« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

پایگاه خبری آوای رودکوف-روزنامه آرمان ملی نوشت:این روزها حسن روحانی چندان در عرصه سیاست حاضر نیست و بیشتر با اعضای دولتش جلسه می‌‌گذارد و هم‌اندیشی می‌‌کند. جلساتی که برخی معتقدند از درون آنها احتمالا فعالیت‌‌‌‌های انتخاباتی بروز خواهد کرد. حال باید دید که طی ماه‌‌های آینده رئیس‌‌جمهور پیشن چگونه تحرکاتی خواهد داشت.

چه خبر از حسن روحانی؟

خود را برای به سرانجام رساندن توافق هسته‌‌ای با قدرت‌‌های بزرگ به‌کار بست و اگر نبود خروج یکجانبه آمریکا از برجام امروز این توافق هنوز هم ثمرات و دستاوردهای خود را برای ایران داشت. اما این روزها حسن روحانی چندان در عرصه سیاست حاضر نیست و بیشتر با اعضای دولتش جلسه می‌‌گذارد و هم‌اندیشی می‌‌کند. جلساتی که برخی معتقدند از درون آنها احتمالا فعالیت‌‌‌‌های انتخاباتی بروز خواهد کرد. حال باید دید که طی ماه‌‌های آینده رئیس‌‌جمهور پیشن چگونه تحرکاتی خواهد داشت.

روسای جمهور معمولا پس از پایان دور فعالیت‌شان در پست مدیریت اجرایی کشور تلاش می‌‌کنند که از عرصه سیاست اجرایی و عملی فاصله بگیرند، استراحت کنند و به فعالیت‌‌های دیگر عملی، فرهنگی و... روی بیاورند. اما در کشورمان این موضوع در مورد برخی از روسای جمهور صدق می‌‌کند و در مورد برخی دیگر نیز صادق نیست.

اگر نگاهی به روند عملکردی روسای جمهور پیشین پس از فراغت یافتن از مدیریت اجرایی بیندازیم خواهیم دید بیشتر روسای جمهور پس از اتمام دوران رئیس‌‌جمهوری در جایگاه دیگری مشغول به‌کار شده‌‌اند و به نحوی از ساحت سیاست عملی دور نمانده‌‌اند. پس از پایان دولت‌‌‌‌های پنجم و ششم معروف به سازندگی حد فاصل سال‌‌های -68 76 آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی؛ رئیس‌‌جمهور وقت به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و تا زمانی‌که در قید حیات بود در این جایگاه حضور داشت. حجت‌‌الاسلام سیدمحمد خاتمی، رئیس‌‌جمهور کشورمان در دولت‌‌های هفتم و هشتم معروف به دولت اصلاحات در سال‌‌های 76- 84 پس از طی دوران ریاست‌جمهوری در بنیاد فرهنگی باران و مجمع روحانیت مبارز فعالیت می‌کرد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌‌های نهم و دهم معروف به دولت عدالت و مهرورزی نیز در سال‌‌های 84 - 92 نیز طی سال‌‌‌‌های پس از مدیریت دولت خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشته و حتی در انتخابات دوره‌‌های بعدی نیز کاندیدا شد که ردصلاحیت شد. اما این روند برای حجت‌‌الاسلام حسن روحانی؛ رئیس دولت‌‌‌‌های یازدهم و دوازدهم ملقب به تدبیر و امید در سال‌‌های 92 تا 1400 اینگونه پیش نرفت و وی پس از دوران مسئولیت نه در مجمع تشخیص مصلحت حضور یافت و نه مقام اجرایی دیگری به وی پیشنهاد شد. اما به‌نظر می‌‌رسد که حسن روحانی به هر نحوی تلاش دارد تا در عرصه سیاست بماند. چه اینکه از همان ماه‌‌های اولیه پس از اتمام ریاست‌جمهوری نیز روحانی با وزرای خود جلسه داشت و در حوزه‌‌های مختلف به اظهارنظر و بحث و گفت‌‌وگو می‌‌پرداخت. البته طی چند وقت اخیر که هجمه‌‌های دولت سیزدهم نسبت به دولت پیشین افزایش یافته و از تحویل خزانه خالی به این دولت تا انداختن تقصیر بحران گازی به گردن دولت دوازدهم همه‌جوره دولت روحانی را مورد عنایت قرار داده، روحانی و مردانش نیز درصدد پاسخگویی برآمده‌‌اند. چه اینکه محمدباقر نوبخت در پاسخ به هجمه‌‌ها در خصوص خزانه خالی گفته: «خزانه در پایان دولت دوازدهم خالی نبوده، ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌‌شود.» خود حسن روحانی نیز در آخرین کنش سیاسی خود در جمع استانداران دولتش در خصوص کسری بودجه در سال 1400 و انداختن آن به گردن دولت گفته: بودجه 800 هزار میلیارد تومان بود، مجلس کرد 1200 میلیارد تومان. ما گفتیم 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه است. بعد گفتند این دولت 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای ما گذاشته است. دولت نگذاشته، مجلس برای شما گذاشته است.» چندی پیش نیز برخی رسانه‌‌ها از فعالیت انتخاباتی روحانی و مردانش و عزم آنها برای حضور در انتخابات مجلس گفته بودند که تکذیب شد. به‌نظر می‌‌رسد که روحانی فعلا سکوت کرده و بعضا برخی اتهامات را پاسخ می‌‌دهد. اما به قرائت کارشناسان شرایط جامعه نسبت به دولت قبل به‌قدری سخت‌تر شده که گذشت زمان کم‌‌کم برخی را به این نتیجه رسانده تفاوت مدیریت دولت در دولت‌‌های دوازدهم و سیزدهم تا کجاست.

روحانی با اعضای دولتش جلسات هفتگی دارد

رئیس دفتر رئیس‌‌جمهور در دولت دوازدهم درباره برنامه حزب اعتدال و توسعه برای انتخابات پیش‌‌رو اظهارداشت: هر حزبی تلاش می‌‌کند در جایگاه‌‌های تصمیم‌گیری در کشور حضور داشته باشد تا بتواند هم نظراتی که با مردم در تماس است و هم نظرات موشکافانه خود را مطرح کند. طبیعی است که حزب اعتدال و توسعه از این قاعده مستثنی نیست و علاقه‌‌مند است که حضور فعال در انتخابات پیش‌‌رو داشته باشد، اما اتفاقی که در سال انتخابات 98 افتاد عجیب بود. تقریبا به‌صورت گسترده تمام کاندیداهای حزب ما در استان‌‌های مختلف رد صلاحیت شدند. اگر انتخابات پیش‌‌رو مشابه این انتخابات پیشین باشد، باید شورای مرکزی تصمیم بگیرد. محمود واعظی در خصوص جلسات رئیس‌‌جمهور سابق با اعضای دولتش گفت: روحانی بعداز پایان دولتش هیچ‌‌وقت جلسات خود را ترک نکرد و آن زمان که دفتر نداشت درمنزلش جلسه برگزار می‌‌شد. وی افزود: روحانی مرتب با وزرای خود جلسه می‌‌گذارد و پیرامون موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت می‌‌گیرد. این جلسات منظم و هفته‌‌ای دو سه جلسه برگزار می‌‌شود. مانند جلساتی که خودمان در ریاست‌جمهوری با دکتر روحانی برگزارمی‌‌کردیم که خبرش را منتشر نمی‌‌کردیم. مهم نتیجه آن بود. وی در خصوص فعالیت‌‌های این روزهای حسن روحانی بیان کرد: طبیعی است که هر آدم سیاسی نمی‌‌تواند نسبت به آنچه در کشورش می‌‌گذرد بی‌‌تفاوت باشد. روحانی این روز‌‌ها یک مقدار خبر می‌‌خواند، گزارش می‌‌خواند و یک مقدار مطالعه می‌‌کند و جلساتی راجع به تاریخ شفاهی دارد، جلساتی راجع به موضوعات اقتصادی و سایر مسائل را هم برگزار می‌‌کنند. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در مورد دیدار و جلسه رئیس‌‌جمهور سابق با چهره‌‌ها و شخصیت‌‌های معروف تصریح کرد: با آقای ناطق خیلی ارتباطشان خوب است و همدیگر را همیشه می‌‌بینند و با آقای خاتمی هم ارتباط دارند. رئیس دفتر رئیس‌‌جمهور پیشین در خصوص اتهاماتی که به دولت قبل در خصوص مسائل اقتصادی وارد می‌‌شود، اظهارکرد: یکسری صحبت‌‌های راجع به اینکه خزانه خالی بوده است این روزها مطرح می‌‌شود که باید بگویم خزانه ریالی همیشه خالی است و اینگونه است که مالیات و فروش نفت تبدیل به ریال می‌‌شود و آخر ماه که حقوق‌‌ها و یارانه‌‌ها پرداخت می‌‌شود دوباره خالی می‌‌شود و این چرخه ادامه دارد، تا بوده همین بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: