کد خبر: ۳۶۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
خبر و تحلیل ؛
طبق اعلام رسمی مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد، از این پس تمامی معاملات مربوط به اموال غیرمنقول باید به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام شوند.

ممنوعیت جدید در معاملات املاک کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف از یاسوج ؛اخیراً خبر ممنوعیت تنظیم سند عادی و قولنامه‌ای در بنگاه‌های معاملاتی استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده است. این اقدام در راستای اجرای قانون الزامی ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اتخاذ گردیده و هدف آن افزایش شفافیت و امنیت در معاملات ملکی است.

طبق اعلام رسمی مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد، از این پس تمامی معاملات مربوط به اموال غیرمنقول باید به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی انجام شوند. ابلاغ قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» که اخیراً تصویب شده، نه تنها تنظیم سند عادی و قولنامه‌ای را در بنگاه‌های معاملاتی ممنوع کرده، بلکه تخطی از این قانون را نیز تخلف محسوب می‌نماید.

این قانون از سال 96 در حال بررسی بین مجلس و شورای نگهبان بود و بعد از چکش‌کاری‌ها و رفع ایرادات و ابهامات توسط حقوقدانان و کارشناسان، نهایتاً در 3 تیرماه 1403 به تصویب و ابلاغ رسید. بر اساس این قانون، اموال غیرمنقول که شامل املاکی است که قابلیت جابجایی ندارند، از تاریخ تصویب، بایستی فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی منتقل شوند. در حال حاضر، هرچند آئین‌نامه‌های اجرایی این قانون هنوز تدوین و اعلام نشده‌اند، اما برخی از مفاد شفاف این قانون بلافاصله به اجرا درآمده است.

باتوجه‌به این قانون جدید، از تاریخ 3 تیرماه 1403 به بعد، اسناد مالکیتی که صادر می‌شوند دیگر قابلیت نقل و انتقال اسناد عادی را نخواهند داشت و معاملات این املاک در بنگاه‌های معاملاتی ممنوع شده است. بنگاه‌های معاملاتی از تنظیم سند عادی منع شده‌اند زیرا پشت سندها قید عدم قابلیت نقل و انتقال در بنگاه‌های معاملاتی ذکر شده و فقط دفاتر ثبت و اسناد مجاز به انجام این کار هستند.

مسئولان همچنین مزایای اجرای این قانون را شفافیت در معاملات، کاهش دعاوی ملکی، افزایش امنیت ملکی، و تسهیل امور تسهیلات بانکی و وثیقه‌های ملکی و مالی عنوان کرده‌اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند که در گذشته جعل و سوء استفاده‌های بسیاری از اسناد مالکیت انجام می‌گرفت که با اجرای این قانون این مشکلات مدارک برطرف خواهد شد.

طبق اظهارات مسئولان استانی، بسیاری از پرونده‌های باز در دستگاه قضایی مربوط به اختلافات ملکی بوده و با اجرای این قانون درصد عظیمی از این پرونده‌ها کاهش خواهد یافت و یا مختومه خواهد شد. در گذشته سوء استفاده‌های زیادی در نقل و انتقال اموال غیرمنقول انجام می‌شد که منجر به ایجاد پرونده‌های قضایی متعدد می‌شد.

اجرای کامل این قانون می‌تواند گامی مؤثر در جهت افزایش شفافیت و امنیت در معاملات املاک در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب شود و امید است که با کاهش دعاوی و تخلفات مربوط به اموال غیرمنقول، فرآیند معاملات ملکی در این استان بهبود یابد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
0
0
عالیه باید الکترونیک بشود وقت مردم حدر نرود تمام املک منغول و غیر منغول ثبت گردد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: