« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
محمد ابراهیم نظری محقق و پژوهشگر گلستانی :
محمد ابراهیم نظری محقق و پژوهشگر گلستانی گفت:شناساندن هویت و پیشینیه حوزه سرزمینی به جوانان و نسل های آینده یک وظیفه ملی است.
پایگاه خبری آوای رودکوف- محمد ابراهیم نظری:تحقیق و پژوهش در جوامع بشری از ارکان توسعه و رشد محسوب می شود. به عبارت دیگر مقوله تحقیق و پژوهش زیر بنا و اساس فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی؛ سیاسی؛ مذهبی و ... به شمار می آید.


زیرا علاوه بر رفع نیازهای حوزه مورد نظر از موازی کاری جلوگیری شده؛ و نتیجه ی مطلوب حاصل و منتهی به رضایت مندی می گردد. بنابراین جوامع رو به توسعه نیازمند برنامه ریزی های گسترده ای هستند، تا بتوان فرهنگ پژوهش را در ابعاد گوناگون به جریان انداخت.

این باور که میان توسعه پایدار با ساختارهای علمی و پژوهشی جامعه رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد و از  لابلای آن می توان از یافته ها و نظریات ارزشمند در جهت اهداف ملی بهره برداری کرد و مسیر توسعه را هموار ساخت، مقبول جوامع تحقیقی و پژوهشی است.

چرا که این فرهنگ، نوعی آینده نگری و نیاز سنجی را با خود به همراه دارد که روی هم رفته منجر به شناخت نیازها و ظرفیت های موجود در جامعه می شود.

   در همین راستا با محمدابراهیم نظری محقق و پژوهش گر گلستانی هم کلام شده تا مقوله مزبور و نیازهای پژوهشگران و محققان را بیش تر مورد کنکاش قرار دهیم. وی کارشناس ارشد تاریخ و دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس تهران می باشد. عضو افتخاری فرهنگ واژگان تبری و تاکنون مقالات و پژوهش های متعددی ارائه نموده است. کتاب های: تاریخ سیاسی اجتماعی کتول؛ جغرافیای تاریخی کتول و دارالمرز کتول را به زینت طبع رسانیده است. هم چنین کتاب فرهنگ نام ها و نام واژگان کتولی را آماده چاپ نموده و در حال حاضر سرگرم تالیف کتاب مرجان کتول که شامل پژوهش های تاریخی است، می باشد.

 این استاد بازنشسته دانشگاه در خصوص پژوهش به ویژه در مناطق تاریخی و استان هایی که برخوردار از سوابق تاریخی اند، عقیده دارد: با وجود نقش و اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه جوامع انسانی، متاسفانه نگاه های کاربدستان امور دلگرم کننده نبوده و برنامه های قابل ارائه در حوزه کاری شان ملاحظه نمی شود. بسیاری از محققان تنها به واسطه عرق ملی و دوست داری زادبوم مبادرت به انجام پژوهش در حوزه های تخصصی خود می نمایند. حال آن که هر ساله مبالغ بسیار سنگینی از بودجه کشور اختصاص به پاره ای از بنیادهای به اصطلاح فرهنگی اختصاص داده می شود، بی آن که بازخوردی از تلاش های آن ها در جامعه دیده شود.

   این محقق و پژوهش گر گلستانی در خصوص بیان راهکاری برای توسعه تحقیق و پژوهش اظهار نمود: راه اندازی یک گروه تحقیقاتی در شهرستان ها با همکاری علمی و غیر نمایشی فرمانداری، شهرداران، شوراهای اسلامی، آموزش و پرورش، مراکز مختلف دانشگاهی، بخشداران، دهیاران مناطق مرکزی و بخش ها و هم چنین عضویت تعدادی از صاحب نظران حوزه تحقیق و پژوهش به منظور نیازسنجی و بررسی حوزه های مختلف می تواند نقطه عطفی در حمایت از پدیده ارزشمند تحقیق و پژوهش شمرده شود. در واقع حمایت مالی در هر منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال، رشد و پویایی و بازگشت سرمایه به میزان بیش تری را در پی خواهد داشت.

   نظری هم چنین به ضرورت حمایت از پژوهش گران و شعرا  به ویژه پژوهش گرانی که محتوای تحقیق آن ها به حوزه جغرافیایی شهرستان باز می گردد و نیز شعرای بومی سرا در زمینه تامین هزینه های چاپ و نشر آثارشان به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر تاکید نمود. وی ضمن تاکید به ضرورت و اهمیت حفظ آثار فرهنگی و هنری و میراث تاریخی گذشته گفت: با توجه به ثبت ملی موسیقی کتولی به عنوان موسیقی بومی استان گلستان؛ فراخوان اساتید این حوزه و تدوین کتابی پیرامون این یادمان فاخر را ضروری دانست. تلاش برای ثبت گویش کتولی، تدوین کتاب در خصوص اوضاع تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و هنری ،... شهرستان به عنوان یک واحد درسی اختیاری در تمام مراکز دانشگاهی را به منضور حفظ میراث منطقه توصیه نمود.

   در پایان از مسئولان استانی و شهرستانی درخواست کرد تا با برنامه ریزی علمی و تلاش در حمایت از نویسندگان، محققان و پژوهش گران در جهت توسعه و تقویت فرهنگ پژوهش گام های اساسی بردارند، و مقوله پژوهش را ژست نمایشی و غیرکاربردی تلقی ننماید. بلکه یک راهبرد روشنفکرانه و آینده محور بپذیرند و برای احیای نقش آن در تصمیم گیری های خرد و کلان بکوشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین