« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
عزم ملی برای برچیدن رسومات ناپسند را سر لوحه کارمان قرار دهیم تا مدیران با دلگرمی و پشتوانه مردمی مجری خواسته های معقول و اهداف عالیه فرهنگی باورمند نظام مقدس اسلامی باشند

 

آوای دنا-یدالله مرادی :آداب و سنن و رسوم حسنه و مرسوم در جامعه و نزد ملل محصول تفکر و خرد انسانهای دوره های گذشته است که به علت تطبیق با فطرت بشری و عدم مغایرت با مبانی اعتقادی و دینی است که در طول تاریخ ماندگار شده اند و پیرایه های خرافی و ضد تعقل از آن حذف و یا کمرنگ شده است. مردم هر دوره متناسب با سطح دانش و فرهنگ و آشنایی با اصول حقه دینی مواردی را اجرا کرده اند که نسل به نسل منتقل  و تبدیل به یک باور گردیده است.

حال به عنوان یک فرهنگی خطابم به مردم متدین و خردمند شهر گچساران، معبر ایثارگران ، ابر مخزن انرژی نفت و گاز (پایتخت انرژی ایران) می باشد. مردمی که از زمان شکل گیری این شهر تاکنون با وجود تعدد قومیت، گویش ، آداب و سنن با مسالمت و همزیستی تعقلانه زندگی جمعی و اجتماعی و نظام حقوق شهروندی را به خوبی اعمال کرده اند لازم است از شکل گیری چند پدیده نامناسب در سالی که مزین به سال اقتصاد و فرهنگ است جلوگیری و از تکرار آن خودداری نمایند.این رسوم ناپسند که طی سالهای اخیر در حال تبدیل به یک سنت شده عبارتند از :

1-سبک و سیاق تشییع جنازه مردگان  :

در اینکه لازم و ضروری است تا مردگان خود را با احترام و مشارکت و حضور جمعی هم تشییع و تدفین نموده و هم مراسمات سومین و هفتمین و چهلمین را برپا داریم کاری است زیبنده و قابل تقدیر و سفارش دین است و ریشه در فرهنگ کهن اقوام ایرانی دارد اما :

الف :برپایی تشییع گسترده آن هم با ماشین از بیمارستان و سطح شهر تا بهشت زهرا یا روستاهای اطراف تبدیل به نوعی نمایش و مانور قومی ، فامیلی شده که هم مشکلات ترافیکی و اخلال در نظم و تردد شهری و مسیرهای عبور مردم نموده و می نماید و هم در موارد بسیار سبب تصادفات و  بد رفتاری مردم و آزار و اذیت عمومی شده، که لازم است هم دستگاه های اداری و هم صاحبان منبر و تریبون از برپایی این موضوع که در هیچ شهری رایج نیست توصیه لازم را اعمال و جلوگیری نمایند. فقط اعلام شود برپایی نماز میت در محل قبرستان........... ساعت ............

ب : انجام هزینه های زاید و از نوع چشم و هم چشمی از قبیل پیامک های متعدد تا پذیرایی ها و نوشتن بنر و تشریفات دیگر (فیلمبرداری ، و پخت غذا و....)

ج : انجام مراسمات چهلم و سال در مساجد و منازل همراه با بعضأ موسیقی های محلی و مداحی هایی که به دی بلال نزدیکتر است تا به شروه و عزا و ترحیم

د : بدتر از همه تیراندازی !؟ این چه منطقی است که با تدفین یک جسد عده ای برنو  به دست شده و با شلیک پی در پی هم برای بچه ها و خانم ها رعب و وحشت ایجاد می کنند و هم هر لحظه احتمال وقوع یک حادثه تلخ و سنگین و....؟!

راستی چه ثوابی دارد؟ شلیک تیر و مانور پوسیده عهد عتیق....؟؟؟

کاربرد اسلحه نه در قیامت برای مرده ها و نه در دنیا برای زنده ها ارزش و شانی ایجاد می نماید. این در حالی است که هم علم روانشناسی تائی کرده و هم مبانی دین بیان نموده که صوت دلنشین قرآن به خصوص اگر زنده تلاوت شود آرام بخش درد فراق وابستگان و مایه رحمت در گذشتگان است. اما دریغ از صوت قرآن و متأسفانه برقراری صوت تفنگ!!!!؟؟

2- چاپ بنرهای تسلیت و تبریک  :

برای یک لحظه فکر کنیم اگر در تهران و اصفهان و مشهد و..... قرار بود سطح شهر را با بنرهای مجالس سوم و هفته مردگان آذین بندی می کردند چه میشد؟

در تمام شهرهای بزرگ و کوچک میادین و بزرگراهها و تیرهای برق سطح شهر و تابلوهای اعلانات و تبلیغات، تصاویر طرح ها و ورزشکاران و هنرمندان و بزرگان فکر و اندیشه و خبر از استقبال و موفقیت های بزرگ ملاحظه می شود.اما در سطح شهر ما (گچساران) به خصوص بلوار ولی عصر(عج) از میدان ورودی فرودگاه تا میدان خروجی نرگس دو گروه تصاویر دیده می شود که در هیچ جای ایران دیده نمی شود :

1-تصاویر و بنرهای مردگان و مجالس ترحیم و عزای آنها

2-تبریک و تبلیغ سمت اداری و مسئولیت دولتی

باب جدیدی که در یکسال اخیر تبدیل به قدرت نمایی و رقابت روز افزون شده اینکه هر کس به لطف جناح و باند و بعضأ شایستگی مقامی را به او اعطا می کنند ناگهان گوشه و کنار شهر با هزینه های بسیار عرض تبریک های بنری و رنگارنگ.

چه کوچکی و تحقیری و ضعفی از این بیشتر سراغ دارید؟ این اقدام کدام کمبود را رفع می نماید؟ چه پیام فرهنگی و تحول اجتماعی و سازنده ای را به همراه دارد؟

چرا بعضی افتخار به اعلام کمبود خود دارند؟ چه نام و عنوان و اعتبار و ارتقایی را برای شهرمان به ارمغان می آورد؟

3- عروسی ها و تالارهای جشن ازدواج:

 جوانان برپایی جشن و سرور و مراسم شادی برای جوانانی که بهار زندگی خود را آغاز می کنند در حد وسع و توان مهم است و لازم و قطعأ در حد معقول آن پسندیده است و مورد توصیه علمای دین و اندیشه. اما آیا جشن های عروسی کنونی شهر ما زیبنده خرد و بزرگ منشی و دیانت مردم این دیار شهید پرور است؟ یک روز نگرانی شدید از اختلاط زن و مرد بود ولی فاجعه آنجاست که موضوع از این حد و اندازه گذشته است؟ مصیبت بزرگ آنجاست که در بسیاری از این مجالس نامناسب مدعیان عنوان دار و پر سر و صدا هم حضور دارند و با سکوت از کنار حرکات زشت و دون شأن جامعه انقلابی و اسلامی می گذرند؟ برهنه گرایی ، انواع رقص و حرکات غیر مرسوم استان و مردم این دیار (غربی ، پاپ ، کردی و....)، مختلط رقصیدن و رواج شدید و عینی مشروب خواری ، اشعار و ادبیات بسیار زننده و بی محتوا و سبک و.....؟!

در کنار این وضع موضوع چیدن سفره های بدون ارزش و بی محتوا و صرفا جوان پسند تحت عنوان سفره  عروسی و عقد با هزینه های سرسام آور و دور از نظارت قیمت و ارزش و اهمیت !!!و بسیاری از موارد با تزئینات فریبنده و همراه با جام شراب و ......!!!؟؟؟

چه خانواده هایی که با افتخار از حرکات موزون فرزند 2 تا 5 ساله و مدل لباسهای زشت و عریان گونه تعریف و تمجید می کنند؟! به راحتی قبح موضوع ریخته شده و هستند مجالس عروسی که مردان و زنان عفیف و دختران و پسران متعهد را نگران نموده و در بسیار موارد بی تفاوت ؟! نمی دانند به کی و چی و چگونه اعتراض کنند؟!

اقدامات شکلی و گزارش گونه دستگاههای اداری هم فقط مسکنی زود گذرند و ......؟ طرح مجزا کردن زن و مرد فقط بر روی کاغذ ادارات نوشته شده و.....؟!

به خود آئیم و این حرکات را متوقف کنیم در سال اقتصاد و فرهنگ در هر عملی و پروژه ای هم محاسبه اقتصادی و تأثیرات آن را در رشد و توسعه و پیشبرد امور اقتصاد جامعه مدنظر داشته باشیم و مصرف بهینه و سودآور و سرمایه ای را به مرحله اجرا در آوریم و هم محتوای فرهنگی و برخورداری از پیام و رسالت مناسب و پایداری که زمینه ساز تحول و دگرگونی سازنده فکری و پایبندی به مبانی اعتقادی را تقویت نماید ، به منصه ظهور برسانیم.

مسئولان محترم ، عقلای قوم ، فرهنگیان فرهیخته ، روحانیون دلسوز و درد آشنا بیایید در جامعه رسم و رسومات و آدابی را باب کنیم که آیندگان از آن به نیک نامی و باورمندی پیشینیان خود مفتخر باشند و مانع از پیرایه ها و اقدامات نحیف و فاقد بار فکری و معنوی و فطری در جامعه شویم.

نام گچساران با مردم فهیم و برجسته و توانمند عجین است و نباید دچار ضعف رفتاری و بد هنجاری گردد.از جشنها و عزاداریها و مناسبتها استفاده مطلوب و هدف دار و موثر در بارور نمودن فرهنگ جامعه داشته باشیم.

نتیجه اخلاقی و اجتماعی :

عزم ملی برای برچیدن رسومات ناپسند را سر لوحه کارمان قرار دهیم تا مدیران با دلگرمی و پشتوانه مردمی مجری خواسته های معقول و اهداف عالیه فرهنگی باورمند نظام مقدس اسلامی باشند و برای این مهم هر کس از خود شروع کند و انگشت اشاره به دیگری نشان ندهیم.

                                                                    یدالله مرادی /اردیبهشت؟93

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
0
0
باعرض سلام،ضمن این که از روند کاریتان در آموزش و پرورش چندان راضی نبودم اما در این موضوعات که آنها را تشریح کرده اید کاملا با شما موافقم . به امید این که فرهنگ مردم ما در این زمینه ها متعالی شود. ;-)
احمد زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
0
0
مطلب بسیار جالبی است انشاء الله که مورد توجه قرار گیرد .ضمنا از اینکه سایت اوای دنا مطالب ویژه خود را از طریق sms اعلام می نماید از مدیریت این سایت سپاسگذارم.
باشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
0
0
درود بر حاج مرادی عزیز امیدوارم با قلم رسای خود خدمتی دیگر را اغاز نمایید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: