کد خبر: ۳۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
آوای رودکوف؛
با این وجود، ضروری است که مصرف آب در استان به طور مدیریت شده انجام شود و از هدر رفتن آن جلوگیری گردد.

حال خوش سدهای کهگیلویه و بویراحمد/

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوفاز یاسوج ؛مطابق با آخرین گزارش منابع خبری، حجم ذخیره آب در مخزن سد کوثر کهگیلویه و بویراحمد به 535 میلیون مترمکعب رسیده که این رقم معادل 98 درصد ظرفیت کامل این سد است. این میزان ذخیره آب در مقایسه با سال گذشته که 535 میلیون مترمکعب بود، بدون تغییر باقی مانده است.

از طرف دیگر، سد شاه قاسم که در حاشیه شهر یاسوج واقع شده، در حال حاضر 4 میلیون و 100 هزار مترمکعب آب ذخیره کرده که 45 درصد از ظرفیت کامل این سد را شامل می‌شود. این مقدار در مقایسه با سال گذشته که 5 میلیون مترمکعب بود، 18 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آمار بارندگی در سال آبی جاری (اول مهر 1402 تا 23 تیر 1403) در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به 736 میلیمتر رسیده است. این میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته که 782 میلیمتر بود، 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با این حال، مقایسه با میانگین بلندمدت (652 میلیمتر) نشان‌دهنده افزایش 13 درصدی بارندگی در سال آبی جاری است.

 

کاهش 6 درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته، می‌تواند نگرانی‌هایی را در خصوص کمبود آب در استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود آورد.

با این حال، افزایش 13 درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت، می‌تواند تا حدی این نگرانی‌ها را کاهش دهد.

همچنین، با توجه به اینکه در حال حاضر 98 درصد مخزن سد کوثر و 45 درصد مخزن سد شاه قاسم پر شده است، به نظر می‌رسد در حال حاضر کمبود آب در استان وجود ندارد.

با این وجود، ضروری است که مصرف آب در استان به طور مدیریت شده انجام شود و از هدر رفتن آن جلوگیری گردد.

همچنین، لازم است که اقدامات لازم برای افزایش ذخیره آب در مخازن سدها، از جمله لایروبی و آبخیزداری، انجام شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: