« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
یاداشت از تکتم قنبری عبدالملکی:
کاهش کلی نشاط جسمی و ذهنی ممکن است منجر به تغییرات مشهود و حتی شدید در ظاهر، استاندارد زندگی و رفاه عاطفی والدین شما شود. هرچه بیشتر آگاه باشید که پیری چگونه می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد راحت تر و بهتر می‌توانید از‌ آنها مراقبت و نگهداری کنید.

پایگاه خبری آوای رودکوف-تکتم قنبری عبدالملکی : سالمندی یک واقعیت زندگی است که همه خانواده ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر والدین سالمند شما هنوز از سلامت خوبی برخوردار هستند و به طور مستقل زندگی می‌کنند، ممکن است هیچ تغییر یا نگرانی چشمگیری احساس نکنید.

آموزش نگهداری از سالمندان به خانواده ها

کاهش کلی نشاط جسمی و ذهنی ممکن است منجر به تغییرات مشهود و حتی شدید در ظاهر، استاندارد زندگی و رفاه عاطفی والدین شما شود. هرچه بیشتر آگاه باشید که پیری چگونه می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد راحت تر و بهتر می‌توانید از‌ آنها مراقبت و نگهداری کنید.

پدیده ی سالمندی چیزی نیست که نتوان آن را هضم و یا درک کرد. یک مسئله ی بسیار طبیعی و غیر قابل انکار است. همچنین باید گفت که برای همه پیش می‌آید. یک مسیر بسیار طبیعی است. اگر شما به سن ۶۰ سالگی برسید، پس مطمئنا سالمندی را تجربه خواهید کرد. سالمندی یک بیماری نیست. تنها یک دوره ی سنی است که در آن فرد قادر به انجام برخی از کارها نیست و در برخی کارها نیازمند یاری دیگران است. البته برخی سالمندان زندگی بسیار سالمی دارند و نیازی به مراقبت ندارند. اما باز هم نیازمند عشق ورزیدن و محبت دیدن هستند. در این مقاله برای شما نکات مهمی برای نگهداری از سالمند در منزل محیا شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

برخی افراد نیز خود قادر به پرستاری سالمند نیستند و بهتر است که برای نگهداری سالمند در منزل اقدام به استخدام پرستار کنند. به هر حال ما در ادامه نکات مهم را برای شما بازگو می‌کنیم.

نکات مهم مراقبت از سالمند

بیشتر سالمندان ترجیح می‌دهند در خانه‌ای که سال‌ها در آن زندگی کرده‌اند بمانند تا اینکه به مراکز درمانی و خانه سالمندان بروند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به این خواسته سالمندتان احترام بگذارید و با دور کردن آن‌ها از محیطی که دوست دارند، موجب استرس و پریشانی آن‌ها نشوید. شما می‌توانید برای نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل از سرویس پرستار در منزل موسسات پرستاری معتبر استفاده کنید.

برای مراقبت از سالمند در منزل باید محیطی ایمن و سالم برایشان فراهم کنید. اکثر صدماتی که به سالمندان وارد می‌شود ناشی از سقوط است. مشکلات پزشکی و محیط زندگی ناامن، بیشتر سالمندان را در معرض زمین خوردن و سقوط قرار می‌دهد.

بنابراین باید محیط خانه را به دقت ارزیابی کنید و عواملی که منجر به زمین خوردن، سقوط یا بیماری عزیز سالمندتان می‌شود را حذف کنید.

در ادامه برخی از مواردی که در فراهم کردن محیط زندگی امن برای سالمندتان، به شما کمک می‌کند را معرفی می‌کنیم:

محیط خانه را تمیز و خلوت نگه دارید.
ملحفه تخت را مرتباً تعویض کنید و منبع احتمالی گرد و غبار و کپک را حذف کنید تا از بروز آلرژی و عفونت در سالمندان جلوگیری کنید.
فرش‌ها و موکت‌‌‌‌‌های خانه را بچسبانید زیرا ممکن است لغزنده باشند یا به دلیل لبه‌‌‌‌‌های فرسوده باعث زمین خوردن سالمندتان شوند.
چیدمان مبلمان به گونه‌ای باشد تا سالمندان یک مسیر بدون مانع برای حرکت داشته باشند.
سطح ناهموار یا نامنظم کف خانه را شناسایی و آن را تعمیر کنید.
تخت‌ها باید ارتفاع مناسبی داشته باشند تا افراد مسن بتوانند راحت به رختخواب بروند و از آن خارج شوند.
اقلام خطرناک مانند محصولات پاک کننده را جدا از مواد غذایی نگهداری کنید.
به طور مکرر تاریخ انقضای مواد غذایی را بررسی کنید.
در هر طبقه یک کپسول آتش نشانی داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که تمام نرده‌‌‌‌های پله محکم هستند.

اولین کاری که در نگهداری از سالمندان باید انجام بگیرید، این است که منزل را برای یک سالمند از هر جهت آماده کنید و یک مکان راحت و بدون مشکل را برای سالمندان محیا کنید. توصیه می‌شود در صورتیکه مشغله کاری زیادی دارید از خدمات پرستاری در منزل شرکت‌‌‌‌‌های دارای مجوز استفاده کنید.

وسایل خطرناک را دور کنید و مناطقی که خطرناک هستند را ایمن کنید. همچنین در سرویس ها میله هایی برای راحتی بیشتر آنان قرار دهید. مبلمان اضافه را حذف کنید تا آنان مجبور به دور زدن مبلمان نشوند. همچنین تمام پله‌‌‌‌های خانه را توسط نرده ایمن کنید.

از حسگر‌‌‌‌های مونواکسید کربن استفاده کنید. چرا که آنها بسیار به این گاز حساس هستند. همچنین برای شیر‌‌‌‌های آب دماسنج بگذارید تا دمای متعدل را نشان دهند و موجب سوختگی پوست نشوند.

همیشه دستگاه فشار خون را در نزدیکی سالمند داشته باشید. اگر بیماری خاصی دارد وسایل مورد نیاز آن را نیز همیشه در دسترس قرار دهید. توجه به بیماری ها از مهمترین نکات نگهداری از سالمند در منزل است.

داروها و غذا و میان وعده ها همیشه باید سر وقت باشند. همچنین از غذا‌‌‌‌های مناسب و مغذی استفاده کنید. برای سالمندان هضم برخی از غذاها دشوار است، پس غذاهایی که قابلیت هضم آسانی دارند مصرف کنید و اگر هم رژیم خاصی باید رعایت شود، حتما آن را رعایت کنید.

به سالمندان کمک کنید تا ورزش کنند. ورزش کردن از عوامل مهم سلامتی سالمندان است. بسیاری از مشکلات را کم کرده و حس زندگی و شادابی را به سالمند هدیه میکند.

برای نگهداری از سالمند در منزل بهتر است که یک نفر مداوم در کنار او باشد. اما اگر دیدید احساس ناراحتی میکند، ساعت‌‌‌‌های مشخصی یک نفر کنارش بماند و در بقیه زمان ها از طریق تلفن با او ارتباط برقرار کنید یا از همسایه بخواهید که به او سر بزنند و او را چک کنند. برخی سالمندان با این موضوع احساس ناراحتی میکنند. خصوصا که برخی عادت دارند که با سالمندان همچون کودکان رفتار کنند. این کار موجب خرد شدن شخصیت بالای سالمند میشود و موجب ناراحتی او میگردد.

بهتر است که در مورد نگهداری از سالمند در منزل به این نکته توجه کنید که، سالمندان از بیکاری متنفرند و احساس پوچی می‌کنند. پس اگر قادر هستید آنها را به کاری مشغول کنید تا کمتر احساس ناراحتی و پوچی کنند.

با آنها به پارک ها بروید و اجازه دهید دوستانی پیدا کنند و روابط اجتماعی خود را رشد دهند. مسکوت ماندن و تنهایی برای سالمندان بدترین حادثه است که ممکن است منجر به افسردگی و بیماری شود.

مراقبت از سالمند در منزل مسلتزم بودن افراد در کنار یکدیگر و عشق و محبت است. مهمترین عامل برای شاد بودن یک سالمند این است که به او محبت کنید و عشق بورزید. در کنار هم بودن و با یکدیگر صحبت کردن و حتی خوردن غذای دسته جمعی و یک پیک نیک، بسیار برای عوض شدن حال و هوای سالمندان خوب است.

برخورد خوب در نگهداری از سالمند
در نگهداری از سالمند بسیار خوش برخورد و خوش صحبت باشید و با محبت صحبت کنید. در هنگام صحبت از کلمات و جملات دستوری استفاده نکنید. آنان افراد پیری هستند که زمانی پر ابهت بوده اند و زندگی را اداره می‌کردند و در این سن دچار مشکلاتی شده اند که ممکن است برای شما هم به وجود بیاید. پس هنگام صحبت با احترام صحبت کنید و اکثرا به صورت پیشنهادی با آنها صحبت کنید.

مشکلات جسمی دوران پیری
به ناتوانی‌‌‌‌های فیزیکی سالمندان توجه کنید. بیشتر سالمندان در سنین بالا در شنوایی و بینایی و حتی لامسه دچار مشکل میشوند. اگر این مشکلات را دارند شما باید کمی محتاط باشید و طوری رفتار کنید تا این مشکلات موجب آزار آنان نشوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین