« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
یاداشت طنز از وحید حاج سعیدی؛
از آنجایی که ما دوست داریم شهروندان در خانه را محکم ببندند و همسایه را دزد نگیرند و در به در پاسگاه و دادگاه و گیر انداختن سارقان نشوند، چند رهنمود مدبرانه و دشمن نا شاد کن ارائه می‌کنیم علی برکت الله

پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی: ریشه دار بودن برخی مشاغل این‌امید را در دل عزیزان شاغل در آن صنف زنده نگه می‌دارد که شغل آن‌ها در گیر و دار دنیای مجازی و تغییرات گسترده حذف نخواهد شد. در جریان هستید که امروزه بسیاری از مشاغل نظیر نمد مالی، چینی بند زنی، نعل‌بندی، حلاجی، دلاکی، باروت کوبی، چلنگری، طباخی، صباغی، علافی، مکاری، کیپانی، زردچوبه کوبی، مقنی‌گری، کناسی، طبق‌کشی، توت‌فروشی، چغاله فروشی، بادبادک و فرفره‌سازی، پالوده‌ریزی، ماست‌بندی، دوغ‌فروشی، گردوی تازه فروشی، آب حوضی و... به طور کامل حذف شده‌اند و نسل جدید یا حتی خودمان هم اسم بعضی از آن‌ها را نشنیده‌ایم. یکی از این مشاغل پر سابقه که در تاریخ و ادبیات هم برای خودشان جایگاهی منیع دارند، سرقت یا همان دزدی است.

البته ماجرای سرقت در ایام ماضی فرمت دیگری داشت و سارقان در قدیم بیشتر در پی سرقت دل و دین و عقل و هوش و غم و این جور برنامه‌ها بودند حالا این لابلا، یک کیسه یا همیان زر، چهار تا سکه یا نهایتاً بزی، گوساله‌ای، شتری چیزی سرقت می‌کردند. اما امروز با توجه به مشکلات فراروی صنعت مال خری و رد‌یابی اموال و درد سر‌های بعدی، سارقان محترم بیشتر طالب سرقت طلاجات، سکه و دلار به صورت خشکه هستند. هر چند برخی دوستان در صدد جابجایی دکل و سرقت نفت خام از لوله و این جور مقولات سنگین هستند که فعلاً چاره‌ای اساسی برای مقابله با آن‌ها تدارک دیده نشده است و منتظریم داستان« سر دزد بر دار باید کشید» از ادبیات وارد سیستم قضا شود!

اما از آنجایی که ما دوست داریم شهروندان در خانه را محکم ببندند و همسایه را دزد نگیرند و در به در پاسگاه و دادگاه و گیر انداختن سارقان نشوند، چند رهنمود مدبرانه و دشمن نا شاد کن ارائه می‌کنیم علی برکت الله:

الف) هشیاری همسایه‌ها: چندی قبل در ولایت ما ساعت سه صبح چند سارق محترم با وانت جلوی انبار لوازم خانگی یک بابایی پارک کردند و بعد از شکستن قفل شروع به بار کردن اجناس کردند اما طوری وانمود کردند که در حال تخلیه بار هستند! فلذا برای این همسایه‌ها شک نکنند زنگ در همه را زدند و از یکی آب، از یکی قند و چای و حتی گلاب به رؤیتان از یکی از همسایه‌ها گوشی خواستند تا زنگ بزنند! بی‌زحمت همسایه‌ها این روز‌ها یک مقدار حواسشان را بیشتر جمع کنند و حرکات مشکوک را به ۱۱۰ گزارش دهند و اگر خیلی مشکوک شدند به ۲۲۰ گزارش دهند! این فیلم‌ها و سریال‌ها را بعداً صدا و سیمای این ور آب و آن ور آب بعداً صد بار پخش و باز پخش می‌کنند و نگران از دست دادن چند سکانس از این فیلم‌ها نباشید.

ب) تجهیزات مدرن دزدان: قدیمی‌ها معتقد بودند« چه دلاور است دزدی كه به كف چراغ دارد! » اما قابل توجه اینکه دزدان امروزی به انواع و اقسام تجهیزات و وسایل پیشرفته مجهزند. ما الان دزد داریم که معتقد است جی پی اس کارآیی ندارد و از سیستم Bido استفاده می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود شهروندان دور روش‌هایی مثل روشن گذاشتن چراغ روی سکو یا روشن گذاشتن رادیو و... را قلم بگیرند و نصب دزدگیر و درب‌های ضد سرقت را فراموش نکنند. از ما گفتن بود!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: