« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
سیاسی؛
رئیس مجلس گفت: مردم‌باوری به دو معناست، اول آنکه باید تمرکزمان به حل مشکلات مردم باشد و دیگر آنکه باید زمینه‌های مشارکت فعال مردم را در حل مشکلات فراهم کنیم و از تصدی‌گری و آقا بالا سری و پدرخواندگی پرهیز کنیم.
پایگاه خبری آوای رودکوف :محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه 16 بهمن ماه) در پیام تصویری به نخستین مرحله همایش «همیاری نخبگان مردم، نهادهای انقلابی و اجرایی و دولت سیزدهم در بیانیه گام دوم انقلاب» ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت روزهای پرشور سالگرد انقلاب اسلامی و همچنین حلول ماه رجب که ماه بهره‌گیری از فرصت‌ها برای نورانی شدن دل و جان ماست، گفت: هر زمان سخن از آذربایجان شرقی می شود به یاد شهدای این سرزمین و پیروزی‌ها و افتخار آفرینی های لشکر عاشورا می رفتیم.


وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با رهبریِ حضرت امام (ره) و همراهی مردم براساس سنت‌های الهی به پیروزی رسید تاکید کرد: در واقع نوعی پیمان بین امام و امت بر سر اعتقاد و التزام به سنن الهی ایجاد شد که موجب «وحدت» شد و «قدرتِ» جریان انقلابی را به جایی رساند که نظام طاغوت را از جا کَند و از ریشه درآورد.

قالیباف با تاکید بر اینکه امام راحل هم خداباور بود و هم مردم‌باور؛ اظهار کرد: بر همین اساس، هم توانست ما را به خودباوری برساند و به ما اعتماد به‌ نفس انجام کارهای بزرگ را بدهد؛ کاری به بزرگی انقلاب. امروز هم رمز پیشرفت و رمز کارآمدی چیزی جز این نیست.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در تمامی سال‌های پس از انقلاب، هرجا براساس خداباوری، سنت های الهی را مبنای عمل خود قرار دادیم و مبتنی بر مردم باوری زمینه فعالیت مردم را فراهم کردیم، راه برای انجام بزرگ‌ترین کارها باز شد و کام مردم هم از کارآمدی شیرین شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی از کارآمدی سخن می‌گوییم باید به تجربۀ تاریخی خود در انقلاب اسلامی رجوع کنیم و آن را واکاوی کنیم؛ کارآمدی به معنای غلبه بر چالش با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، جز با مردم‌باوری و خداباوری محقق نخواهد شد؛ مردم‌باوری به دو معناست، اول آنکه باید تمرکزمان به حل مشکلات مردم باشد و این را هدف اصلی خود بدانیم و دیگر آنکه باید زمینه‌های مشارکت فعال مردم را در حل مشکلات فراهم کنیم و از تصدی‌گری و آقا بالا سری و پدرخواندگی پرهیز کنیم.

وی اظهار کرد: خداباوری هم به معنای اعتماد قلبی و یقینی به سنت‌های الهی است؛ سنت‌های الهی در اصل منطق حاکم بر ضرورت‌های تاریخی و اجتماعی است که از طریق وحی به ما رسیده است و ما هم آن را در تجربۀ زیستۀ خود در انقلاب اسلامی تجربه کرده‌ایم، رهنمون کلیدی باور به سنت‌های الهی این است که اگر ما سه اصل معنویت، عدالت و عقلانیت را توامان رعایت کنیم، شامل رزق "لایحتسبی" خواهیم شد که در هیچ محاسبه مادی قابل دستیابی نیست.

قالیباف بیان کرد: نمونۀ اعلای رعایت این دو رکن که ما با گوشت و پوست و استخوان لمس کردیم، دفاع مقدس بود که با هدایت امام راحل (ره) توانستیم "کم من فئه قلیله، غلبت فئه کثیره" را برای تاریخ و جامعه بشری تفسیر عینی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز هم با هیچ محاسبه مادی نمی توان نشان داد که با استقلال کامل از قدرت های آن زمان، می توان در جنگی پیروز شد که سلاح تو کلاشینکف و آرپی جی است و در تامین توپ و حتی سیم خاردار مورد نیاز چالش داری و دشمن ات دست اش در جیب بانک‌های پر پول کشورهای عربی است و به انبار تسلیحات چندین کشور دنیا وصل است.

وی تاکید کرد: فاصله چند هفته‌ای بین شکست های دوره بنی صدر و پیروزهای آزادسازی خرمشهر و پس از آن، فقط و فقط با مردمی اداره کردن جنگ و باور به سنت های الهی در محاسبات نظامی می توان پر کرد و سوال اصلی این است که با داشتن این تجربه تاریخی غیرقابل انکار چرا ما در حل دیگر چالش‌ها مثل سازندگی و حل مشکلات اقتصادی یا فرهنگی باور به مردم و سنت های الهی را کنار گذاشته‌ایم؟ ما نیاز به یک تغییر نگرش اساسی در شیوه حکمرانی امروز خود داریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: ما باید بنای نویی در حکمرانی بنا کنیم که ارکان آن بازگشت به مبانی مکتب امام یعنی مردم باوری و خداباوری است و اصول حاکم بر آن، سه اصل عدالت، معنویت و عقلانیت است که با تاکید حکیم فرزانه رهبر انقلاب باید توامان در همه راهبردها و سیاست ها و عملکردها، مبنا قرار گیرد.

وی بیان کرد: در حکمرانی نو کارآمدسازی اداره جامعه برای حل مسائل مردم هدف اصلی است که شیوه اقدام، از سه محور مردمی‌سازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه نوگرایی و استفاده از فناوری های نو، ابزار اصلی برای نوشدن و جبران عقب ماندگی های موجود است، صریح کرد: ما باید مبانی نگرشی فعلی خود به اداره جامعه را دور بریزیم با یک حکمرانی نو مبتنی بر ارکان خداباوری و مردم باوری و اصول عدالت، معنویت و عقلانیت و با استفاده از شیوه ها و فناوری ها نو، با مردمی سازی، هوشمندسازی و شفاف سازی، شیوه اداره جامعه را مبتنی بر مکتب امام و انقلاب نوسازی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این نوگرایی در حکمرانی مقدمات و الزاماتی دارد که در جای خود باید ابعاد آن را روشن کرد اما بی تردید در عرصه سیاسی شایسته سالاری از اهم آنها است، چرا که تجربه دفاع مقدس به ما نشان داد که نوسازی نظام حکمرانی مبتنی بر مکتب انقلاب جز با گزینش افراد معتقد به انقلاب که کارآمد و با تقوا هستند، ممکن نیست و این شایسته گزینی نیز در سایه همگرایی و همدلی نیروهای انقلاب در جهت منافع مردم قابل حصول است.

وی با بیان اینکه براین اساس کارآمدی در گرو وحدت است و وحدت هم باید در راستای کارآمدی باشد، افزود: وقتی به وحدت رسیده‌ایم باید کارآمدی‌مان را هم نشان بدهیم؛ کارآمدی جز با شایسته‌سالاری ممکن نیست؛ اگر وحدت ما بر اساس شایسته‌سالاری نباشد و نتوانیم از حداکثر ظرفیت‌های انسانی استفاده کنیم، در عمل نیز هر چند نیت‌های خوبی در کار باشد، کارآمدی محقق نخواهد شد و به اصل وحدت ضربه وارد خواهد آمد.

قالیباف تاکید کرد: در جایی که ما بر سر اصول انقلاب متحد شده‌ایم، مردم هم به ما اعتماد کرده‌اند، دیگر بهانه‌ای برای ناکارآمدی نداریم. امروز، فرصتی است برای گسترش مردم‌باوری و مردم‌سالاری به همه عرصه‌های کار در کشور؛ از فرهنگ گرفته تا اقتصاد باید کاری کنیم که میدان برای عاملیت و فعالیت مردم باز شود؛ مردمی که خودشان را باور کرده‌اند و ایمان دارند که می‌توانند. راه رسیدن به «ایران قوی» همین است.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در طرف مقابل، دشمن تلاش می‌کند این اعتماد به‌ نفس و ایمان به «ما می‌توانیم» را از مردم بگیرد. هر کاری می‌کنند تا محاسبات ما را عوض کنند. آن‌ها دو هدف را از این تغییر محاسبه دنبال می‌کنند، ابتدا اینکه به ما القا کنند شما کسی و چیزی نیستید و نمی‌توانید. شما ضعیف هستید. چرا؟ برای اینکه این تصور در ما ایجاد شود که جز با وابستگی یا کُرنش به یک یا چند قدرت برتر ـ به تلقی خودشان ـ نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

وی ادامه داد: دوم اینکه بین ملت و دولت، بین امام و امت فاصله بیندازند. چون می‌دانند رمز پیروزی ما وحدت و چسبندگی بین مردم و نظام است. تمام فشارهای اقتصادی که در طول این چهار دهه و به‌ویژه در 10 سال اخیر بر ما وارد شده، برای رسیدن به همین هدف است.
قالیباف با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یک چراغ راهنماست که بدانیم سرگذشت انقلاب، سرشت انقلاب و سرنوشت انقلاب چیست، بیان کرد: این بیانیه هم دیدگاهی درست نسبت به تاریخ و مبانی انقلاب اسلامی می‌دهد، هم به دقت بیان می‌کند که الآن در کدام نقطه ایستاده‌ایم و هم نشان می‌دهد که باید به کدام سمت و سو برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: فهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک نگاه راهبردیِ انقلابی به ما می‌دهد تا در هر لحظه و هر موقعیتی بتوانیم نسبت خودمان را با انقلاب اسلامی ـ آنچنان که هست ـ پیدا کنیم.

قالیباف ضمن تاکید براینکه چیزی که امروز به آن نیاز داریم، اجماع و همگرایی براساس این نگاه راهبردی، بین نیروهای مومن به مبانی انقلاب اسلامی است، گفت: نهادهای انقلابی هم باید از یک طرف در جهت همین نگاه راهبردی عمل کنند و در خدمت بالندگی نیروهای انقلاب باشند. از طرف دیگر راه را برای توسعه عاملیت مردم باز کنند و جریان‌های مردمی را برای پذیرش نقش‌های مهم در چله دوم انقلاب، توانمند کنند.

رئیس قوه مقننه در ادامه تاکید کرد: من به سهم خودم از تلاش نماینده محترم ولی‌فقیه که مشی مردمی ایشان را در طول این سال‌های تصدی مسئولیت دیده‌ایم، تشکر ویژه می‌کنم. اینکه این دغدغه در یک استان فراگیر بشود، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی استان در این مسیر دیده بشود و نخبگان و نهادها با هم به تبادل نظر بپردازند، یک ابتکار ارزشمند است. راه رسیدن به اجماع، «احترام» به فکرها و سلیقه‌ها و «تبادل» نظر همدلانه است. از این نظر، به برگزیدگان این همایش هم به‌طور ویژه تبریک می‌گویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امیدوارم تجربه ارزشمند برگزاری این همایش، مقدمه «اقداماتِ اجماعی» نهادها و نیروهای انقلابی در این استان بشود تا مردم هم طعم شیرین نتایج آن را بچشند. همچنین امیدوارم کار درست شما سرمشقی برای نهادهای دیگر و سایر مناطق در سراسر کشور باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین