« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
محمد ملک حسینی رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی – محلی علی آباد کتول:
در حال حاضر كم‌ تحركي و تغيير در سبك تغذيه از مهم‌ترين عوامل ابتلاي جامعه به مشكلات جسمي و روحي است و بازي‌هاي فيزيكي به ‌ويژه بازي‌هاي محلي مي‌ تواند علاوه بر احياي سنت‌ها، در تأمين سلامت مردم نقش ‌آفرين باشد.

به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوف؛در راستای احیای بازیهای سنتی – محلی و آشنا ساختن نسل جوان و هموطنان سایر استان ها از تاریخ و فرهنگ منطقه کتول، ساخت برنامه ای با محوریت بازی های بومی – محلی منطقه علی آباد کتول در پارک جنگلی کبود وال آغاز شد.

محمود ملک حسینی رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی – محلی در این خصوص گفت: بازی های سنتی – محلی این منطقه علاوه بر جذابیت دارای تحرک و نشاط نیز هست. فلذا با توجه به صنعتی شدن جوامع و فراموشی برخی بازی های سنتی در صدد هستیم با ثبت و ضبط این بازی ها علاوه بر حفظ فرهنگ این منطقه، جوانان را نیز با این آداب و سنت ها آشنا کنیم.

وی در خصوص نقش خانواده ها در انتقال فرهنگ به نسل های بعدی گفت: خانواده‌ ها رسالت اصلي را در تربيت نسل‌هاي بعدي بر عهده دارند و علاوه بر آشنا سازي كودكان و نوجوانان با پيشينه منطقه و بازي‌هاي سنتي، بايد درخصوص تغييراتي كه به‌ صورت نامحسوس در سبك زندگي‌ها اتفاق افتاده هوشيار باشند.
در حال حاضر كم‌ تحركي و تغيير در سبك تغذيه از مهم‌ترين عوامل ابتلاي جامعه به مشكلات جسمي و روحي است و بازي‌هاي فيزيكي به ‌ويژه بازي‌هاي محلي مي‌ تواند علاوه بر احياي سنت‌ها، در تأمين سلامت مردم نقش ‌آفرين باشد.

فاطمه دنکوب نائب رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی – محلی نیز هدف از اجرای جشنواره ها، مناسبت ها و برنامه با محوریت بازی های سنتی را حفظ تاریخ ناملموس این دیار عنوان کرد و بیان داشت: احياي بازي هاي بومي و محلي راهكاري براي سرزندگي جامعه به ويژه نسل جوان است.
در واقع بازي هاي بومي محلي را نمود اجتماعي و فرهنگي هر جامعه هستند و که سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ هايي است كه در زمان كنوني براي صيانت از ميراث فرهنگي نياز به احيا دارد.

وی در خصوص بازی های معرفی شدن در این برنامه تلویزیونی گفت: سنگ سیرو، تگر روگر، پیشتلو پیشو ما نبودیم، درنه وازی و جوز بازی از جمله بازی های قدیمی این دیار است که در این برنامه به معرفی آنها می پردازیم.

به گزارش ندای کتول تاكنون يك هزار و 100 بازي بومي و محلي در كشور شناسايي و ارزشيابي شده است که نشان از غنای فرهنگی و تاریخی این سرزمین دارد و امیدواریم مسئولین فرهنگی و ورزشی با احیای این سنت ها و ورزش ها، زمینه ساز افزایش اعتماد به نفس در جوانان و آشنا ساختن آنها با فرهنگ و تاریخ گذشته شود.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: