کد خبر: ۳۶۰۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳
یاداشت از محسن تیربند ؛
جلوه های زیبایی، فضای سبز و پارکداری نوین می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شهروندان شهر یاسوج داشته باشد.

تاثیر جلوه های زیبایی، فضای سبز و پارکداری نوین بر روحیه شهروندان شهر یاسوج.

پایگاه خبری آوای رودکوف-محسن تیربند:شهر یاسوج به دلیل آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر خود به عنوان "پایتخت طبیعت ایران" شناخته می شود. با این حال، یاسوج در سال های اخیر با مشکلاتی مانند کمبود فضای سبز، آلودگی هوا و پسماند مواجه بوده است. این مشکلات نه تنها بر سلامت جسمی شهروندان تأثیر منفی گذاشته است، بلکه روحیه و شادابی آنها را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

جلوه های زیبایی شهری مانند المان های بصری، بناها، مجسمه ها، نقاشی های دیواری و نورپردازی می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شهروندان داشته باشد. این عناصر می توانند به ایجاد فضایی دلنشین و شاداب کمک کنند و حس تعلق به مکان و هویت را در بین مردم تقویت کنند. در یاسوج، اقداماتی برای ارتقای جلوه های زیبایی شهری انجام شده است. به عنوان مثال، پارک های جدیدی احداث شده و المان های بصری جدیدی به سطح شهر اضافه شده است. همچنین، نورپردازی شبانه در برخی از نقاط شهر انجام شده است.

این اقدامات تا حدی در بهبود روحیه شهروندان مؤثر بوده است. اما با توجه به گستردگی شهری و افزایش جمعیت جوابگوی شهروندان نمی باشد و متمرکز شدن برخی پارک ها در کنار هم منجر به قفل شدن مسیر های ارتباطی اصلی و ترافیک شدید در محدوده های اصلی شهری را مسبب شده است. وجود دو رگ و شریان ( رود خانه ) حیاتی بشار و مهریان می تواند به عنوان یک الهام بخش قوی در جهت توسعه زیر ساخت های رفاهی و ایجاد مکان های سبز تحت عنوان فضای سبز و پارکداری بدرخشد به شرط آنکه مدیریت صحیح و فنون مدیریتی بر آنها را بلد باشیم.

فضای سبز نقش مهمی در سلامت جسمی، روحی و روانی انسان دارد. مطالعات نشان داده اند که حضور در طبیعت می تواند استرس را کاهش دهد، خلق و خو را بهبود بخشد و به افزایش تمرکز و حافظه کمک کند و دیگر مساله پرخاشگری و خشونت و انرژی های منفی را کاهش دهد. در یاسوج، فضای سبز کافی وجود ندارد. سرانه فضای سبز در این شهر به طور قابل توجهی پایین تر از استانداردهای ملی است. این کمبود فضای سبز یکی از عوامل اصلی مشکلات روحی و روانی شهروندان است.

برای رفع این مشکل، لازم است اقداماتی برای افزایش فضای سبز در مرکز شهر و اطراف و فضای های مرده انجام شود که می توان از طریق احداث پارک های جدید، کاشت درختان در خیابان ها و معابر و ایجاد فضای سبز در پشت بام ساختمان ها که خود از نوع تکنولوژی و پارکداری نو و نوین در جهت ایجاد هوای پاک است اقداماتی انجام گیرد.

جلوه های زیبایی، فضای سبز و پارکداری نوین می تواند تأثیر مثبتی بر روحیه شهروندان شهر یاسوج داشته باشد. برای ارتقای روحیه شهروندان، لازم است اقداماتی برای افزایش جلوه های زیبایی شهری، افزایش فضای سبز و انجام پارکداری نوین انجام شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، عوامل دیگری نیز می تواند بر روحیه شهروندان شهر یاسوج تأثیر بگذارد. این عوامل شامل وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی، امنیت و عدالت اجتماعی می باشد که هر کدام به تنهایی باید ریشه یابی گردد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
میلاد یزدان پناه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
0
3
درود بر مرد علم و عمل
یزدان تبریک
|
Germany
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
0
0
مطالب بسیار عالی امیدوارم مسولان رعایت نمایند
دنا توتنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
0
0
درود
به تحقیق چنین اندیشه هایی بایستی مورد عنایت دست اندرکاران قرار گیرند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: