کد خبر: ۳۶۲۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد:
به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان درنگی درباره مسئولیت عمومی ما در قبال محیط زیست با عنوان« دنا و ما» برگزار شد و در این برنامه مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، یوسف مرادی فعال محیط زیست در خصوص ابهامات دنا و سد ماندگان نکاتی را بیان کردند.

نشست

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوفاز یاسوج ؛به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان درنگی درباره مسئولیت عمومی ما در قبال محیط زیست با عنوان« دنا و ما» برگزار شد و در این برنامه مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، یوسف مرادی فعال محیط زیست در خصوص ابهامات دنا و سد ماندگان نکاتی را بیان کردند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه هنگامی که کلمات ته می‌کشند این هنر است که به میان می‌آید، گفت: رابطه با بلوط، رابطه هویتی مردم کهگیلویه و بویراحمد است که درخت بلوط را شبیه به عارف شادی می‌دانند که با ما می‌خندد.

 محسن جبارنژاد تصریح کرد: انسان مدرن تبدیل به انسان دیگری شده تا قبل از اندیشه (دکارت) انسان بخشی از عالم بود و از زمانی دیگر خود انسان محور قرار گرفت که تمام اختیارات در دست او باشد و این سبب نابودی محیط زیست شد.

جبارنژاد با تاکید بر اینکه اندیشه انسان محور باعث آسیب زدن به محیط زیست و درختان می شود، ادامه داد: از دوران مدرن با انسان جدیدی مواجه هستیم که سوداگر هستند و به بهره اندک از طبیعت قناعت نمی کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد افزود: گذشتگان ما با یاد و نام خدا تنها در حد نیاز درختان را قطع می‌کردند اما اکنون غاصبانی را می‌بیینم که سعی در تخریب و از بین بردن محیط زیست دارند.

ایشان در پایان افزایش گعده ها و دورهمی های که به مطالبات مردم می پردازند را امری ضروری خواند و به برگزاری مدوام آن ها به خصوص با موضوع دنا تاکید کرد.

همچنین در ادامه یوسف مرادی کنشگر محیط زیست با تاکید بر اینکه برای نخستین بار چنین جریان اجتماعی در استان به تمام معنا شکل گرفت، گفت:در سال 1397 قبل از گردنه قیلونی پاتاوه در راستای ساخت تونلی 300تا درخت قطع و قمع شد که هیچ واکنشی به همراه نداشت و آن هنگام بلوط را مانند مادری دانستیم که هویت ما را شکل میدهد.

وی اضافه کرد: درسال 98 نیز درگیر تنگ سرخ شدیم که برای بقیه اهمیتی نداشت اما با یکی از دوستان فیلم‌بردار به اون منطقه رفتیم که در مسیر باغ های سیب جاده ساخته بودند زمانی که گزارش تهیه می کردیم صاحب باغ مرا با دزد اشتباه گرفت هنگامی که خود را فعال محیط زیست معرفی کردیم صاحب باغ گفت جدید دزدان نیز برای کار خود اسم دیگری انتخاب می کنند.

مرادی با اشاره به اینکه مسئله محیط زیست، جهالت است و هیچ ربطی به آب، خاک و... ندارد و اگر این مسئله حل بشود هیچ مشکلی نخواهیم داشت، بیان کرد:هیچ جنبش اجتماعی در طی این 10 سال نتوانستیم ایجاد کنیم و مردم کنشگران زیست محیطی را ضدتوسعه، دزد و دیوانه معرفی می‌کردند؛ اما اکنون نخبگان اجتماعی و سیاسی با افتخار از دنا و سدها صحبت می‌کنند اما در گذشته که من از آن یاد می‌کردم تهمت میزدند.

این کنشگر محیط زیست تصریح کرد: با توجه به تجارب دیگر استان ها و اطلاع مردم از اتفاقات اخیر مصونیتی به استان بخشیده که دیگر نمیتوانند مانند گذشته سد بسازند و هیچکس متوجه نشود.

خشک شدن محیط زیست با استفاده از سد ماندگان

وی همچنین ساخت سد ماندگان را خطری جدی برای محیط زیست خواند و خواستار مطالبه جدی مردم و مسئولین برای آن شد.

این کشنگر محیط زیست تصریح کرد: اسم بشار در شاهنامه است و هزار سال در کنار آن زندگی کردیم اکنون نمی‌توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

مرادی یادآور شد: خالدی که یکی از شکارچی های مشهور دنا و معتاد به شکار بود هنگام شب خواب می‌‌بینید که پیرزنی برآشفته از دنا بیرون آمد و گفت:«تو باید عذاب بشوی» این خواب خییلی او را متحول کرد و بعد نیز از حافظان محیط زیست شد.

در ادامه نیز رحمت‌ الله رسولی مقدم از شاعران و فعالان محیط زیست استان گفت: مایه تاسف است که مسئولین رده بالای کشور در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ سخنی از دنا به میان نیاوردند در صورتی که مطالبه جدی مردم استان است.

نشست

همچنین در ادامه مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مدیریت محیط زیست یک هنر است، گفت: چنددستگی که در استان وجود دارد نمی‌گذارد کارمان را جلو ببریم، در اعتراضاتی که مقابل محیط زیست استان صورت گرفت یکی از معترضان شکارچی بود که حکم اعدامی داشت و ما به آزادی آن رضایت دادیم اما اکنون داعیه دار حمایت از دنا است.

اسلام جاودان خرد ادامه داد: مسئله دنا را با مشکلات شخصی پیوند زده‌اند و در پی انتقام جویی هستند برخی از افراد که شلوغ کاری می‌کنند خود نیز از متخلفین محیط زیستی هستند.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان هیچ کمکی نمی‌کند و حفاطت از این محیط به عهده استان است اما دیدگاه‌ و تفکرمان بر یکپارچگی حفاظت از دنا است.

مدیرکل محیط زیست با تاکید بر اینکه سد ماندگان مجوز زیست محیطی دریافت نکرده است، تصریح کرد: همچنین مخالف سدخرسان 3 بودیم که هیچ مدیری نسبت به آن واکنشی نشان نداد و ارزیابی محیط زیستی مجوز ندارد.

جاودان خرد ادامه داد: گاهی اوقات صحبت‌ها درون سازمانی است که نمی‌شود منتشر کرد اما چیزی را کتمان نکردیم.

وی با بیان اینکه اصفهانی‌ها در خصوص سد ماندگان چون مخالفت جدی محیط زیست استان رو به رو شدند متوجه شدند که نسبت به آن جدی هستم و نمی‌توانند در دوران مدیریت من اقدامی انجام بدهند، سعی در عزل من داشتند.

مدیرکل محیط زیست استان خاطرنشام کرد: مصوبه اردبیهشت بدون حضور مسئولین استان و با مدیریت محمد مخبر به عنوان سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد که در آن هنگام شهید جمهور زنده بود و این باید از جهت قانونی بررسی بشود.

وی ادامه داد: زمان ابلاغیه آخر اربیهشت بود که 6 روز بعد علمی و مستند مخالفت‌مان را با مصوبه اعلام کردیم، همچنین دلیل عدم حضورمان در دو جلسه برای اجرای مصوبه بود در صورتی که نسبت به آن اعتراض کرده بودیم.

جاودان خرد با اشاره به اینکه اصفهان هماهنگ شده جلو می‌روند،گفت: سد جایی احداث خواهد شد که تنها مردم بومی اصفهان با آن آشنا هستند میتوانستم بدون اینکه مشکلی به وجود بیاید سکوت کنم و رانتی نیز بگیرم بدون آنکه کسی متوجه بشود.

خبرنگار:زینب خوش اندیش

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
تا الان که سکوت کردید تا واگذار کردند دنای شمالی را شاید هم رانتی گرفتید شما واستاندار عزیزتون
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
تا الان که سکوت کردید تا واگذار کردند دنای شمالی را شاید هم رانتی گرفتید شما واستاندار عزیزتون
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
تا الان که سکوت کردید تا واگذار کردند دنای شمالی را شاید هم رانتی گرفتید شما واستاندار عزیزتون
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: