« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۰۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
یاداشت انتخاباتی از سعید موسوی ؛
تحلیل و تفسیر پیش رو، -بیشتر- حول جریان(جنبش) ندای وحدت می‌باشد.

پایگاه خبری آوای رودکوف-سعید موسوی:این روزها شاهد تحلیل های متفاوتی از انتخابات پیش رو، بر اساس پیش درآمدِ ذهنی و با تکیه بر واکاویِ آرایِ انتخابات گذشته هستیم!

با تمام احترام به شخصیت‌ها و نظرات شان و -تمام رقبای در صحنه- که سالهاست برای پیشرفت این استان تلاش نموده‌اند، بر آن شدم تا با زاویه‌ای متفاوت، نظرم را درباره ی این مهم بیان نمایم!

خاستگاه سیاسی، مبانی فکری و اهداف جریان ندای وحدت در بویراحمد

تحلیل و تفسیر پیش رو، -بیشتر- حول جریان(جنبش) ندای وحدت می‌باشد.

جریانی که ابتدا توسط عده‌ای از بزرگان و جوانانِ بویراحمد بزرگ، که از دو قطبی اصلاحات و اصولگرایی،خسته شده بودند؛ شروع شد و به سرعت در دور اول انتخابات آرا مقبولی کسب نموده و در دوره ی بعد، با اختلاف آرایی معنادار، در مقابل دو جریان رقیب و پیروز کارزار انتخابات شد!

 تفاوت این جریان با دو جریان نامبرده ابتدا در خاستگاه آن است!

برخلاف دو جریان دیگر که همیشه خروجی‌شان روی میز مجمع و توسط عده‌ای از خواص سابقه‌دار آن جریان انتخاب می‌شد؛ مردم بودند.

 وجه تمایز دوم؛سابقه و امکانات این سه جریان؛اگر با دقت نگاهی بیندازیم؛ به جزئیات بیشتری پی خواهیم برد. و به قول پدر روانکاوی دنیا یعنی زیگموند فروید از کلیات به جزئیات رفته تا بتوانیم ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی درست و دقیقی انجام دهیم.

جریانی که خاستگاه مردمی دارد و با کمترین امکانات مادی و رسانه‌ای پای به میدان می‌گذارد، باید استراتژی متفاوتی انتخاب کرده تا با توجه به امکانات موجود، بهترین نتیجه ممکن را کسب کند.

آری امکانات مادی و رسانه‌ای کم و در مقابل نیرویی انسانی با کمیت و کیفیت بالا جریان ندای وحدت را برخلاف دو جریان نامبرده؛ به سمت رقابتی سالم پیش برد؛ زیرا که مادیات کم بود و نیروی انسانی و روحیه و معنوی بالا!

آنها می‌دانستند که در مقابل دو لشکر مجهز و باسابقه با ارتش‌های کلاسیک و لجستیک فراوان راهی به جز جنگ نامنظم و چریکی در پیش رو ندارند؛ که در غیر این صورت شکست قطعی خواهد بود .

پس در این چندین سال بر همین شیوه رقابت تمرکز کرده و الان به بهترین نیروها در این نوع رقابت تبدیل شده‌اند.

از آن روز‌های ابتدایی که بگذریم با تمام فراز و نشیب های این چند سال به امروز رسیده‌ایم.

مدیریت این رقابت فرسایشی در بسیاری نقاط خروجی مثبت داشت و در بعضی نقاط با توجه به نوپا بودن جریان و تعدد نیروها،خروجی آن‌طور که باید، نشد، که در این مورد جریان ندای وحدت همیشه پذیرای این نقاط ضعف و انتقادات بوده و در تلاش برای رفع آن تمام تلاش خویش را به کار بسته است!

شاید جواب جریان ندای وحدت به بعضی اشتباهات را بتوان در این دو مصرع خلاصه کرد :
یکی از حافظ :
گر اندکی نه بر وفق رضاست؛ خرده مگیر!
دیگری از یغمای جندُقی :
به اندک گنه، خرده بر کس مگیر!
بله دوستان!!

انتقاد حق مردم است و در بعضی مسائل انتقادات وارد بوده ، ولی جریان ندای وحدت با توجه به دستاورد‌های زیاد خویش (که در قالب این یادداشت نمی گنجد) ، درخواست زمان بیشتر برای بی‌نقص کردن سیستم نو‌بنیاد خویش را دارد!

از دیگر ویژگی‌های بارز جریان ندای وحدت؛ می‌توان به نیروهای جوان در این جریان اشاره کرد که بر خلاف دو جریان دیگر، میانگین سنی بسیار پایین‌تری داشته و در این چند سال هم سعی نموده که این پرورش نیروی جوان را با سرعت بیشتری انجام دهند تا این جریان را با انبوهی از نیروهای نخبه و جوان تکمیل کنند.

پر انرژی و پای کار بودن و از تمام داشته‌های خویش گذاشتن برای رسیدن به هدف از ویژگی‌های بارز نیروهای جریان ندای وحدت است.

همین جوانان به عنوان موتور اصلی و پیشران جریان عمل کرده و به همین خاطر حتی لحظه‌ای قطار این جریان از حرکت بازنمانده است!

این ویژگی منحصرا مربوط به این جریان است. به همین دلیل است که بر خلاف دو جریان راکد دیگر ، شور و اشتیاق فراوان در این جریان مشاهده می‌شود.

به قول فردوسی بزرگ :
پراگنده در پادشاهی سوار
همانا که هستند سیصدهزار
ز پیلان جنگی هزار و دویست
کزیشان به شهر اندرون جای نیست

ویژگی دیگری از این جریان که شاید کمتر به چشم بیاید و حتی کمتر اسمی از آنها آورده شود ، وجود نیروهای برنامه‌ریز و تئوریسین‌های چیره دست این جریان است.

همان ها که به مانند شطرنج‌بازانی قهار شرایط را رصد کرده و در صورت نیاز چالش‌ها را مدیریت می‌کنند.(بر خلاف چیزی که رقبا احساس می‌کنند جریان به سمت هر‌چه پیش آید خوش آید می‌رود).

همان ها که هرگاه جریان به بن‌بست یا پیچ خطرآفرینی نزدیک شده است نبوغ خویش را به رخ کشیده و راه‌گشا شده‌اند.

آنها به مانند بهترین شطرنج‌بازان صبر می‌کنند تا در موقعیت مناسب مهره خویش را در بازی جا‌به‌جا کنند و همین ناشناخته بودن این افراد و ایده‌های خروجی این جریان ، باعث شده جریان ندای وحدت کاملا غیر قابل پیش‌بینی باشد و طبیعتا غیرقابل پیش‌بینی بودن نوعی برگ برنده بوده و باعث سردرگمی رقبا شده و دستشان را برای هرگونه واکنش و جلوگیری از پیشروی خواهد بست!

ویژگی بعدی جریان ندای وحدت جغرافیای متفاوت و وسیع نیروهای این جریان است.

در این جریان بر خلاف دو جریان قبل قلعه فرماندهی یا مرکز ثقلی وجود ندارد.به همین خاطر هر لحظه ممکن است عده‌ای در جغرافیایی که کسی فکرش را هم نمی‌کند از این جریان استقبال کرده و به این جریان بپیوندند!

این جریان بر خلاف همه آنچه رسانه‌های رقیب به آن دامن می‌زنند ، مربوط به ایل یا قبیله‌ای خاص نبوده و نیست. پس رقیب بسیار هراسناک خواهد بود که اینبار ارتش کلاسیکش در کدام نقطه جغرافیایی و در کدام کوی و برزن ، مورد هجمه پارتیزان‌های ندای وحدت قرار گرفته و زمینگیر خواهد شد و این مورد هم ، کار را برای رقبا سخت‌تر خواهد کرد.

زیرا در هر نقطه جغرافیایی ،حتی در امن‌ترین سواحل آرامششان ممکن است عده‌ای از نیروهای ندای وحدت ورود کنند و آن آرامش را به هیاهویی بزرگ تبدیل نمایند.

موارد برای گفتن بسیار است ولی به عنوان آخرین مورد می‌توان گفت که همیشه یکی از فاکتور‌های پیروزی روحیه و ایمان افراد به هدف و پیروزی است.در جریان ندای وحدت نیروها به گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار آخرین نبرد زندگیشان است و هر آنچه دارند را می‌گذارند که قطره‌ای در دریای خروشان پیروزی باشند ، تا مبادا روزی حسرت این روزها را بخورند‌.

همه میدانیم که به قول معروف :
سیاهی لشکر نیاید به کار
یکی مرد جنگی به از صد هزار
آری آنها با چنان عطشی به مانند مردان جنگی ، چنان برای پیروزی می‌جنگند که کمتر نیرویی توان مقابله با عزم و اراده آن ها را دارد .

در پایان به عنوان نتیجه گیری باید گفت که انتخابات امروز مثل بسیاری از مسائل به سمت علوم جدید رفته است.تحلیل‌های سنتی و بر پایه چندین شخص خاص و بدون در نظر گرفتن تمام جوانب ، دیگر برای امروز صادق نخواهد بود و باید برای تفسیر شرایط ، نوع نگاه سنتی‌مان را تغییر داده و بر اساس تمامی فاکتور‌ها و شناخت کافی از بسیاری از علوم جامعه‌شناسی و روانشناسی و اقتصاد و ... و همچنین شناخت از جامعه و مخصوصا نسل جوان تحلیل جامع و چند بعدی ارائه نماییم .

به همین خاطر بر خلاف تحلیل بعضی از دوستان که احترامشان بسیار واجب است ، اینجانب معتقدم با شناخت عمیقی که از این جریان دارم و با صحبت با عده زیادی از آنان ، باید گفت دو رقیب سنتی کاری بسیار سخت برای مهار جویباری که از چندین ماه پیش جاری شده است و لحظه به لحظه به سمت تبدیل شدن به سیلی خروشان پیش‌ می‌رود ، خواهند داشت و من به مانند دوره ی قبل و با توجه به نکات بالا و همچنین گسست شدید در دو جریان رقیب، شانس ندای وحدت را برای پیروزی بسیار بیش‌تر از دو جریان دیگر می‌بینم.

سربلند و موفق باشید
با آرزو رقابتی سالم و برادرانه

 

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان آوای رودکوف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان آوای رودکوف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
0
درود ..متن با اهداف پشت پرده ندای وحدت هم خوانی ندارد ...خطرناک ترین جریان مردمی که عده ای پشت ادم های ساده و بی غل وغش بویراحمد قائم شدن برا اهداف شومشون ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
0
ندای وحدت فریاد عدالت خواهی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
موقع انتخابات از کلمه عدالت استفاده می شود...
__________________
____________
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: