کد خبر: ۳۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۹
امام جمعه کهگیلویه؛
امام جمعه کهگیلویه گفت: هیچ گونه بهانه‌ای برای کشتار دام خارج از کشتارگاه و به خطر انداختن سلامت جامعه و مردم قابل قبول نیست و باید اقدامی قاطع صورت گیرد.

کشتارهای غیرمجاز دام سلامت جامعه را تهدید می‌کند | سلامت مردم خط قرمز است

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از دهدشت، كشتار غیرمجاز دام در برخی نقاط حاشیه شهر دهدشت از جمله در مبادی اصلی ورودی شهر دهدشت و کافه‌های بین‌شهری به یك معضل بهداشتی تبدیل شده و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و ایجاد مخاطرات بهداشتی شده است.

کشتار غیرمجاز دام بویژه در ورودی پلیس‌راه فیلگاه، کافه‌های ورودی جاده دهدشت چرام و کافه‌های بین‌راهی مناطق تفریحی كه از مجاری اصلی تردد محسوب می‌شوند چهره نازیبایی به این مناطق بخشیده است.

كشتار دام و آویزان بودن لاشه آنها، ریختن خون آبه و فضولات حاصل از كشتار دام، چهره زشت و نازیبایی به این مناطق داده و موجب نارضایتی مردم بخصوص اعتراض و گلایه‌مندی مسافران عبوری شده است.

ریختن فضولات و امحا و احشا حاصل از ذبح دام در محیط زیست و عدم وجود سیستم فاضلاب و چاه دفن فضولات علاوه بر آلودگی های زیست محیطی باعث تجمع حیوانات ولگرد، حشرات و جوندگان ناقل بیماری در این مناطق شده كه نقش مهمی در شیوع و انتقال بیماری های عفونی به ویژه بیماری تب مالت دارند.

یکی از كارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی در این باره، گفت: تولید و عرضه گوشت در شرایط غیر بهداشتی تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شده و باعث شیوع انواع بیماری ها است و عواقب خطرناكی نیز به همراه دارد.

کشتارهای غیرمجاز دام سلامت جامعه را تهدید می‌کند | سلامت مردم خط قرمز است

این کارشناس، افزود: فعالان كشتارهای غیر مجاز دام و عرضه گوشت در حقیقت با عرضه غیر بهداشتی شرایط را برای شیوع و انتقال بیماری های مشترك بین انسان و دام فراهم می كنند.

وی یادآور شد: كشتار دام در خارج از كشتارگاه ها و در معابر عمومی شهری و بین شهری یك كار غیر فرهنگی و نشان دهنده عدم رعایت اصول و مبانی نوین شهرنشینی است.

به گفته وی، از جنبه روانشناسی نیز ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم اطفال و كودكان تاثیر منفی بر روح و روان آنان می گذارد چون با دیدن صحنه كشتار دام كه گاهی با خشونت همراه است زمینه‌ساز ایجاد آثار زیانبار روانی در كودكان ایجاد و رفتارهای خشونت بار آنان در آینده است.

برپایه این گزارش، كشتار دام خارج از كشتارگاه خلاف قانون است و به استناد ماده 688 قانون مجازات اسلامی و مواد چهار و 12 قانون سازمان دامپزشكی كشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.

برخی از بیماری ها مانند هاری، كزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت ها فقط قبل از كشتار در دام زنده قابل تشخیص است و باید دام ها قبل از كشتار از حیث وجود این بیماری ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند تا در صورت مشاهده علایم بیماری‌زا این دام ها از چرخه كشتار حذف شوند.

کشتارهای غیرمجاز دام سلامت جامعه را تهدید می‌کند | سلامت مردم خط قرمز است

حجت‌الاسلام علی وحدانی فر در نشست شورای سلامت با اشاره به کشتار غیر مجاز در کهگیلویه، گفت: طبق آمار برآورد شده تعداد دام کشتار شهرستان در طول یک شبانه روز به ۳۰ راس دام رسیده است.

امام جمعه کهگیلویه با غیرقابل قبول دانستن بهانه های کشتار خارج از کشتارگاه، عنوان کرد: این بهانه‌ها برای به خطر انداختن سلامت جامعه و مردم قابل قبول نیست و باید اقدامی فوری و قاطع صورت گیرد.

حجت‌الاسلام وحدانی فر سلامت مردم را خط قرمز عنوان کرد و گفت: هر کسی با سلامت مردم تعارف کند در واقع به جامعه خیانت می‌کند، همه ما بصور قانونی و شرعی وظیفه داریم جلوی کشتار غیر مجاز را بگیریم.

وی با اشاره به بیماری تب مالت، گفت: این بیماری باید مدیریت شود و با روستاهای مبتلا به بیماری بخاطر عدم همکاری، باید قانونی برخورد شود چرا که سلامت مردم در خطر است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه با مطلوب دانستن اقدامات صورت گرفته برای کشتارگاه دهدشت و چرام، گفت: یک سری مشکلات جزئی باقی مانده است که مقرر شد تا پایان خرداد ماه شهرداری آنها را حل کند.

وی با اشاره به مالکیت کشتارگاه دهدشت و چرام، تصریح کرد: سزاوار نیست همه زحمات کشتارگاه دهدشت به دوش مسئولان کهگیلویه باشد، باید تدبیری اندیشیده شود و شهرستان چرام پای کار بیاید.

وحدانی‌فر بیان کرد: اگر ذبح دام در کشتارگاه صورت بگیرد پیمان‌کار توانایی اقتصادی پیدا می‌کند که خودش مشکلات را حل کند.

وی برای آموزش و اطلاع رسانی بیماری تب مالت در جامعه هدف ارتباط با رسانه ها را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: ادارات جهت آگاه‌سازی جامعه هدف خود و پیشگیری از بیماری آموزش های لازم را انجام دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: