« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
این روزها مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن آب و هوای خنک در کنار جلوه های متنوع طبیعت از کوهساران سرسبز گرفته تا دشت های پر از لاله و گل های رنگارنگ چون بهشتی دلفریب و زیبا خود را در مقدم گردشگران آراسته است.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛روزهای اردیبهشت ماهی در شرایطی که شهرستان های جنوبی کهگیلویه و بویراحمد به تدریج جوی تابستانی را سپری می کنند اما جاذبه های دیدنی مناطق سردسیری این سرزمین چهارفصل فضای متفاوتی را پیش روی مسافران گشوده است.

در این سرزمین رویایی،هوای دلپذیر، آواز خوانی پرندگانی که در این فصل مشغول لانه سازی هستند، ترنم دل نشین صدای پای آب،هوای پاک و آرامش دور از هیاهوی شهرها آرامشی کم مانند برای گردشگران به ارمغان آورده است.

اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر به طبیعت شهرستان های بویراحمد، دنا، مارگون و برخی جاذبه های مناطق کوهستانی استان همچون رود رونه است زیرا از ازدحام وشلوغی تعطیلات نوروز خبری نیست و شکوفه های بهاری خودنمایی کرده وعطرخوششان در مشام جان ها می نشیند.

اینجا تنوع جاذبه های گردشگری از کوه های سربه فلک کشیده دنا و خامی،جنگل ها، تا دریاچه ها،آبشارها،چشمه سارها در کنار مردمان مهمان نواز کهگیلویه و بویراحمد را به بهشتی کم نظیر برای طبیعت گردی در ماه های اردیبهشت تا مرداد ماه تبدیل کرده است.

آبشار یاسوج،کوه گل، تنگ مهریان، روستای کریک،پارک جنگلی یاسوج،غار ده شیخ، تفرجگاه دریاچه شاه قاسم و رود رونه از جمله مناطق دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه محسوب می شود که هر ساله میزبان هزاران نفر گردشگر است.

هنرنمایی طبیعت در اردیبهشت کهگیلویه و بویراحمد

رود رونه

رود رونه این سرزمین زیبا که در آغوش کوه سه هزار متری خامی آرمیده، گویی چون عروسی آذین بسته شده به انواع آرایش ها از آب گوارا،طبیعت سرسبز، پونه های مشک فشان،گل های رنگارنگ و هوای دلپذیر جاذبه طبیعی کم نظیر در فصول بهار و تابستان است

اینجا سایه سار دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با مناظر زیبای جنگل های بلوط، محیط دلنشینی را خلق کرده است که می تواند مقصد سفری خاطره انگیز و به یادماندنی برای طبیعت دوستان باشد.

وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد طاهری و همچنین اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از ۳۰ چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا این منطقه را به بهشت گمشده طبیعت گردی تبدیل کرده است.

سواحل زیبای رودرونه شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با محیطی مفرح، طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر بهشت گردشگری بهاری در این استان بشمار می رود که سالانه مقصد گردشگران پرشماری است.

این تفرجگاه دلنشین در ۱۰ کیلومتری شهر باشت و نزدیکی جاده ارتباطی استان های جنوبی کشور به فارس افزون براینکه محیطی دنج و رویایی برای زدودن گرد و خاک خستگی مسافران است مقصد بسیاری از گردشگران در فصل بهار محسوب می شود.

گردشگرانی که برای نخستین بار تفرجگاه رود رونه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند آنچنان مجذوب زیبایی های طبیعی این منطقه بکر می شوند که اینجا پاتوق ثابت گردشگری آنان می شود.

هنرنمایی طبیعت در اردیبهشت کهگیلویه و بویراحمد

روستای کریک

طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی، روستای زیبای کریک در کهگیلویه و بویراحمد را به یکی از مقاصد بوم گردی در استان تبدیل کرده است.

روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا و ۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت این روزها میزبان گردشگران پرشماری است.

عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک ،قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت از زیبایی های وصف ناشدنی روستای کریک است.

قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود،لباس های رنگارنگ زنان، دختران و بوی مست کننده نان و غذاهای محلی در کنار گویش شیرین لری اهالی از دیگر تجربیات شیرین مسافرانی است که روستای کریک را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند.

هنرنمایی طبیعت در اردیبهشت کهگیلویه و بویراحمد

دریاچه کوه گل

دریاچه زیبا، طبیعت پوشیده از گیاهان خوراکی و دارویی،نغمه پرندگان و آب و هوای دلپذیر در کنار زیرساخت های رفاهی کوه گل را به یکی از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این واپسین روزهای فصل بهار بدل کرده است.

تنگ کوه گل از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ دنای شرقی محسوب می‌شود اینجا می توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را در اطراف آن به تماشا نشست.

اینجا وجود گیاهان خوراکی و دارویی چون قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه و گل های رنگارنگ کوه گل را متناسب با نامش یعنی رویشگاهی پوشیده از گل و گیاه کرده است.

آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این منطقه است که می تواند تجربه سفری خاطره انگیز برای مسافران در نیمه دوم هر سال باشد.

برای دسترسی به این بهشت زمینی، باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و پس از طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی‌سخت رسید، با گذر از شهر سی‌سخت بعد از حدود ۶ کیلومتر به طبیعت زیبای منطقه کوه‌گل می‌رسید.

هنرنمایی طبیعت در اردیبهشت کهگیلویه و بویراحمد

آبشار یاسوج

مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز چشم اندازی زیبا در آبشار ۱۰ متری یاسوج فراهم کرده است.

در حاشیه این تفرجگاه زیبا آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است که هرگوشه از آن جلوه‌ای از فرهنگ و هنر بومی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

پارک آبشار یاسوج که هشت هکتار مساحت دارد و در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده است یکی دیگر از جاذبه های تابستانی کهگیلویه و بویراحمد است.

هنرنمایی طبیعت در اردیبهشت کهگیلویه و بویراحمد

غار ده‌شیخ پاتاوه

یکی از جاذبه های توریستی و جذاب در کهگیلویه وبویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی‌سخت و ۵۵کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.

این غار یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته‌شده در کشور است که دهانه آن در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است.

غارنوردان غار ده شیخ را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری و سرشار از جذابیت های بدیع و شگفتی های حیرت آور توصیف کرده اند،انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت طبیعی افزوده است.

هنرنمایی طبیعت در اردیبهشت کهگیلویه و بویراحمد

دریاچه مور زرد زیلایی

دریاچه مور زرد مهمترین جاذبه طبیعی گردشگری شهرستان مارگون محسوب می شود که سواحل آن نمونه ای شگفت انگیز از زیبایی های آفرینش خداوندی است.

آب این دریاچه که از چشمه های کارستی و روان آب های سطحی تأمین می شود،گستره ای به مساحت ۳۵ متر با میانگین عمق هشت متر را در بر گرفته است.

در دریاچه مورزرد که محل زیست انواع ماهی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاکپشت،خرچنگ است و پرندگان آبی همچون مرغ ماهیخوار، اردک و غاز نیز در اطراف آن زندگی می کنند،مکانی دل انگیز برای مشاهده جذابیت های پرنده نگری است.

زندگی عشایری با هدف جذب گردشگر و سرمایه گذار از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی ادامه داد: گردشگری عشایری یکی از ظرفیت های برجسته کهگیلویه و بویراحمد است که نیازمند معرفی بصورت ملی و بین‌المللی است.

معاون گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: آموزش تورگردانان به منظور ارتقای خدمات آنان از دیگر برنامه های کیفیت بخشی برای فعالان گردشگری در استان است که اردیبهشت ماه امسال برگزار شده است.

کرمی ادامه داد: همچنین جشن های نوروزگاه در مناطق مختلف در تعطیلات نوروز و جشن عید تا عید در شهر سی سخت که تعطیلات عید فطر امسال برگزار شد از دیگر برنامه های نشاط بخشی به فضای مناطق گردشگری استان در سال جاری بوده است.

کرمی ادامه داد: همچنین جشن های نوروزگاه در مناطق مختلف در تعطیلات نوروز و جشن عید تا عید در شهر سی سخت که تعطیلات عید فطر امسال برگزار شد از دیگر برنامه های نشاط بخشی به فضای مناطق گردشگری استان در سال جاری بوده است.

۱۱۹ مجموعه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شامل اردوگاه های تفریحی، خانه های مسافر و بوم‌گردی ها متشکل از ۴۹۰ اتاق، متشکل از یکهزار و ۶۱۹ تخت در از مسافران و گردشگران پذیرایی می کند.

تا پیش از همه گیری کرونا سالانه بیش از یک هزار گردشگر خارجی و چند میلیون گردشگر ایرانی از جاذبه های این استان دیدن می کردند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: