« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷
در نشست خبری رئیس کل دادگستری استان به مناسبت هفته قوه ی قضائیه عنوان شد:
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: دادگستری وامدار هیچ جریان سیاسی و شخصی نیست و اگر متوجه شویم مدیری تخلف کرده است، با وی برخورد قاطع می شود.

پایگاه خبری آوای رودکوف:در آخرین روز خرداد ماه و در آستانه هفته هفته قوه قضاییه دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه معاونین با اصحاب رسانه نشست خبری شرکت کردند.

دادگستری وامدار هیچ جریان سیاسی و شخصی نیست

به گزارش روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، دکتر نگین تاجی در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار بزرگ دستگاه قضایی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، در سخنانی به مهمترین اهدافی که در سال ۱۴۰۱ پیگیری کردند، اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد در ابتدا به صول و اولویت هایی که در ۴ سال گذشته در هنگام تودیع و معارفه خود به آنها پرداخته بود اشاره و گفت: در چهار سال پیش در تودیع و معارفه اصول و اولویت‌هایی مطرح شد که یکی از مهمترین وظایفی که با توجه به اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن پرداخت شده رسیدگی های قضایی بود که رسیدگی ها در دادگستری‌ها به یک نقطه مطلوبی به عنوان دادرسی عادلانه برسد که مردم وقتی به دادسرا و دادگاه ها و شعبه تجدید نظر مراجعه می کنند رأیی که صادر شده قانونی و در عین حال به حقیقت نزدیک تر باشد.

وی افزود: ویژگی هایی که به عنوان یک دادرسی عادلانه به آنها اعتقاد دارند، حاکمیت اخلاق در مجموعه دادگستری در درون سازمانی نسبت به ارباب رجوع و نسبت به نهاد های بیرون از دستگاه قضایی است و اعتقاد دارم احترام به ارباب رجوع صرفاً یک خوشرویی ظاهری نیست گرچه این موضوع لازم است اما کافی نیست.

دکتر نگین تاجی بیان داشت: خوشبختانه با تلاش های خوبی که همکاران داشتند باید شرایطی فراهم شود که از اطاله دادرسی جلوگیری و آراء متقن صادر شود و آن احترام واقعی به مردم است.

وی گفت :در داشبورد الکترونیک قوه قضائیه که از مرکز کنترل می شود و دادگستری ها هیچ نقشی در آن ندارند در رضایتمندی مردم دادگستری استان رتبه اول را کسب نموده است.

قاضی القضات دادگستری استان در ادامه به موضوع تمرکز بر مباحث علمی و تخصصی پرداخت .

وی اظهار کرد: در هیچ استانی به اندازه کهگیلویه و بویراحمد مباحث علمی و تخصصی مطرح نشده است و تمام کسانی که در یک دادرسی از قبیل منابع طبیعی، محیط زیست کارشناس دادگستری، ضابط، قاضی و وکیل نقش دارند اگر دانش لازم را نداشته و از تجربه لازم برخوردار نباشند چالش هایی مثل اطاله دادرسی و اتقان آرا حل نمی شود. بنابراین اگر مهارت های لازم را نداشته باشند هیچ وقت نمی توانیم بگوییم چالش هایی مانند اطاله دادرسی را حل کرده ایم ، بنابراین برای وکلاء و کارشناسان، قضات ویژه و شعب بدوی و تجدیدنظر، ۶ دوره آموزشی برگزار کردیم.

رئیس کل دادگستری استان از اقدام به تشکیل شورای راهبردی بین پلیس و دستگاه قضایی خبر داد.

وی گفت: با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و سردار فرماندهی انتظامی استان در اجرای سیاست های کلی در سیمای جرایم در این شورای راهبردی، تصمیمات گرفته می‌شود و به کارگروه های اقتصادی و کارگروه‌های ویژه سپرده می شود و آثار آن را در نزاع های دسته جمعی مشاهده می نماییم و با اجرای برنامه ثابت طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در نظر دارد زمین در از لحاظ فراوانی در رتبه ۳۳ و از لحاظ نرخ در رتبه ۳۲ قرار داریم.

دکتر نگین تاجی در ادامه به تشکیل شورای صیانت از حقوق بیت المال در حفظ حقوق عامه پرداخت.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به این که چنانچه مدیران ادارات و سازمانها ترک فعلی داشته باشند دستگاه قضایی برای آنها پرونده تشکیل می دهد گفت در صیانت از حقوق بیت المال به صورت حوزه ای، یک منطقه را آسیب شناسی و بررسی کردیم که نتیجه آن شد که فرهنگ نظارت پذیری تقویت شود و نتیجه این اقدام باعث گردید از هزاران هکتار رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی صورت بگیرد.

وی از اقدام شاخص و بزرگ دیگر حفظ حقوق عامه در دادگستری استان در یاسوج اشاره کرد و گفت: کارخانه قند نمونه یک کار فاخر و عملیاتی بود که واگذاری به ثمن بخس که اصول معاملات معوض در آن رعایت نشده بود و صد در صد یک معامله غرری بود که دستگاه قضایی با قدرت وارد شد و رأی آن را صادر کرد و گام به گام موضوع کارخانه قند را پیگیری کرد.

رئیس کل دادگستری استان افزود: در همین راستا دادگستری استان مسائلی مانند حقوق، بیمه و بازنشستگی کارگران و کارکنان کارخانه قند یاسوج را پیگیری نمود و گفت: کارخانه قند الان با ۱۲۰ نفر مشغول کار، آماده افتتاح و فعالیت است.

دکتر نگین تاج گفت همه ما بر آن شدیم که اشتباه گذشته را تکرار نکنیم و با تشکیل جلسات مختلف موضوع را پیگیری کردیم و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عهده دار ادامه فعالیت این مجموعه گردید.

وی افزود: در بازدیدی که از کارخانه قند یاسوج داشتیم کارخانه آماده تولید است و روزانه توان فرآوری ۱۷۰۰ تن چغندر و تولید 130 شکر و 400تن شکر قرمز را دارد.

دکتر نگین تاجی گفت: این موضوع وظیفه ای بود که دستگاه قضایی انجام داد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به موضوع کارخانه سیمان مارگون در موضوع حفظ حقوق عامه پرداخت.

مقام ارشد قضایی استان در اظهار کرد: سرمایه گذار کارخانه سیمان مارگون یک فرد لبنانی است و اگر حمایت‌های قاطع دستگاه قضایی که حمایت های علمی، تخصصی و میدانی و برخوردهای قاطعانه ای که صورت گرفت نبود آرامشی که در سالهای گذشته نبود، اکنون به کارخانه برگشته است و سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است که سرمایه گذاری بیشتری در استان انجام دهد.

مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع کاداستر اشاره کرد و گفت که بسیاری از آنها در استان وجود دارد و خط ها و نزاع ها و درگیری هایی که وجود دارد بیشتر بر روی مسائل اختلاف ملکی است اختلافات ملکی و خانوادگی است.

تعارضات بین مردم و منابع طبیعی که با هزاران پرونده روبرو شده است همه به خاطر عدم تثبیت حدود مالکیت بین منابع طبیعی و اراضی کشاورزی است.

وی گفت جلسات کاداستر به صورت مرتب برگزار می شود.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص طرح کاداستر و انتظار از اصحاب رساند بیان کرد: از اصحاب رسانه توقع دارند که این موضوع را در بازتاب خبری دهند.

وی گفت: در اراضی ملی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و اکنون در اراضی کشاورزی این موضوع به ۳۰ درصد رسیده است هر کشاورزی که در زمینی تصرف مالکانه دارد و اطرافیان و مجاوران حدود زمین وی را تایید کنند، سند مالکیت مفروز می گیرد و باعث می‌شود که کاربری اراضی از بین برود و بیش از ۴۰ اثر امنیتی و اقتصادی برای مالک داشته باشد.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به موضوع مبارزه با فساد در سازمان ها و ادارات پرداخت و گفت: در سازمان بازرسی گزارش هایی که به دادسرا و محاکم داده شده است ۸۳% انها قطعی شده است.

دکتر نگین تاجی در خصوص استخدام های فلهای نیز گفت: که این موضوع در حیطه سازمان بازرسی استان قرار دارد و پیگیری های لازم را در خصوص برخورد با مدیران و رؤسایی که اقدام به استخدام غیر قانونی افراد به هر نوع آن کرده‌اند خواهم انجام خواهم داد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آمارگرایی و آمارسازی در قوه قضاییه نیزتصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد پایلوت مبارزه با آمار گرایی است و در حال حذف آمار گرایی هستیم و تنها استانی که تا آخرین روز ماه پرونده ها را ثبت می کند.

وی افزود: موضوع آمار گرایی را آسیب شناسی کرده و برای قوه قضاییه فرستادیم و این موضوع سبب شده که آمارگرای حذف شود و حجم ورودی پرونده که در هر شعبه در سال گذشته 220 پرونده بوده با اجرای طرح مدیریت پرونده های قضایی قریب ۴۰ درصد چارت تشکیلاتی دادگستری استان را افزایش دادیم و بزرگترین کار در دستگاه قضایی که باعث شدن اطاله دادرسی و کیفیت رسیدگی بیشتر شو انجام گرفته است..

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به برخورد با مدیرانی که ترک فعل کرده اند، اشاره کرد و اظهار داشت: در امور شهری در گچساران با تخریب یک ساختمان 3 طبقه برخورد کردیم و در امور شهری استان برای یک نفر در دیوان عدالت اداری حکم انفصال صادر شد و هر جایی که نهادهای نظارتی و اطلاعاتی گزارشاتی دارند محال است که برخورد نکرده باشیم.

وی افزود: در سطح مدیران ارشد، در شورای شهر دهدشت یک نفر بازداشت موقت شده است.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص سرقت نیز اظهار داشت: سرقت زاییده فقر و بیکاری و عدم اشتغال است. الحمدلله سرقت های به عنف، در استان نداریم قبلاً پارکینگ های ساختمان ها را حذف می کردند و جلوی این کار را گرفتیم و تشکیل پلیس محله می تواند جلوی سرقت‌های را بگیرد و مردم در تشکیل پلیس محل نقش دارند و می‌توانند باعث امنیت بیشتر در محلات شود.

رئیس کل دادگستری استان در پایان تصریح کرد: دادگستری وامدار هیچ جریان سیاسی و شخصی نیست و اگر متوجه شویم مدیری تخلف کرده است، با وی برخورد قاطع می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: