« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
رهاورد دیدار موحد، استاندار و حسینی با وزیر نفت؛
وزیر نفت جهت پیگیری مشکلات پروژه های استان کهگیلویه و بویراحمد دستیار ویژه خود را به این استان مامور کرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس شورای اسلامی، سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سید ناصر حسینی نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس با جواد اوجی وزیر نفت دیدار و گفتگو کردند.


حجت الاسلام موحد در این دیدار به تشریح ظرفیت های فراوان حوزه انتخابیه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی پرداخت و گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم ترین قطب های انرژی در سطح کشور است که علی رغم این ثروت خدادادی شاهد افزایش نرخ بیکاری در استان هستیم.

وی ضمن پیگیری مشکلات پتروشیمی دهدشت خواستار سرعت بخشیدن در روند اجرایی طرح برای به بهره برداری رسیدن این پروژه شد و گفت: عدم بهره برداری از این پتروشیمی موجب فرصت سوزی اشتغال جوانان منطقه خواهد شد.

موحد همچنین خواستار تامین اعتبار پروژه اتصال جاده ای بهمئی به خوزستان شد و افزود: با عملیاتی شدن این پروژه با عنوان جاده《لیکک به جایزان و جولکی》شهرستان بهمئی از بن بست خارج می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته جهت احداث جاده لیکک_جایزان از محل کمک های وزارت نفت مبلغی به این پروژه اختصاص داده شد که ۶ کیلومتر آن احداث و آماده آسفالت است، عنوان کرد: باتوجه به اینکه این محور یکی از جاده های مهم دسترسی به شهرستان بهمئی از سمت خوزستان و همچنین تاسیسات نفتی در منطقه لیکک است که طول این جاده ۲۸ کیلومتر است و ۱۴ کیلومتر آن در استان قرار دارد می طلبد جهت تکمیل و بهره برداری از این جاده مساعدت مالی انجام شود.

موحد، افزود: برای بهره برداری از این پروژه بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی تسریع در پشتیبانی‌ و نگهداری از  چاه‌ های نفت منطقه و شهرستان توسط واحد های مربوطه در شهرستان‌ های امیدیه و آغاجاری، استفاده از منطقه گردشگری تنگ ماغر و سولک برای مردم شهرستان‌ ها و استان‌ های همجوار،  کاهش طول مسیر نسبت به وضع موجود و صرفه جویی در زمان، مصرف سوخت و استهلاک خودرویی را از جمله مزیت‌ های تکمیل و بهره برداری از این پروژه عنوان کرد.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه احداث زمین های چمن ورزشی در چهار شهرستان و تکمیل ورزشگاه شهر قلعه رئیسی نیازمند تامین اعتبار است، عنوان کرد: انتظار می رود وزیر نفت با تخصیص اعتبار ویژه زمینه تسریع در اجرایی شدن این پروژه های ورزشی را فراهم کنند.

موحد نماینده مردم کهگیلویه بزرگ و حاجی زاده معاون عمرانی استاندار همچنین با اشاره به جاده "دمه_میان تنگان" باتوجه به اینکه در مجاورت خط انتقال گاز قرار دارد خواستار رفع مشکلات جهت تسریع در احداث این محور شدند.

سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار با اشاره به وجود منابع غنی نفت و گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد و استخراجی که از این منابع انجام می شود، بیان کرد: این مهم در کنار فوایدی که برای توسعه کشور دارد خساراتی از جهت زیست محیطی برای این مناطق به وجود می آورد و آلایندگی حاصل از استخراج این منابع میل به سکونت و یا سرمایه گذاری در این مناطق را تحت تاثیر قرار داده است.

نماینده عالی دولت در استان، تاکید کرد: اگر شاهد مساعدت مالی از طرف دولت در جهت ایجاد شرایط مناسب در شهرها و خلق جذابیت های شهری از قبیل ایجاد پارک ها، تفرجگاه ها و مبلمان شهری و ...نباشیم خطر  مهاجرت فزاینده از این شهرها و مناطق افزایش می یابد.

استاندار ضمن قدردانی از مجموعه وزارتخانه در پرداخت مبالغی به شهرداری های متاثر از این آلایندگی ها در سال های گذشته، افزود: شهرداری های شهرستان های گچساران، باشت، کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی براساس نظر مراجع ذیربط متاثر از آلایندگی های ناشی از فعالیت های آن وزارتخانه در استخراج از منابع نفت و گاز تشخیص داده شده اند و شهرداری های این مناطق 
هم اکنون جهت ایجاد حداقل های فضای سبز و پارک، مبلمان شهری و ...نیازمند کمک های مالی دولت و تخصیص اعتبار ویژه از سوی وزارت نفت هستند.

احمدزاده همچنین به میزان بالای تولید انرژی در استان به ویژه شهرستان های گچساران و باشت اشاره کرد و افزود: انتظار می رود باتوجه به ظرفیت های نفتی و گازی استان نگاه وزارتخانه عادلانه تر باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن و نبود زیرساخت های لازم توسعه از استان های محروم کشور است، اظهار داشت: در خصوص گازرسانی به روستاهای فوق العاده محروم این استان از جمله مناطق مورزرد زیلایی با ۱۸ روستا و منطقه سیلاب کلوار با ۲۲ روستا به دلیل سخت گذر و کوهستانی بودن هزینه گازرسانی در آنها بیشتر از سقف تعیین شده ابلاغی است انتظار می رود جهت گازرسانی به این دو منطقه که فوق العاده محروم است نگاه ویژه ای داشته باشید.

احمد زاده با بیان اینکه شرکت نفت و گاز گچساران و سایر مناطق نفت خیز استان سهم قابل توجهی در تامین نفت و گاز کشور دارند، ابراز کرد: اما اکثر مناطق نفت خیز استان از لحاظ زیرساخت ها از جمله راه دسترسی به ویژه در شهرستان گچساران که اکثر چاه های نفت در آن قرار دارند محروم هستند.

وی، افزود: باتوجه به محرومیت شهرستان در این خصوص انتظار می رود جهت تکمیل پروژه های احداث باند دوم کمربندی گچساران به طول ۱۸ کیلومتر با برآورد ۱۲۰۰ میلیارد ریال، تکمیل محور گچسارانباباکلانبی بی حکیمه به طول ۶۱ کیلومتر با برآورد ۲۶۰۰ میلیارد ریال و تکمیل محور گچسارانرگ سفیدگناوه به طول ۳۸ کیلومتر و با برآورد ۱۵۰۰ میلیار ریال دستور فرمائید اعتبارات لازم تخصیص یابد.

مقام ارشد اجرایی استان همچنین خواستار تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت پایش امنیتی و ارتقاء سطح حراست و صیانت از  مراکز استراتژیک نفتی استان شد.

احمد زاده با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در طول دفاع مقدس به نسبت جمعیت بیش ترین تعداد رزمنده را در دفاع مقدس داشته است و با تقدیم ۱۸۸۵ شهید گلگون کفن و بالغ بر ۱۰ هزار جانباز یکی از استان هایی است که می تواند به بهترین نحو ممکن ارزش های متعالی دفاع مقدس را به نسل های بعد منتقل کند، عنوان کرد: علی رغم رتبه بالای این استان در نقش آفرینی در دفاع مقدس تاکنون به دلیل عدم وجود اعتبارات لازم جهت ساخت موزه دفاع مقدس که بتواند این وظیفه مهم را در نمایش رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان این استان و انتقال ارزش ها به نسل های آتی بر عهده بگیرد، تنها استان فاقد مرکز یا موزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه  قطعه زمینی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع در حاشیه رودخانه بشار که یکی از بهترین مکان ها است برای این مهم تامین شد، ابراز کرد: برای آغاز عملیات اجرایی این موزه در فاز نخست ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است انتظار می رود از آنجایی که تبیین راه شهدا یکی از وظایف اصلی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی است دستور فرمائید نسبت به تخصیص اعتبار مورد نیاز ساخت فاز نخست این موزه مساعدت لازم به عمل آید.

استاندار با اشاره به اینکه شهرستان گچساران با جمعیتی بالغ بر ۱۲۴ هزار و ۹۶ نفر به مرکزیت شهر دوگنبدان از شهرستان های نفت خیز کشور است که فاقد فضای فرهنگی مناسب بوده و در حوزه ورزش نیز از امکانات و فضای ورزشی مطلوب برخوردار نیست، عنوان کرد: در سال های گذشته تعداد دو پروژه احداث مجتمع فرهنگی دوگنبدان از محل اعتبارات استانی و احداث استخر بانوان دوگنبدان از محل  هدایای خاص شرکت نفت آغاز و علی رغم گذشت ۵ سال به دلیل کمبود اعتبارات استانی و عدم تامین اعتبارات مورد نیاز توسط شرکت نفت از پیشرفت فیزیکی لازم برخوردار نیستند و هم اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه ها به ترتیب ۶۷ و ۷۰ درصد است.

احمد زاده، افزود: باتوجه به اینکه بخشی از جمعیت شهر دوگنبدان از کارکنان شرکت نفت هستند و با بهره برداری از این دو پروژه می توانند از این فضاها استفاده کنند انتظار می رود دستور فرمائید اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها که حدود ۵۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است ( احداث مجتمع فرهنگی ۴۰۰ میلیارد ریال و احداث استخر بانوان ۱۲۰ میلیارد ریال) را از محل منابع در اختیار تامین شود.‌

استاندار در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مشکلات عدیده کم آبی در مناطق روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد و باتوجه به اینکه در فصل تابستان این مشکلات دو چندان می شود، گفت: از جمله روستاهای گناوه و تعداد زیادی از روستاهای همجوار جهت تکمیل آبرسانی به ۱۰۰ میلیار ریال اعتبار نیاز دارند که می طلبد در این زمینه مساعدت لازم صورت گیرد.

احمد زاده در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به اینکه پتروشیمی گچساران (واحد اتیلن) با ظرفیت یک میلیون تن در سال دارای پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی است، اظهار داشت: براساس پیش بینی ها این واحد در سال آینده به بهره برداری می رسد این امر در شرایطی است که پتروشیمی های پایین دستی پیش بینی شده این واحد (پلی اتیلن ها) به جز پتروشیمی دهدشت با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، در سایر مناطق هیچ گونه فعالیت احداثی نداشته اند و بر این اساس پیش بینی می شود با تولید محصول این واحد اتیلن، کمبود تقاضا و مشکل مصرف ستانده های این واحد به عنوان یک معضل اجرایی، پویایی تولید واحد را تحت شعاع قرار دهد.

استاندار، بیان کرد: باتوجه به شرایط بیکاری در استان و به منظور پایداری تولید واحد اتیلن گچساران و باعنایت به وجود زیرساخت های مورد نیاز از جمله زمین، آب، برق، گاز و ... خواستار صدور مجوز تامین خوراک واحد دوم پلی اتیلن سنگین به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال، در همین مجموعه با سرمایه گذاری هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به شرکت پتروشیمی گچساران هستیم.

سید ناصر حسینی نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت نیز در این نشست، تصریح کرد:  نمی شود که در کنارت ثروتی خوابیده باشید و از آن بی بهره بود و اکنون فرزندان گچساران و باشت در کنار ذخایر عظیم نفت و گاز بیکار و در فقر به سر می برند.

وی خواستار تخصیص عوارض آلایندگی به شهرداری ها به صورت منظم و عادلانه شد.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: می طلبد پروژه های مشارکتی با دیگر دستگاه های اجرایی را با اعتبار مناسب شارژ کنید تا مردم شاهد آثار مثبت نفتخیز بودن منطقه شان باشند.

کیامرث حاجی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار ضمن تشریح وضعیت پروژه های عمرانی در سطح استان، عنوان کرد: انتظار می رود وزیر نفت نگاه ویژه ای به پروژه های استان داشته باشد و برای به بهره برداری رسیدن آنها را در اولویت قرار دهند.

وی بر ضرورت اختصاص بالگرد به حوزه نفت و گاز گچساران برای استفاده در مواقع ضروری تاکید کرد و گفت: این موضوع حیاتی است چرا که در حوادثی مانند آتش سوزی منابع طبیعی باید منتظر اعزام بالگرد از استان های مجاور باشیم و تا مراحل اعزام بالگرد به منطقه طی شود بخش زیادی از منابع ملی و حیات وحش در آتش می سوزد.

جواد اوجی وزیر نفت در پاسخ به درخواست حجت الاسلام موحد نماینده مردم کهگیلویه بزرگ جهت تامین اعتبار مناسب برای تسریع در عملیات اجرایی راه ارتباطی لیکک به جایزان و جولکی دستورات لازم را به بابک دارابی مدیر نظارت بر طرح‌ های عمرانی مناطق نفت‌ خیز و محمد صادق عظیمی فر دستیار ویژه مقام عالی وزارت صادر کرد و گفت: از محل اعتبارات سفر تامین اعتبار و اقدام لازم انجام شود.


وی همچنین برای تکمیل ورزشگاه قلعه رئیسی و احداث زمین های چمن ورزشی قول و دستور مساعد داد.

اوجی در خصوص درخواست استاندار مبنی به تخصیص اعتبار به شهرداری های شهرهای متاثر از آلایندگی به 
هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی این وزارتخانه دستور پیگیری صادر کرد.

وی در خصوص گازرسانی به روستاهای مناطق محروم مورزرد زیلایی و سیلاب کلوار خطاب به محمد چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عنوان کرد: باتوجه به محرومیت منطقه در قالب بودجه ۱۴۰۱ اقدامات لازم انجام شود.

مقام عالی وزارت نفت در خصوص تکمیل زیرساخت های شهرستان نفت خیز گچساران بابک دارابی مدیر نظارت بر طرح‌ های عمرانی مناطق نفت‌ خیز و عظیمی فر دستیار ویژه خود را خطاب قرار داد و افزود: جهت پیگیری اقدام مقتضی صورت گیرد.

اوجی در خصوص درخواست استاندار مبنی بر تخصیص اعتبار جهت پایش امنیتی منابع نفتی استان، عظیم شیراوند رئیس سازمان حراست صنعت نفت را خطاب قرار داد و گفت: این مهم را بررسی کنید. 

وی همچنین در پاسخ به درخواست استاندار برای تخصیص اعتبار فاز نخست موزه دفاع مقدس، شجاع الدین بازرگانی معاون پارلمانی این وزارتخانه و محمد صادق عظیمی فر دستیار مقام عالی وزارت را خطاب قرار داد و عنوان کرد: این مهم در کارگروه عمرانی مطرح شود.

وی خواستار طرح تامین اعتبار پروژه های استخر بانوان، مجتمع فرهنگی گچساران و آبرسانی به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در کارگروه عمرانی شد.

وزیر نفت، حجت الاسلام موحد را یکی از پیگیرترین نمایندگان ادوار مجلس دانست و تاکید کرد: نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده از هر لحظه و زمانی برای رتق و فتق امور مردم و حوزه انتخابیه اش استفاده می کند.

وی، سید ناصر حسینی را نماینده ای با نگاه عمیق خواند.

اوجی، احمد زاده را نیز استانداری دلسوز، زحمتکش، بی آلایش و با برنامه خواند و بیان کرد: اشک های استاندار در دیشموک اشک اعضای هیئت دولت را نیز درآورد و این مهم موجب شد که بیش از گذشته در کنار مردم کهگیلویه و بویراحمد قرار بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش حاجی زاده معاون عمرانی استاندار را پرتلاش و مسلط دانست و گفت: عظیمی فر دستیارم که از فرزندان کهگیلویه و بویراحمد است را به عنوان نماینده خودم در استان جهت پیگیری امور مربوط به پروژه های استان مامور می کنم تا باتوجه به حساسیت و دغدغه های استاندار، معاون عمرانی استاندار و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع رسیدگی کند.

گفتنی است؛ سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده در مجلس، سید ناصر حسینی نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت، کیامرث حاجی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، هوشنگ   فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت، محمد صادق عظیمی فر دستیار مقام عالی وزارت نفت و سید امیر عباس هاشمی مسئول دفتر و مشاوره نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس در این نشست حضور داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: