می باشیم و این را در کنار کاهش منابع و گران بودن هزینه ایجاد تأسیسات آبرسانی در استان به واسطه سخت گذر بودن مناطق مختلف شهری و روستایی که بگذاریم به خوبی سختی و دشواری کار آبرسانی در این استان را لمس می کنیم.

با این وجود تلاش آبفا تأمین آب به صورتی مناسب برای همه مردم استان بوده است، در مناطق دارای تنش، آبرسانی سیار را با ۱۰ دستگاه تانکر آبرسانی پوشش داده و در نقاطی با تنظیم ساعات آبرسانی در شبکه توزیع، شرایط را مدیریت کردیم.

رساندن جمعیت تحت پوشش فاضلاب به ۲۴۶ هزار نفر‌ که حدود ۳۳ درصد جمعیت شهری را شامل می‌شود و ارتقاء برخورداری از آب شرب سالم به ۹۹ و ۷۵ درصد به ترتیب در شهر‌ و روستا در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نوید و نشان خوبی از تحرک و زنده بودن شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در سالی است که کاهش نزولات جوی در نیم اخیر بی سابقه بوده است  .

گرچه دمای هوا در مناطق گرمسیری با وجود قرار گرفتن در نیمه دوم اولین ماه از پاییز هزار رنگ هنوز هم دلبسته گرمی و گرما می باشد ولی بحمداله فصل گرم سال به پایان رسید، در کنار همه تحرکها،تلاشها، زحمات و خدمات آبفا، وضعیت نگران کننده اینکه گزارش های هواشناسی نشان از در پیش بودن یکی دیگر از سالهای کم بارش دارد و این زنگ خطری هم برای آبفا و متولیان تأمین آب و هم مردم و بخش های مختلف کشاورزی و صنعت است.

در کنار جدیت شرکت آبفا برای وصول منابع از طرق مختلف جهت بهسازی و مرمت شبکه ها و تأسیسات آبرسانی، کاهش هدر روی ها و استفاده مؤثر از روان آبها، مردم نیز باید حساسیت جدی نسبت به مدیریت مصرف آب شرب داشته باشند.کارکنان آبفا مجدانه پای برخورد با انشعابات غیر مجاز و استفاده های غیر شرب از نعمت ارزشمند آب شرب ایستاده اند، اما بهتر و زیباتر آنست که مردم ارزش و اهمیت آب به ویژه در شرایط کنونی را بیش از پیش درک نموده و زحمت کشان سقایان آبفایی را در عبور از شرایط سخت کنونی یاری دهند.

به هر حال آب مطالبه ای عمومی و مقوله ای با وسعت امنیتی و اجتماعی است، از این رو باید با نگاه جامع و همه جانبه با آن برخورد کرد، الزام صنایع و شهرداری ها به استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب باید در دستور کار باشد، توجه ویژه به تخصیص منابع در حوزه اصلاح و تعمیرات شبکه توزیع آب و توسعه شبکه فاضلاب به جهت نقشی که در صیانت از منابع آب زیرزمینی دارد می بایست مورد تاکید مسئولان ارشد به ویژه در حوزه اقتصادی و برنامه و بودجه باشد.

ما همچنان در هر شرایط معتقد به خدمت برای مردم هستیم، همکاران ما شهادت می‌دهند با وجود مشکلات در تأمین حقوق پرسنل اما سعی و تلاش همه ما بر تعطیل نشدن فضای خدمات رسانی به مردم، متمرکز بوده و هست، البته که پیگیری مسئولین آبفا هم برای حل مشکلات مالی درون مجموعه و شرکت های پیمانکاری و هم برای گسترش و توسعه عمران و آبادانی در حوزه آب و فاضلاب به قوت خود باقی است.

در پایان ضمن تشکر از همه سازمان ها بویژه از مراجع قضایی و دستگاههای امنیتی،انتظامی، بنیاد برکت و مجموعه های استانداری و سازمان برنامه و بودجه گرفته تا اصحاب رسانه ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و بویژه مردم عزیز استان که با رفتار مسئولانه خود یاریگر آبفا بودند که اگر حمایت های آنان در کنار تلاش خالصانه همکاران و کارگران شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد نبود شاید تابستان بسیار سخت تر از آنچه تصور می شد، بر مردم نجیب ما می‌گذشت. به امید آنکه بتوانیم با ارائه مطلوب ترین خدمات، بیش از پیش رضایت هم استانی های عزیز را جلب نمائیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: