« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۳۵۳۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۹
تحلیل سیاسی سید جعفر مسروری
پس از انتشار کلیپ، در اقدامی مهم و سرنوشت‌ساز یکی از چهره‌های کلیدی و باتجربه تیم رسانه‌ای عدل هاشمی پور به کمپین انتخاباتی موحد پیوست و پس از آن بود که اعضای اصلی تیم رسانه‌ای هاشمی پور در یک اقدام هماهنگ، دسته جمعی به کمپین موحد پیوستند. این اقدام مهم در واقع قانون گل طلایی انتخابات بود و این عامل سرنوشت انتخابات دوازدهم را تغییر داد.

گل طلایی و تغییر سرنوشت انتخابات کهگیلویه در وقت اضافه

پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ تحلیل سید جعفر مسروری | انتخابات مجلس دوازدهم به گام آخر خود رسید و روزی که غول‌های سیاسی و باتجربه‌های ادوار مجلس از جمله جواد نوبخت، علی مطهری و محمدرضا باهنر با آرای منفی مردم روبرو شدند در حوزه انتخابیه کهگیلویه شاید کسی باور نمی‌کرد که محمد موحد بتواند در نهایت پیروز انتخابات شود.

بیش از ۲۳ سال است که موحد در سطح اول سیاست کهگیلویه میدان‌داری می‌کند و آنطور که پیداست گویا نه خود او قصد کناره‌گیری دارد و نه حتی هوادارانش به فرد دیگری بجز موحد تمایل دارند.

در هشتمین دوره انتخابات سال ۸۶ موحد در همان مراحل اولیه تایید صلاحیت‌ها، رد صلاحیت شد و رقیب او یعنی بزرگواری در رقابتی بدون رقیب پیروز انتخابات شد. در نهمین دوره سال ۹۰ موحد به سوی بهبهان رفت و این بار پیروز انتخابات بهبهان شد. در دهمین دوره سال ۹۴ اما موحد به کهگیلویه آمد و در یک رقابت نفس‌گیر به عدل هاشمی‌پور باخت اما باز هم کوتاه نیامد و در انتخابات یازدهم سال ۹۸ با رأی بسیار بالا پیروز انتخابات شد. پس از آن کمتر کسی فکر می‌کرد که موحد قصد داشته باشد دوباره کاندیدا شود اما در دقایق پایانی مهلت ثبت‌نام، دوباره موحد به میدان آمد و کاندیدا شد.

طی سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ بواسطه عملکرد ضعیف موحد و عدم موفقیت رئیس دفترش در جلب رضایت عمومی مردم و بی‌توجهی موحد به شعارها و وعده‌های ایام انتخابات و از طرفی روند ناصواب و نامطلوب انتصابات استانی و شهرستانی و دخالت‌های بیجای حلقه تشکیلات و سهم‌خواهی‌های عجیب و غریب لیدرهایش، باعث موج گسترده‌ای از نارضایتی‌ها در هر چهار شهرستان حوزه انتخابیه شد و شعار #نه_به_موحد لقلقه زبان طیف‌های مختلف مردمی شود.

موسم انتخابات دوازدهم از یک‌سال پیش آغاز شد و چهره‌هایی همچون عدل هاشمی پور بواسطه کارنامه طلایی و خدمات درخشانش در یک دوره نمایندگی و چهره‌های قدیمی علی محمد بزرگواری، علی مژدهی پور، رضا دهبانی پور و چهره‌های جدیدی همچون آیت‌اله سعادتیان به عنوان رقبای سرسخت موحد وارد میدان شده و انتخابات را در کهگیلویه حساس کنند.

عدل هاشمی‌پور در همان گام اول با تمرکز و برنامه‌ریزی صحیح، یک تیم قوی متشکل از خبرنگاران باتجربه و صاحب اندیشه را به عنوان پیشانی تشکیلات سیاسی خود ساماندهی کند. الحق و الانصاف تیم رسانه‌ای عدل هاشمی‌پور به فاصله سه ماه مانده به انتخابات، بصورت طوفانی کار خود را شروع کردند و آنچنان با برنامه و مدیریت‌شده پیش رفتند که نام عدل هاشمی‌پور به عنوان چهره پیروز انتخابات در ذهن همه مردم کاشته شد و همگان متفق‌القول هاشمی‌پور را فرد پیروز انتخابات دوازدهم میدانستند، اما یک اتفاق تلخ به یکباره انسجام تیمی و روحیه رقابتی را از کمپین تحول خواهی گرفت و آن اتفاق، رد صلاحیت عدل هاشمی‌پور بود.

موضوع رد صلاحیت‌ها اتفاق جدیدی در عرصه انتخابات نبوده اما کمتر کسی باور داشت که عدل هاشمی‌پور به این راحتی از رقابت در انتخابات حذف شود و این عامل، شوک بسیار عجیبی به انتخابات کهگیلویه داد و شور و هیجان را از مردم گرفت. از ۱۵ دی‌‌ تا ۱۹ بهمن نزدیک به ۳۴ روز سرتاسر کهگیلویه بزرگ در بیم و امیدی عجیب سپری شد؛ از یک سو هواداران هاشمی‌پور نگران حذف کاندیدای خود بوده و در سوی دیگر هواداران رقبایش امیدوار و خوشحال این ردصلاحیت بودند. نا امیدی حامیان هاشمی‌پور و خوشحالی رقبا تا پایان بهمن‌ماه ادامه داشت و سرانجام هاشمی‌پور چهره حذف شده انتخابات دوازدهم بود. انتخاباتی که بخش گسترده‌ای از مردم امیدوار به نتیجه‌اش بودند اما سیاست، چهره دیگرش را به مردم نشان داد.

با حذف هاشمی‌پور امید اول انتخابات کهگیلویه، شرایط را برای دیگر رقبایش تغییر داد. هواداران موحد از حذف هاشمی‌پور نگران بوده اما هواداران بزرگواری خوشحال بودند و کاندید خود را پیروز انتخابات می‌دانستند و شرایط برای هیچکس قابل پیش بینی نبود. تبلیغات شروع شد، متینگ‌های تبلیغاتی آغاز شد، ستادهای انتخاباتی به راه افتاد و برگزاری نطق‌های انتخاباتی اکنون دیگر رسمی‌تر شده بود، هر طیف برای خود ساز و کاری داشت و در مجموع همه برای جذب آرای مردم هرآنچه در توان داشته بکار گرفتند. در این میان، آن چیزی که برای همه کاندیداها مشترک بود، نداشتن تیم رسانه‌ای قوی بود و همین عامل هم پاشنه آشیل تشکیلات بزرگواری شد.

در نطق‌های انتخاباتی نوک پیکان انتقادات همه کاندیداها بسوی موحد بود و موحد آماج حملات رسانه‌ای کاندیدا شده بود و از میان کاندیداها عملآ کمتر کسی بدنبال ارائه راهکارها برای حل مشکلات حوزه انتخابیه بود. در این میان موحد دست بالاتر را داشت چون با خونسردی هر چه بیشتر به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود می‌پرداخت و هر از گاهی هم به انتقادات برخی کاندیداها پاسخ میداد. همین متانت و صبوری موحد کافی بود تا نسبت به دیگر رقبایش از جمله بزرگواری، محبوبیت بیشتری داشته باشد.

تنها سه روز از زمان تبلیغات گذشته بود که پخش یک کلیپ چند ثانیه‌ای، سرنوشت ماراتن انتخابات را تغییر دهد. دوشنبه ۷ اسفندماه کلیپی از بزرگواری پخش شد، نداشتن تیم رسانه‌ای قوی و تحلیل صحیح و به موقع کلیپ پخش شده، پاشنه آشیل تشکیلات بزرگواری شد. البته اگر چه تشکیلات سیاسی بزرگواری از نبود یک تیم رسانه ای قوی رنج می‌برد اما موحد هم از خبرنگاران صاحب قلم و باتجربه کاملآ تهی بود.

پس از انتشار کلیپ، در اقدامی مهم و سرنوشت‌ساز یکی از چهره‌های کلیدی و باتجربه تیم رسانه‌ای عدل هاشمی پور به کمپین انتخاباتی موحد پیوست و پس از آن بود که اعضای اصلی تیم رسانه‌ای هاشمی پور در یک اقدام هماهنگ، دسته جمعی به کمپین موحد پیوستند. این اقدام مهم در واقع قانون گل طلایی انتخابات بود و این عامل سرنوشت انتخابات دوازدهم را تغییر داد.

موحد پیر سیاست و چهره باتجربه و متخصص انتخابات است و تنها نماینده‌ای است که توانسته برای هفتمین بار بعنوان نماینده به بهارستان راه پیدا کند و از این حیث، در ادوار مجلس ایران رکورددار باشد. موحد در شرایطی پیروز انتخابات دوازدهم شد که تا پیش از آن حتی حامیان اصلی و فرزندانش هم باور نداشتند که در این دوره بخت یارشان باشد اما یک اتفاق مهم در واپسین روزها باعث شد که آرای بسیار زیادی بسوی سبد رأی موحد سرازیر شود.

گرچه تشکیلات سیاسی موحد در مقابل دیگر رقبایش باتجربه‌تر هستند اما امیدوارم شخص موحد از این ظرفیت ارزشمند رسانه‌ای که در واپسین روزهای انتخاباتی به او پیوستند، بتواند به خوبی استفاده کرده و با یک خاطره خوب پس از سالها نمایندگی بتواند از عرصه سیاست خداحافظی کند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
رضا
|
United States of America
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
0
1
آنهایی که ازسردارهاشمی به موحد پیوستن مشتی خودفروخته وبرای قولهایشان رفتند سمت موحد..وگرنه خیانت موحد برهیچکسی پوشیده نیست ۲۴ ذلت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
سردار هاشمی در حال حاضر در این انتخابات حضور نداشت و صلاحیتش تایید نشد، مطمئن باشید اگر بزرگواری پیروز انتخابات شده بود، سردار هاشمی باید برای همیشه از حضور در انتخابات خداحافظی می‌کرد.
هیچکس در این دوره و زمونه آینده خودش را فدای مسائل پوچ سیاسی نخواهد کرد حالا شما بنشین و منتظر باش ببین سردار هاشمی میتونه دوباره کاندیدا بشه اونوقت برای حامیانش خط و نشان بکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
0
0
تحلیل بسیار زیبایی بود، هم بدرستی مسائل را تفکیک کرد. در حقیقت پیوستن تیم رسانه ای سردار هاشمی به موحد، در واقع تکلیف انتخابات را مشخص کرد و همین میزان اختلاف آرای موحد و بزرگواری، همان آرایی بود که با پیوستن تیم رسانه به سبد موحد ریخته شد. این یک حقیقت محض است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: