کد خبر: ۳۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۰
به قلم وحید حاج سعیدی ؛
شاید وقت آن رسیده باشد یک نفر پیدا شود و یک کلاس اساسی مفاهیم اقتصاد هم برای مردم هم برای دولتمردان برگزار کند و مفاهیم آن را حسابی برایمان آچار کشی کند تا همه نگاه مان را به مقوله اقتصاد عوض کنیم! این طوری شاید با هر گرانی مردم برای خرید هجوم نیاورند و دولتمردان هم برای حل هر مشکل اقتصادی دست به تیغ نشوند و ادعای جراحی اقتصادی نکنند. شاید با چهار تا آمپول و چرک خشک کن( پلشت بر به قول بر و بچه های فرهنگستان) داستان حل شود!

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی :اولی الالباب و اولی الابصار جامعه حتی همین عمو سیفی خودمان (سرایدار مفخم مدرسه) همگی به اتفاق بر این باورند حرف بزرگان را باید با آب طلای 18 عیار نوشت ( البته اگر نوسانات بازار سکه و ارز اجازه بدهند) و توجه به محتوی و ماهیت ضرب المثل ها و جملات قصار بزرگان یک ضرورت انکار ناپذیر است. با این وجود ضمن احترام به همه بزرگان ادبیات و استخوان خرد کرده های این علم، به نظر می رسد وقت آن فرارسیده تا ساختار برخی از این جملات قصار و نصایح پندآموز را کمی تغییر دهیم و مختصری آچارکشی کنیم. فی المثل جمله حکیمانه « از منع ميل افزونتر شود.» است در عصر حاضر کاربرد چندانی ندارد و ظاهراً «از گرانی میل افزون تر شود!»


چرا که با دو ریال گران تر شدن اجناس ملت برای خرید کالاهای ضروری و ایضاً غیر ضروری هشیوار با گرز و سنان به بازار هجوم می آوردند و چشم بازار را به جای کور کردن به صورت کامل تخلیه می کنند! شما همین بازار خودرو را در نظر بگیرید. خودرو سازان پراید 20 میلیونی را شوخی شوخی و با حباب کاری به 200 میلیون تومان رساندند و قیمت سایر خودرو ها را هم با گرانی های فصلی، حبابی، مقطعی، موقتی، علی الحساب، حاشیه ای، برجامی و تحریمی تا چند صد میلیون تومان افزایش دادند اما مردم برای خرید همین خودروها صف می شکند و تا سامانه ثبت نام باز می شود هلهله کنان هر دقیقه 7 هزار نفر ثبت می کنند!


یعنی بین گرانی و افزایش ولع مردم برای خرید یک رابطه مستقیم وجود دارد و هر قدر قیمت ها را بالاتر می برند باز میل مردم برای خرید بیشتر می شود!


البته این داستان تنها مربوط به خودرو نیست و الان اگر در یخچال و انبار یک عده را باز کنید به اندازه دو تا مراسم عروسی و پاتخت، مرغ و گوشت و تخم مرغ و ماکارونی و روغن و رب و سایر کالاهای اساسی روزچپان شده است و روزی هم دو بار تاریخ مصرف آنها را چک می کنند! بماند که در پشت بام و حیاط خلوت هم به اندازه یک مغازه مکانیکی متوسط، لوازم یدکی خودرو از لاستیک، لنت ترمز، واشر سر سیلندر، گلگیر عقب گرفته تا صفحه کلاچ، آینه بغل خودرو، میل لنگ و ... جاساز کرده اند و معتقدند «امروز بخریم بهتر از فرداست!»


این لابلا دولتمردان هم هر چه تلاش می کنند و بلاتشبیه زور می زنند که حالی مان کنند بین گرانی و گران فروشی فرق است و کالا ها را گران تر از قیمت مصوب نخرید، افاقه نمی کند و مردم کار خودشان را انجام می دهند!


حالا این وسط سازمان های نظارتی و تلفن 124 و ... چه وظیفه ای دارند و این جریمه های میلیاردی اساساً به چه منظور از شرکت های متخلف و گرانفروش دریافت می شود و چرا در روند کاهش گرانی اجناس تاثیری ندارد، فضولی اش دستکم به ما نیامده است. لابد حکمتی دارد که ما از درک آن عاجزیم و شاید هم حکمتی ندارد و برای خالی نبودن عریضه دریافت می شود!


شاید وقت آن رسیده باشد یک نفر پیدا شود و یک کلاس اساسی مفاهیم اقتصاد هم برای مردم هم برای دولتمردان برگزار کند و مفاهیم آن را حسابی برایمان آچار کشی کند تا همه نگاه مان را به مقوله اقتصاد عوض کنیم! این طوری شاید با هر گرانی مردم برای خرید هجوم نیاورند و دولتمردان هم برای حل هر مشکل اقتصادی دست به تیغ نشوند و ادعای جراحی اقتصادی نکنند. شاید با چهار تا آمپول و چرک خشک کن( پلشت بر به قول بر و بچه های فرهنگستان) داستان حل شود!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: