« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف؛
حدود نصفی از مردم جهان هر روز قهوه می‌نوشند یا از محصولات نشأت گرفته از قهوه استفاده می‌کنند. خبر خوب برای این گروه این است که قهوه فواید زیادی برای سلامتشان دارد.

پایگاه خبری آوای رودکوف-محیا نوشت: حدود نصفی از مردم جهان هر روز قهوه می‌نوشند یا از محصولات نشأت گرفته از قهوه استفاده می‌کنند. خبر خوب برای این گروه این است که قهوه فواید زیادی برای سلامتشان دارد.

۱۱ مزیت منحصر به فرد قهوه برای سلامتی

قطعا درباره برخی عوارض جانبی قهوه شنیده‌اید اما با وجود این تبلیغات منفی باید بدانید که قهوه برای تندرستی بسیار مفید است. وقتی پای قهوه به میان می‌آید، انبوهی از مطالعات و بررسی‌ها تایید می‌کند که نوشیدن قهوه به‌طور مرتب در بین افراد سالم (در حد ۲ تا ۳ فنجان در روز) در مقایسه با افرادی که کمتر و حتی اصلا قهوه نمی‌نوشند، با نتایج مثبت گوناگونی برای سلامت در ارتباط است. در واقع، بسیاری از مردم دقیقاً زمانی که از خواب بیدار می‌شوند به فنجان قهوه روزانه خود وابسته هستند تا روز خود را با آن شروع کنند. قهوه علاوه بر اثرات انرژی زا، با فهرست بلندبالایی از فواید سلامتی بالقوه مرتبط است که دلیل بیشتری برای دم کردن آن به شما می‌دهد. در این مطلب نگاهی عمیق به این ۱۱ مورد از مزایای برتر قهوه می پردازیم تا دیگر با خیال راحت آن را بنوشید.


۱. سطح انرژی را بالا می‌برد

قهوه حاوی کافئین بوده، یک محرک سیستم عصبی مرکزی که به دلیل توانایی آن در مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی بسیار شناخته شده است. این انرژی به این دلیل است که کافئین گیرنده‌های یک انتقال دهنده عصبی به نام آدنوزین را مسدود می‌کند و باعث افزایش سطح سایر انتقال دهنده‌های عصبی در مغز شما می‌شود که سطح انرژی در بدن را تنظیم می‌کنند.

۲. مغز سالم با قهوه

قهوه به محافظت در برابر برخی اختلالات عصبی از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند. بر اساس یک بررسی از ۱۳ مطالعه، افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در خود کاهش می‌دهند. علاوه بر این، مصرف کافئین همچنین پیشرفت بیماری پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل را در طول زمان کندتر می‌کند.

۳. افزایش کارآیی هنگام ورزش

پژوهش‌ها حاکی از این است که کافئین بر افزایش کارآیی در ورزش تاثیرگذار است. کافئین می‌تواند عملکرد استقامتی بدن انسان در ورزش‌هایی مانند دو، شنا و دوچرخه‌سواری را تقویت کند. همچنین می‌تواند به بازیابی توان شما پس از انجام تمرینات کمک کند. زمان مطلوب برای مصرف کافئین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیش از شروع ورزش است، با اینکه گاهی افزایش کارآیی در همان ۱۵ دقیقه اول آشکار می‌شود. به یاد داشته باشید که کافئین از میزان کم به متوسط مؤثر واقع می‌شود (حدود ۳ تا ۶ میلی‌گرم کافئین به هر کیلوگرم وزن بدن) و فواید بیشتری در میزان‌های بالا (۹ میلی‌گرم به هر کیلوگرم) فراهم نمی‌کند. یادتان باشد حتی اگر کمترین میزان برایتان کافی باشد، ۱۶ اونس قهوه دم کرده، برای بیشتر افراد کافی است.

۴. جلوگیری از ابتلا به سرطان

قهوه برشته شده تیره به خاطر داشتن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها شهرت زیادی دارد. برای فهم منبع و مکانیسم این خاصیت، بررسی‌ای برای مشاهده ماهیت شیمیایی قهوه برشته شده نسبت به خواص آنتی‌اکسیدانی آن انجام گرفت که در آن اجزای شیمیایی‌ای که از دانه‌های قهوه برشته شده در درجه حرارت بالا گرفته شده است، تجزیه و تعیین کیفیت شدند. این نتایج نشان داد که در قهوه برشته، ترکیباتی به نام فراورده‌های واکنشی میلارد (MRPs) است دارای مقدار زیادی خواص آنتی‌اکسیدانی است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

۵. مدیریت وزن

بر اساس برخی تحقیقات، قهوه می‌تواند ذخیره چربی را تغییر داده و از سلامت روده حمایت کند، که هر دو ممکن است برای مدیریت وزن مفید باشند. به عنوان مثال، مصرف بیشتر قهوه می‌تواند با کاهش چربی بدن، به ویژه در مردان، باعث کاهش وزن شوند. علاوه بر این، افرادی که یک تا دو فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشیدند، ۱۷ درصد بیشتر احتمال دارد که سطح فعالیت بدنی توصیه‌شده را انجام دهند.

۶. قهوه؛ داروی ضد افسردگی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر افسردگی و حتی با کاهش خطر مرگ ناشی از خودکشی مرتبط باشد. بر اساس یک بررسی از هفت مطالعه، هر فنجان قهوه ای که مردم در روز مصرف می کنند با ۸ درصد کاهش خطر افسردگی مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن حداقل چهار فنجان قهوه در روز در مقایسه با نوشیدن فقط یک فنجان در روز با خطر ابتلا به افسردگی به میزان قابل توجهی همراه است.

۷. کاهش خطر بیماری نقرس

مصرف طولانی‌مدت قهوه با کاهش خطر بیماری نقرس در مردان و زنان در ارتباط است. این کاهش خطر قابل توجه در این بررسی، در افرادی که بیش از ۴ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، مشاهده شده است. نقرس، که با ورم شدید مفاصل و درد شدید همراه است، از گذشته بیماری شایعی در بین مردان بوده است اما اخیرا در میان زنان هم افزایش موارد ابتلا گزارش شده است. البته بیشتر پژوهش‌ها در مورد پیشگیری و درمان نقرس عمدتا روی مردان متمرکز بوده اما در بررسی‌ای که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، آشکار شد که مصرف مداوم قهوه به‌طور قابل توجهی با کاهش شیوع بیماری نقرس در بین مردان در ارتباط است.

۸. سلامت کبد

جالب توجه است، که قهوه می‌تواند باعث سلامت کبد شده و از ابتلا به بیماری‌های کبد جلوگیری کند. به عنوان مثال، نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه در روز با میزان کمتر زخم کبد و سرطان کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد مرتبط است. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که هر چه مردم قهوه بیشتری بنوشند، خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی در آنها کمتر می‌شود. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز با خطر ۱۵ درصدی کمتر همراه بود، در حالی که نوشیدن چهار فنجان در روز با خطر ۷۱ درصدی کمتر مرتبط است.

۹. قلب سالم با قهوه

نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی مرتبط باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. در واقع، نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز با کاهش ۱۵ درصدی خطر بیماری قلبی مرتبط است. علاوه بر این، یک مطالعه روی بیش از ۲۱۰۰۰ نفرر، نشان داد که افزایش مصرف قهوه با کاهش قابل توجه خطر نارسایی قلبی مرتبط است.

۱۰. طول عمر خود را افزایش دهید

قهوه بدون توجه به عوامل دیگر مانند سن، وضعیت وزن یا مصرف الکل می‌تواند با خطر کمتر مرگ همراه باشد. قهوه به دلیل مزایای بالقوه فراوانی که برای سلامتی دارد، می تواند به افزایش طول عمر کمک کند. نوشیدن دو تا چهار فنجان قهوه در روز بدون در نظر گرفتن عواملی مانند سن، وضعیت وزن و مصرف الکل با کاهش خطر مرگ مرتبط است. به طور مشابه، مطالعه دیگری روی ۱۵۶۷ نفر نشان داد که نوشیدن قهوه کافئین دار با کاهش خطر مرگ پس از ۱۲ و ۱۸ سال پیگیری مرتبط است. علاوه بر این، نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز نیز با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان همراه است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم قهوه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در طولانی مدت همراه باشد. در واقع، یک بررسی از ۳۰ مطالعه نشان داد که هر فنجان قهوه‌ای که مردم در روز مصرف می‌کنند با ۶ درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. تصور می‌شود که این به دلیل توانایی قهوه در حفظ عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده شما باشد که مسئول تولید انسولین برای تنظیم سطح قند خون هستند. بعلاوه، قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است بر حساسیت انسولین، التهاب و متابولیسم بدن تأثیر بگذارد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف کافئین زمان خستگی را در طول یک ورزش دوچرخه سواری تا ۱۲٪ افزایش می‌دهد و به طور قابل توجهی سطوح خستگی را در شرکت کنندگان کاهش می‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین