کد خبر: ۳۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
تشریح برنامه‌های مالی و پشتیبانی شهرداری یاسوج در گفتگو با آوای رودکوف ؛
کیوان آشنا شهردار یاسوج در گفتگویی صریح و بی‌پرده با خبرنگار پایگاه خبری آوای رود کوف، به مشکلات و چالش‌های مدیریت شهری یاسوج پرداخته و از اقدامات خود و همکارانش دفاع کرد.

پایگاه خبری آوای رودکوف:کیوان آشنا شهردار یاسوج در گفتگویی صریح و بی‌پرده با خبرنگار پایگاه خبری آوای رود کوف، به مشکلات و چالش‌های مدیریت شهری یاسوج پرداخته و از اقدامات خود و همکارانش دفاع کرد.

آشنا  تأکید کرد که مدیریت شهری تنها به پرداخت حقوق و رسیدگی به معیشت کارگران محدود نمی‌شود و به دنبال ایجاد نظم و عدالت در شهرداری است.

از شرایط مالی شهرداری یاسوج تا فعال شدن کمیته انضباطی و تنش های کارگری/ آشنا : آخرین پرداختی کارگران 23 خردادماه بود ؛برخی معترضین اخراجی دانشگاه علوم پزشکی بودند

این مصاحبه نمایی کامل از دیدگاه‌ها و برنامه‌های شهردار یاسوج برای بهبود وضعیت شهر و کارکنان آن ارائه می‌دهد.

پرداخت معوقات کارگران
آشنا با بیان اینکه اولین اقدام پس از تصدی شهرداری یاسوج، پیگیری معوقات حقوق و مزایای کارگران بود، گفت: "معوقات کارگران از سال‌های گذشته پرداخت نشده بود و از زمان حضور در شهرداری، ضمن پرداخت ماهانه حقوق کارگران، در برخی از ماه‌ها دو یا سه حقوق متعلق به مطالبات گذشته را پرداخت کردیم. در اسفند سال گذشته دو پرداختی و در شهریور نیز سه پرداختی به کارگران انجام شد. اکنون نیز در تلاش هستیم تا ضمن پرداخت حقوق جاری، معوقات را نیز پرداخت کنیم، اما به شرط آنکه کارشان را به درستی انجام دهند."

شرایط مالی شهرداری
شهردار یاسوج با اشاره به مشکلات مالی شهرداری، افزود: "کارگران شرایط شهرداری را می‌دانند و مردم نیز از وضعیت مالی سنگین شهرداری مطلع هستند. قرار نیست به علت پرداخت دیر حقوق، که چند روزی عقب افتاد، دست به اعتصاب و اعتراض علیه شهرداری به بدترین نحو ممکن بزنیم. اینکه زباله‌های مردم را به علت کمی دیر پرداخت شدن حقوق‌ها نبریم، بزرگ‌ترین ظلم به مردم است. تخلف، تخلف است؛ چه از ناحیه شهردار و چه از ناحیه کارگران. فرار از مسئولیت، چه از ناحیه مسئولین اجرایی و سیاسی یا کارگران، اشتباه است و باید در خدمت مردم باشیم."

برخورد با تخلفات
آشنا با تأکید بر برخورد با تخلفات، ادامه داد: "معتقدم بخشی از اعتراضات صنفی نبوده و سیاسی و مهندسی‌شده صورت گرفته که از بیرون هدایت می‌شدند. آخرین پرداختی کارگران 23 خرداد پرداخت شد و به علت تأخیر 12 روزه پرداخت حقوق که شامل حقوق کارشناسان و مدیران شهرداری نیز می‌شد، اعتراض کردند. در صورتی که مدیران شهرداری نیز معوقات 7 ساله دارند."

نیاز به حمایت قانونی از کارگران
وی با بیان اینکه قانون باید برای حمایت از کارگران وضع شود، اظهار داشت: "ما نیز حمایت می‌کنیم، اما متأسفانه برخی از کارگران به دنبال کار نیستند و سابقه کار در جاهای مختلف مانند بیمارستان شهید بهشتی دارند که شخصی به عنوان پاکبان مردم می‌شناسند، در واقع در دانشگاه علوم پزشکی اخراج شد، اما فعلاً در شهرداری مشغول است. هر بی‌نظمی بازخورد خود را دارد. قرار نیست که در لباس پاکبانی تخلفی انجام بدهد، بلکه هر کسی خارج از وظیفه‌اش تخلفی انجام دهد، با او برخورد می‌کنیم و بالعکس، پاکبان خدمتگزار خدوم و پرتلاش را حمایت خواهیم کرد."

کمیته انضباطی و برخورد با متخلفان
آشنا افزود: "تاکنون برخوردی صورت نگرفته، اما با کسانی که متخلف بودند، قطعاً به کمیته انضباطی معرفی خواهند شد. چون برخی از کارگران شرکتی هستند نیز باید مورد تأیید شرکت باشند و در مقابل آن‌ها موظف به رعایت قوانین هستند."

تنش‌های کارگری
شهردار یاسوج با اشاره به تعداد محدود کارگرانی که به دنبال تنش هستند، گفت: "کارگرانی که به دنبال تنش هستند، محدود هستند و تعداد زیادی نیستند. این افراد از بیرون ساماندهی می‌شوند و خط می‌گیرند که دستگاه‌های امنیتی نیز آن‌ها را می‌شناسند. در مجموع 10 نفر هستند که در بیمارستان شهید بهشتی زمانی کار می‌کردند و به علت ایجاد تنش‌های بی‌مورد اخراج شدند."

هماهنگی اعتراضات با شهردار
آشنا تأکید کرد: "کارگران معمولاً برای اعتراض با شهردار و متولیان امر هماهنگ می‌کنند، اما این اعتراضات خودسرانه و به دنبال ایجاد تنش و فرار از مسئولیت هستند. اعتراض غیرمنصفانه کارگران می‌توانست دست‌مایه و خوراک خبری رسانه‌های معاند شود که خوشبختانه حاصل نشد، وگرنه بازخورد بدی برای نظام داشت."

آخرین پرداختی کارگران 23 خرداد پرداخت شد و به علت تأخیر 12 روزه پرداخت حقوق که شامل حقوق کارشناسان و مدیران شهرداری نیز می‌شد، اعتراض کردند. در صورتی که مدیران شهرداری نیز معوقات 7 ساله دارند."

مساعده شهرداری به کارگران
وی با اشاره به مساعده شهرداری به کارگران، افزود: "خیلی از کارگرانی که مدعی هستند حقوقشان دیر پرداخت می‌شود، از شهرداری مساعده گرفتند. یعنی مبلغی را تحت عنوان مساعده از شهرداری می‌گیرند که بعد در چندین قسط از حقوقشان کم می‌شود. در رعایت حال کارگران، این مساعدت‌ها انجام شده است."

تأثیر مدیریت خارجی بر خدمت‌رسانی
آشنا با تأکید بر جلوگیری از تأثیر مدیریت خارجی بر خدمت‌رسانی، گفت: "اجازه نخواهم داد کسانی که از بیرون مدیریت می‌شوند بر خدمت‌رسانی مجموعه شهرداری اثر بگذارند. زیرا در قبال رأی که مردم به ما داده‌اند، مسئولیت داریم و هرگز نمی‌گذارم که اعتماد مردم از ما سلب شود."

بدهی‌ها و مطالبات شهرداری
شهردار یاسوج با اشاره به بدهی‌های شهرداری از گذشته و مطالباتی که از ادارات دارد، اظهار داشت: "بودجه شهرداری در سال گذشته 560 میلیارد تومان بود که 80 درصد آن محقق نشد. بخش اعظمی از این بودجه برای آرای قضایی که سالیانه بالای 300 میلیارد تومان علیه شهرداری صادر می‌شود، اختصاص یافت. این آرای قضایی به دلیل کوتاهی‌های گذشته و زیاده‌خواهی شاکیان، بخش زیادی از اعتبار شهرداری را مصرف می‌کند."

اصلاحات در عملکرد شهرداری
آشنا با اشاره به قیمت بالای دستگاه‌های لودر و استفاده ناکافی از آن‌ها، گفت: "قیمت دستگاه‌های لودر به ارزش 20 میلیارد تومان است، اما راننده شهرداری تنها در طول روز با آن دو ساعت کار می‌کند. این خیانت به مردم است. هیچ بخش خصوصی حاضر به انجام این کار نیست، اما در شهرداری این اتفاقات صورت می‌گیرد. به زودی اصلاحاتی در این زمینه صورت خواهد گرفت."

تلاش‌های کارکنان شهرداری
شهردار یاسوج در پایان افزود: "در شهرداری یاسوج، هر کارمند و کارشناسی به اندازه 10 کارمند اداره دیگر کار می‌کنند. کارشناسان ارشد به پاکبان و کارگران شهرداری کمک می‌کنند و برخی 18 ساعت در طول روز کار می‌کنند."

 

گفتگو از: زینب خوش اندیش

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: