« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
جهان؛
عبداللطیف رشید امروز (پنج شنبه) با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان توانست عنوان چهارمین رئیس‌جمهور عراق پس از سال ۲۰۰۳ را از آن خود کند.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛«عبداللطیف رشید»بعد ازظهر امروز توانست نظر اکثریت نمایندگان پارلمان را از آن خود کند و رئیس‌جمهور عراق شود. رویدادی که پس از یک سال بن بست سیاسی در عراق پس از انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱، می‌تواند مسیر انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل دولت را هموار کند.

عبداللطیف رشید رئیس جمهور جدید عراق کیست؟

اما «عبداللطیف جمال رشید» فردی که توانسته سرانجام اجماع گروههای سیاسی عراق را به سوی خود متمایل کند کیست؟

عبداللطیف جمال رشید متولد دهم آگوست سال 1944 میلادی در شهر سلیمانیه در شمال عراق است، جمال رشید از اعضای تاثیرگذار اتحادیه میهنی کردستان و از مبارزان دوران حکومت صدام معدوم بوده است، وی فارغ التحصیل دانشگاه لیورپول است و دکترای خود را هم از دانشگاه منچستر انگلیس گرفته است.

مسیر سیاسی زندگی وی در دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز شد که وی ابتدا به حزب دموکرات کردستان پیوست و پس از مدتی به اتحادیه میهنی کردستان پیوست. رشید در چندین نشست و کنفرانس مخالفان صدام معدوم تا زمانی سرنگونی رژیم بعثی در سال 2003 مشارکت داشت. وی سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق در انگلیس بود.

 رشید پس از سال 2003 یعنی سال سرنگونی رژیم صدام معدوم حضور سیاسی تاثیرگذاری داشت. وی سابقه تدریس در دانشگاه سلیمانیه عراق را هم دارد و مسئولیت‌های متعدد دیگری را هم در کارنامه خود دارد.

ایشان از سپتامبر 2003 تا دسامبر 2010 مسئولیت وزارت منابع آبی دولت عراق(پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام) را در کابینه نوری المالکی برعهده داشت، وی از دسامبر 2010 تا کنون مشاور برهم صالح رئیس جمهور کنونی عراق است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق در سال 2018 میلادی، ملا بختیار و عبداللطیف رشید را برای تصدی ریاست جمهوری این کشور نامزد کرد.

رشید متاهل است و دو پسر و یک دختر دارد و به زبان‌های عربی و انگلیسی هم مسلط است.

نکته جالب درباره عبداللطیف رشید 74 ساله اینکه، وی باجناق مرحوم جلال طالبانی اولین رئیس جمهور منتخب پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین