کد خبر: ۳۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
گزارش آوای رودکوف از خطر انقراض ۷ گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد؛
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از خطر انقراض ۷ گونه گیاهی در این استان خبر داد و گفت: گیاهانی از جمله «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» گیاهان در حال انقراض هستند.

ریشه کنی گیاهان دارویی مهمترین عامل انقراض است

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از دهدشت، کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز باوجود داشتن ظرفیت های نهفته و پتانسیل‌های بالقوه‌ و شگرف در حوزه های مختلف اما به دلیل کم توجهی و عدم صیانت از سرمایه های ارزشمند آن، سالیان زیادی است که طعم محرومیت های عمیق و تاریخی را چشیده است و این عمق محرومیت هر سال بیشتر از گذشته می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ درصد از گونه‌های گیاهی کشور را داراست و با داشتن بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی، یکی از ارزشمندترین ثروت‌های ناشناخته در این استان بشمار می رود که متولیان امر تاکنون برنامه صحیح و مشخصی برای حفظ، نگهداری و استمرار این منبع عظیم درآمدزایی نداشتند.

کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی، دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و ۳ گیاه دارویی کمیاب دنیا از جمله آنغوزه، باریجه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شوند و در مجموع یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

علاوه بر گیاهان دارویی، گیاهان خوراکی متعددی از جمله بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه را می توان به عنوان گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فصول مختلف مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد و همین امر نسل این گیاهان را در معرض نابودی قرار داده است.

گیاهان دارویی و خوراکی کهگیلویه و بویراحمد این روزها حال و روز خوبی ندارد و آن‌گونه که باید قدر این گنجینه ارزشمند و سرمایه های خدادادی را ندانستیم و تا انقراض بیشتر گونه های آن راهی نیست.

بازار حراج گیاهان دارویی در تمام فصول سال به ویژه در فصل بهار در سر چهارراه ها، ورودی شهر ها و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در فصول مختلف داغ داغ است. این ثروت سبز در معرض نابودی قرار گرفته است در حالی که با اندکی توجه و سرمایه گذاری می توان زمینه توسعه منطقه و اشتغال پایدار را برای جوانان این منطقه فراهم کرد.

ریشه کنی گیاهان دارویی مهمترین عامل انقراض است

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از خطر انقراض ۷ گونه گیاهی در این استان خبر داد و گفت: گیاهانی از جمله «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» گیاهان در حال انقراض هستند.

«سعید جاویدبخت» افزود: مسدود کردن جاده‌های فرعی منتهی به مراتع، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و سازماندهی و سوق دادن نیروها به سمت مناطق بحرانی از حیث تخریب گیاهان مرتعی از مهمترین اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از ریشه کنی گیاهان کوهی و در حال انقراض استان است.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مرتع‌داران دارای پروانه به صورت بهینه از منطقه «گُرگو»، «دلی گردو» و «میان تنگان» و همچنین برخورد قانونی لازم جهت عبرت آموزی سایرین از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

جاویدبخت با بیان اینکه در خصوص ریشه کنی گیاهان در حال انقراض مردم استان را به مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی دعوت می کنیم، خاطرنشان کرد: آموزش مردم و جوامع محلی درباره زمان و میزان بهره‌برداری از گیاهان مرتعی، فرهنگ سازی اساسی و اصولی مرتبط با بقای منابع طبیعی برای آیندگان و اطلاع رسانی عواقب قانونی و میزان جرایم ریشه‌کنی گیاهان مراتع، اقداماتی هستند که برای دعوت مردم به همکاری در زمینه ریشه کنی گیاهان درحال انقراض انجام داده ایم.

ریشه کنی گیاهان دارویی مهمترین عامل انقراض است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: