« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
به مناسبت ۱۵مهرروزروستاوعشایر:
خانواده روستایی و عشایری ، یک عنصر تولید کننده در حوزه اقتصادی ، یک جمع خانوادگی در حوزه فرهنگی و یک گروه منسجم در حوزه امنیت عمومی جامعه است .

پایگاه خبری آوای رودکوف-اسدالله ربانی مهر/معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان:جامعه "روستایی و عشایری"بنیانگذار زندگی اجتماعی و خاستگاه تمدن بشری است، از گذشته تا امروز و در گذر زمان نقش و جایگاه روستائیان و عشایر همیشه تاثیرگذار بوده‌است و در حوزه های مختلف از حوزه اقتصاد، فرهنگ تا امنیت کشور نقش آفرین و تاثیر گذار بوده اند.

لزوم توسعه اقتصادی و رونق گردشگری روستاها و عشایر

خانواده روستایی و عشایری ، یک عنصر تولید کننده در حوزه اقتصادی ، یک جمع خانوادگی در حوزه فرهنگی و یک گروه منسجم در حوزه امنیت عمومی جامعه است .

در چهار دهه اخیر با همه خدمات و اقدامات زیربنایی انجام شده ،متاسفانه جمعیت شهری و روستایی یک شرایط نامتوازن را تجربه کرده است به شکلی که مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش داشته و علاوه بر اینکه تولیدکننده ها کم شد، مسائل و مشکلات شهرها از ترافیک و بیکاری تا سکونت گاههای غیررسمی و حاشیه نشینی و...را به علت گسترش بی رویه شهرها شاهد بودیم .

بر اساس آمار رسمی با وجود قرار داشتن ۸۵ درصد اراضی کشاورزی، ۲۷ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۸ درصد اشتغال در بخش روستایی، اکنون ۷۴ درصد از جمعیت کشور در مناطق شهری و فقط ۲۶ درصد در مناطق روستایی کشور زندگی می‌کنند.این درحالی است که در شرایط اقتصادی کشور بیش از گذشته نیازمند توسعه روستاها و توجه به عشایر به عنوان محور توسعه و تولید و تامین غذای پایدار جامعه هستیم ...

لزوم توسعه اقتصادی و رونق گردشگری روستاها و عشایر

جامعه روستایی و عشایری ظرفیت بزرگی در حوزه گردشگری روستایی ، بوم گردی ها ، توسعه کسب وکارها، صنایع دستی ، فرش و مشاغل خانگی ، کشاورزی ، تولید لبنیات گوشت قرمز و از همه مهمتر فرهنگ و آداب و رسوم و محلی دارد و باید این ظرفیت را جدی گرفت و از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کرد تا حتی شاهد مهاجرت معکوس به روستاها و توسعه کسب وکار و آبادی روستاها باشیم .

۱۵ مهر ماه در تقویم ایرانی با مصوبه عالی شورای انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است و همین نامگذاری بهانه ای برای توجه به مشکلات عشایر و روستاهاست.

در چند سال اخیر با اقداماتی از جمله برگزاری همایش های گردشگری روستایی ، تسهیلات ارزان قیمت، راه روستایی ،سهمیه آرد، بیمه تامین اجتماعی، مراکز بهداشتی و درمانی ، ایجادگلخانه و کسب وکار، بوم گردی ها و مجوزکسب وکارها باعث شده است در روستاها و حتی جامعه عشایر ساکن در کنار روستاها یک تحولات جدی را شاهد باشیم، اما با توجه به شرایط و مشکلات موجود در شهرها باید سعی کرد ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاها به شهرها ،زمینه بازگشت مردم از شهرها به روستاها را فراهم آوریم تا شاهد توسعه اقتصادی ،امنیت پایدارغذایی و توسعه مسیرهای گردشگری روستایی ، رونق فعالیت های کشاورزی در راستای درآمد زایی و اشتغالزایی باشیم .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: