کد خبر: ۳۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
گزارشی از قاچاقچیان چوب و حمله سریالی به جنگلبانان در عرصه‌های جنگلی «لنده»؛
به گفته کارشناسان خبره ؛ مهمترین عاملی که باعث می شود امنیت جنگلبانان به خطر بیفتد، خلأ قانونی است‌.

اره و ماشه چوب خواران بر پیشانی جنگل و جنگل بان

پایگاه خبری آوای رودکوف::قاچاق چوب و زغال یکی از معضلات جدی محیط زیست و منابع طبیعی در کشور محسوب می‌شود که به خصوص در مناطق کوهستانی و جنگلی به شدت مشهود است. در این راستا، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به منظور حفظ و حراست از این منابع ارزشمند، همواره در خط مقدم مبارزه با این معضلات قرار دارند. اما متأسفانه، در این مسیر با چالش‌ها و خطرات زیادی مواجه هستند.

در همین راستا یک کارشناس ارشد منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار ما در یاسوج  با اشاره به ضرب و شتم جنگلبانان در حفاظت از مراتع و جنگل ها اظهار کرد: مهمترین عاملی که باعث می شود امنیت جنگلبانان به خطر بیفتد، خلأ قانونی است‌.

ایشان با تاکید بر ضرورت اجرای حداکثر مجازات برای متخلفین و قاچاقچیان افزود: عدم به موقع بررسی تخلف، درگیری ها و دستگیری متخلفین، عدم تنبیه و حکمی بازدارنده در مقابل مجرمینی که کارکنان منابع طبیعی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند باعث شده است قاچاقچیان واهمه ای از عملکرد خود نداشته باشند‌.

وی از جنگبانان بعنوان ضابطین خاص قضایی نام برد و با بیان اینکه مجازاتی که در قانون برای قاچاقچیان تعیین شده است بازدارنده نیست، گفت: قانون در این خصوص نیاز به اصلاح و تعیین اشد مجازات می باشد.

در ادامه گزارشی تلخ از قاچاقچیان چوب و حمله سریالی به جنگلبانان در عرصه‌های جنگلی «شهرستان لنده» را با هم مرور می کنیم:

طی گزارش‌های مکرر مبنی بر قاچاق چوب و زغال در منطقه بجک کوه حاتم بخش مرکزی لنده محلی که گنجینه گرانبهایی در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست بشمار می رود، رئیس و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان لنده به منطقه اعزام که هدف حمله مسلحانه قاچاقچیان و سودجویان قرار گرفتند.

به گفته زکی نژاد بخشدار مرکزی لنده ؛ پس از حضور موثر نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان در منطقه و شناسایی قاچاقچیان،آنها با حمله مسلحانه و گروگان‌گیری مواجه شدند که در نتیجه این حمله، رئیس منابع طبیعی از ناحیه فک و یکی دیگر از نیروها از ناحیه آرنج دچار شکستگی شدند که سرانجام این افراد پس از چندین ساعت درگیری، با تلاش نیروهای نظامی و امنیتی شهرستان از دست قاچاقچیان رها و به مرکز درمانی  لنده منتقل شدند.

سابقه حوادث مشابه:

بخشدار مرکزی لنده همچنین به سابقه حوادث مشابه اشاره کرد و گفت که خسرو محمدی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده، در سال ۱۳۹۱ نیز در حمله‌ای مشابه توسط قاچاقچیان چوب در منطقه تشان مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. این سابقه نشان‌دهنده خطرات و چالش‌های مستمر پیش روی نیروهای حفاظت منابع طبیعی در این منطقه است.

این حادثه تلخ و نگران‌کننده، بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی و حمایت از نیروهای حفاظت منابع طبیعی را نمایان می‌سازد. قنبر زکی‌نژاد در پایان از دستگاه قضایی خواست تا با عاملین این اقدام غیرانسانی به طور قاطع برخورد کند و ضمن تأمین امنیت برای نیروهای حفاظت منابع طبیعی، اقدامات جدی‌تری برای مقابله با قاچاقچیان منابع طبیعی اتخاذ شود.

قطعا حفظ و حراست از منابع طبیعی کشور نیازمند همکاری و حمایت همگانی است تا دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: