کد خبر: ۳۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
آخر هفته با گردشگری ؛
طرح گردشگری تنگ مهریان، فرصتی طلایی برای توسعه‌ی گردشگری استان است. اما این فرصت، در حال از دست رفتن است.

تنگ مهریان؛ گروگان بازی سیاست و بروکراسی

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوفاز یاسوج ؛کارگروه زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد، روز گذشته بیش از آنکه به اتاق فکری برای توسعه‌ی استان شبیه باشد، به میدانی برای مناظره‌های تند و جدل‌های بی‌حاصل میان مدیران تبدیل شد. طرح گردشگری تنگ مهریان، که می‌توانست به موتور محرک اقتصاد استان تبدیل شود، در این منازعات به گروگان گرفته شده و آینده‌ی آن در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

در این جدال، هر یک از مدیران، دلایل خود را برای مخالفت یا موافقت با این طرح ارائه می‌دهند. اما در پس این دلایل، منافع خاصی نهفته است که بر منافع کلان استان اولویت داده می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، به دنبال جذب گردشگر و توسعه‌ی گردشگری است و مدیرکل منابع طبیعی، نگران عواقب زیست‌محیطی این طرح است. هر دو طرف، حق دارند؛ اما آنچه مهم است، یافتن راهی برای تطبیق این منافع با همدیگر است.

اما واقعیت این است که این اختلافات، ریشه در جای دیگری دارد. در سیستمی که بروکراسی اداری بر همه چیز سایه افکنده است، هر دستگاه اجرایی به دنبال حفظ حیطه‌ی نفوذ خود است و حاضر نیست به سادگی از مواضع خود عقب‌نشینی کند. در این میان، طرح‌های توسعه‌ای بهانه‌ای می‌شوند برای حفظ قدرت و نفوذ.

توسعه‌ی استان، نیازمند همکاری و همدلی همه دستگاه‌های اجرایی است. باید از نگاه بخشی‌نگری خارج شویم و به فکر منافع کلان استان باشیم. طرح گردشگری تنگ مهریان، می‌تواند نماد این همدلی باشد.

طرح گردشگری تنگ مهریان، تنها یک نمونه از این دست اختلافات است. در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در استان، شاهد همین نوع از کشمکش‌ها هستیم. این در حالی است که مردم استان، چشم‌انتظارند تا شاهد توسعه و پیشرفت استان خود باشند.

اما آیا این همه جدل و کشمکش، به نفع مردم استان است؟ آیا این همه انرژی که صرف این اختلافات می‌شود، نمی‌توانست صرف حل مشکلات واقعی مردم شود؟ قطعا خیر. مردم استان، به جای اینکه شاهد پیشرفت و توسعه باشند، باید شاهد این جدال‌های بی‌حاصل باشند.

طرح گردشگری تنگ مهریان، فرصتی طلایی برای توسعه‌ی گردشگری استان است. اما این فرصت، در حال از دست رفتن است. اگر مسئولین استان به جای اینکه درگیر حاشیه‌ها باشند، به فکر حل مشکلات اصلی باشند، می‌توانند این طرح را به سرانجام برسانند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

در پایان، باید گفت که توسعه‌ی استان، نیازمند همکاری و همدلی همه دستگاه‌های اجرایی است. باید از نگاه بخشی‌نگری خارج شویم و به فکر منافع کلان استان باشیم. طرح گردشگری تنگ مهریان، می‌تواند نماد این همدلی باشد. اگر بتوانیم این طرح را با موفقیت اجرا کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که سایر طرح‌های توسعه‌ای نیز با موفقیت به انجام خواهند رسید.

اما اگر همچنان بر سر این طرح اختلاف نظر داشته باشیم، باید منتظر باشیم تا فرصت‌های بیشتری را از دست بدهیم. فرصت‌هایی که شاید دیگر هرگز تکرار نشوند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: