« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
سیاسی؛
هیئت اجرایی انتخابات در بررسی صلاحیت افرادی نظیر آقای پزشکیان می‌توانست با سختگیری کمتری برخورد کند.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، تسنیم نوشت ـ طی روزهای گذشته، اولین مرحله از رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، در هیئت اجرایی انتخابات به پایان رسید و مشخص شد که صلاحیت برخی افراد سرشناس سیاسی (چه میان نمایندگان فعلی و چه میان فعالان سیاسی دیگر) به تأیید این هیئت نرسیده است.

مسعود پزشکیان نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس ازجمله سرشناس‌ترین این افراد است که سابقه 4 دوره نمایندگی و در یک مقطع وزارت بهداشت در دوره اصلاحات را هم در کارنامه خود دارد.

پزشکیان می‌تواند الگویی به‌عنوان یک منتقد منصف و دلسوز باشد

تصمیم هیئت اجرایی انتخابات اگرچه یک نظر ابتدایی و قابل تجدیدنظر در مراحل بعدی رسیدگی به صلاحیت کاندیداها محسوب می‌شود اما به‌نظر می‌رسد این امکان وجود داشت که بررسی صلاحیت افرادی نظیر آقای پزشکیان (که به‌طورکلی می‌توان گفت کارنامه مثبتی در طول چند دوره نمایندگی مجلس دارد) می‌توانست با سختگیری کمتری روبه‌رو شود.

این البته به‌معنای تأیید کامل تمامی مواضع و اظهارات آقای پزشکیان نیست (که می‌توان به برخی از آنها نقد جدی هم وارد کرد) اما به‌نظر می‌رسد برای ایجاد یک انتخابات پرشور با حضور اقشار مختلف مردم پای صندوق‌های رأی که مورد تأکید همه دلسوزان نظام و به‌خصوص رهبر معظم انقلاب است، باید طیف گسترده‌ای از فعالان و دلسوزان سیاسی در عرصه انتخابات حضور داشته باشند که این مهم ابتدا با عزم جدی همین افراد و سپس با اتخاذ یک رویکرد باز و همراه با سعه صدر (با در نظر گرفتن خطوط قرمز اصلی نظام) از سوی دستگاه‌های بررسی‌کننده، قابل تحقق است.

حضور فعال افرادی نظیر مسعود پزشکیان در عرصه سیاسی کشور درحالی‌است که بسیاری از همفکران و هم‌حزبی‌های ایشان در جبهه اصلاحات، به‌خلاف مواضع افراطی و حاشیه‌سازی که خصوصاً در مقاطع برگزاری انتخابات می‌گیرند، نه‌تنها حضور جدی در عرصه ندارند بلکه با این رویکردهای تند و ایجاد حاشیه‌های سیاسی، به‌دنبال پایین آوردن میزان مشارکت در انتخابات نیز هستند.

این تلاش البته از چند جهت قابل بررسی است که یک مورد آن می‌تواند عدم اقبال مردم به این جریان باشد و حالا آنها سعی می‌کنند با کناره‌گیری از ورود به عرصه انتخابات و فرار از گذاشتن میزان مقبولیت خود در محک افکار عمومی، به ایجاد حواشی در عرصه سیاسی بپردازند که طبیعتاً یک نتیجه آن می‌تواند پایین آمدن میزان مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی باشد.

این رفتار افراطی در جبهه اصلاحات در مواقع بسیاری، تأثیر زیادی هم بر موضع‌گیری‌های افراد متعادل‌تر این جبهه گذاشته است به‌طوری که بسیاری از آنها علی‌رغم میل باطنی خود، امکان حضور فعال در عرصه‌های سیاسی و به‌خصوص انتخابات را از دست می‌دهند.

در این میان کنشگری‌های افرادی نظیر آقای پزشکیان و بسیاری دیگر از افراد معتدل و میانه‌روی اصلاحات که دل در گروی این کشور دارند و به‌دنبال ایجاد انگیزه برای حضور بیشتر مردم پای صندوق‌های رأی هستند، بیش از پیش مهم به‌نظر می‌رسد.

همان‌طور که در بالاتر هم اشاره شد، این یادداشت به‌معنای تأیید همه رفتارها و مواضع افراد نیست اما علی‌رغم اختلاف نظر در بسیاری از موارد، نمی‌توان چشم را به‌روی محسنات آنها در حوزه‌های مختلف از ساده‌زیستی تا پاییندی به اصول نظام اسلامی و داشتن دغدغه برای رفع مشکلات مردم بست.

فردی نظیر آقای پزشکیان به‌عنوان یک فعال سیاسی، در بزنگاه‌های مهم اعم از فتنه 88، حوادث 98 و حتی آشوب‌های اخیر در عین حفظ نگاه انتقادی خود به عملکرد برخی نهادها و سازمان‌های حکومتی و دولت در دفاع از تمامیت ارضی کشور، اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی تمام‌قد ایستاده و همواره نگاه انتقادی دلسوزانه و بعضاً منصفانه و و مرزبندی با دشمن را حفظ کرده است که می‌تواند الگویی به‌عنوان یک منتقد منصف و دلسوز باشد.

با توجه به اینکه آقای پزشکیان و برخی دیگر از افرادی که صلاحیتشان در هیئت اجرایی انتخابات تأیید نشده است، تصمیم به اعتراض قانونی برای بررسی مجدد گرفته‌اند، می‌توان این انتظار را داشت تا دستگاه‌های مربوطه به‌خصوص شورای نگهبان نیز در این مسئله با نگاه بازتری عمل کنند تا در انتخابات پیشِ‌رو در اسفند امسال، شاهد حضور هرچه بیشتر مردم پای صندوق‌های رأی باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: