« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷
تحلیل سیاسی یک روزنامه نـــگار
طی دوره‌های گذشته تاکنون افراد و چهره‌های مختلفی چنین حکایتی داشتند و این روند «چاله گرم کنونی» داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هر دوره به نسبت دوره‌های پیشین در حوزه انتخابیه کهگیلویه بیشتر و بیشتر شده است.

چاله گرم کنونی با حضور چهره های تکراری در انتخابات کهگیلویه

پایگاه خبری تحلیلی آوای رودکـــوف - سید مصطفی گنجی | بررسی نتایج تایید صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور تلویحأ تنور انتخابات در زمستان ۱۴۰۲ را گرم و پر حرارت کرد اما در کهگیلویه و بویراحمد خیلی وقت است که موسم انتخابات فرا رسیده و داوطلبان سرگرم برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات پرشور با هواداران خود هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ۲ دیماه ۱۴۰۲ در دیدار پرشور مردم کرمان و خوزستان، مشارکت قوی را معجزه‌آفرین خواندند و گفتند: برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی شده و وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی هم موجب امنیت می‌شود.

حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و مشارکت بالا در انتخابات، همیشه یک اصل مهم بوده و امام راحل و مقام معظم رهبری هم بارها بدان اشاره کردند و به مسئولان نیز توصیه کردند زمینه را برای یک انتخابات پرشور فراهم کنند. مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از اوایل انقلاب تا کنون و در عرصه‌های مختلف همواره در صحنه بودند و در انتخابات مختلف همیشه آمار درخشانی از خود بر جای گذاشتند.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره های گذشته در حوزه انتخابیه کهگیلویه همیشه داوطلبانی حضور داشتند که بیشتر از آنکه سبد رای قابل قبولی داشته و یا شانس و اقبالی جهت پیروزی داشته باشند، بیشتر فقط گرم کننده تنور انتخابات بوده و هستند و باعث می‌شوند که میزان مشارکت طیف‌های مختلف مردمی در پای صندوق‌های رای افزایش یابد.

طی دوره‌های گذشته تاکنون افراد و چهره‌های مختلفی چنین حکایتی داشتند و این روند «چاله گرم کنونی» داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هر دوره به نسبت دوره‌های پیشین در حوزه انتخابیه کهگیلویه بیشتر و بیشتر شده است.

افرادی که با وجود آنکه دارای مسئولیت‌های مختلفی بوده و رزومه‌های نسبتأ قابل قبولی هم داشتند اما هیچگاه انتخاب اصلی و نهایی مردم نبوده و نیستند و با وجود حضور چندین دوره‌ای در عرصه انتخابات در حوزه‌های مختلف انتخابیه از جمله در کهگیلویه، باز هم از سوی مردم با یک « نـــــــــه بزرگ» روبرو شدند و علیرغم مقبولیت اندکشان باز هم کوتاه نیامده و دوباره در صحنه انتخابات حاضر شدند!

این قبیل داوطلبان با وجود سابقه چند دوره‌ای در عرصه انتخابات، چون یقین دارند از سوی مردم هیچ بخت و اقبالی برای انتخاب شدن ندارند معمولأ در نطق‌هایشان هم هیچ برنامه‌ای جهت برون رفت حوزه انتخابیه از رکود و محرومیت دیده نمی‌شود و تنها هنرشان این است که از نماینده فعلی نقد و گلایه کنند. انتقاد و گلایه از کم کاری مسئولان حق هر شهروندی است و همه می‌توانند در هر زمینه‌ای نقد کرده و تحلیل کنند.

این قبیل داوطلبان همیشه از مصاحبه کردن و اصولأ از خبرنگاران و رسانه‌ها گریزان هستند و هیچ اعتقادی هم به رسانه ندارند. البته مقصر هم نیستند چون با رسانه، بیگانه هستند و اگر تمام اخبار و مطالبی که از سوی آنها در فضای مجازی منتشر شده را مطالعه کنید به راحتی می‌توان فهمید که تمامی مطالب شبیه هم هستند و فقط عناوین‌شان با هم تفاوت دارد.

در شرایط فعلی و اکنون که دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم باز هم شاهد حضور چهره‌های مختلف در صحنه انتخابات کهگیلویه هستیم. بیشتر این چهره‌ها خیلی شناخته شده نیستند و معمولأ تا روزهای نزدیک به رای گیری یا خود کنار کشیده و یا با صدور یک بیانیه در حمایت از یک کاندیدای مطرح کنار می‌روند و مثلأ به عنوان کاندیدای پوششی لقب می‌گیرند. اما داوطلبان شناخته شده‌ دیگری هم هستند که آرای زیادی ندارند و اصلأ سبد رای شان قابل پیش‌بینی است و با وجود حضور چندین دوره‌ای خود در صحنه، باز هم شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند.

حضور چنین داوطلبانی در صحنه انتخابات تنها مزیت حضورشان، افزایش میزان مشارکت است و بس. البته حضور این افراد، انتخاب چهره واقعی و پیروز انتخابات را گاهی اوقات به حاشیه می‌کشد و به سبد رای فرد اصلح و توانمند و مورد قبول اکثریت مردم حوزه انتخابیه لطمه می‌زند که چنین چیزی از سوی مردم اصلأ پسندیده است و گاهی اوقات این چهره‌ها در پایان ماراتن انتخابات و تعیین نماینده نهایی، تا سالها در اذهان مردم مورد تنفر واقع می‌شوند.

با این همه، امیدوارم انتخابات امسال در حوزه انتخابیه کهگیلویه بسیار پرشور و داغ و حساس باشد و در نهایت نام فردی به عنوان نماینده دوازدهم از صندوق‌های رای بیرون بیاید که لیاقت و شایستگی نماینده مردم بودن را داشته باشد و مردم و دوازدهمین انتخاب مردم کهگیلویه را مأیوس نکند، ان شا الله.

 

آنچه می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین این پایگاه خبری است و انتشار آن به معنای تأیید تمام یا بخشی از آن نیست. شما هم می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تایید یا نقد کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: