کد خبر: ۳۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
جهان؛
یک مقام سابق حزب‌الله در سال ۲۰۱۱ بیان کرده بود که انتخاب صفی‌الدین حدود دو سال پس از انتخاب نصرالله به‌عنوان دبیرکل در سال ۱۹۹۲ انجام شده است.

سید هاشم صفی الدین رهبر احتمالی حزب الله کیست؟

 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛سید هاشم صفی‌الدین پسرعموی مادر سید حسن نصرالله و پدر داماد سردار شهید قاسم سلیمانی است. صفی‌الدین از نظر ظاهر و ماهیت تا حد زیادی شبیه شهید نصرالله است و از سال ۱۹۹۴ به عنوان جانشین بالقوه او مورد توجه قرار گرفت. او از قم به بیروت رفت و ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده گرفت. او تحت نظارت عماد مغنیه، فرمانده امنیتی پیشین حزب‌الله، فعالیت‌های خود را ساماندهی کرد.

 صفی‌الدین به‌عنوان «سایه» نصرالله و دومین مرد مهم در حزب الله به شمار می‌آید. او در طول سه دهه، تمامی امور حساس روزمره، از مدیریت مؤسسات حزب تا مدیریت مالی آن را بر عهده داشته است.

 صفی‌الدین، که از سال ۲۰۱۷ در لیست ترور آمریکا قرار دارد، یکی از شخصیت‌های مهم حزب‌الله است که روابط نزدیکی با جناح نظامی و اجرایی حزب الله دارد. همچنین او روابط بسیار خوبی با تهران دارد و سال‌ها در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است.

یک مقام سابق حزب‌الله در سال ۲۰۱۱ بیان کرده بود که انتخاب صفی‌الدین حدود دو سال پس از انتخاب نصرالله به‌عنوان دبیرکل در سال ۱۹۹۲ انجام شده است. تاریخ انتخاب او به زمانی برمی‌گردد که شهید شیخ حسن نصرالله در سال ۱۹۹۴ صفی‌الدین را از قم به بیروت فراخواند تا به‌عنوان مدیر اجرایی حزب‌الله فعالیت کند و کنترل کامل بر تمامی جنبه‌های مدیریتی حزب الله را به‌دست آورد.

از میان مناصب متعدد او، ریاستش بر شورای جهاد حزب‌الله اهمیت قابل ملاحظه‌ای داردشورای جهاد متشکل از شخصیت‌های ارشد نظامی حزب‌الله است و مسئولیت نظارت، هماهنگی و تعیین فعالیت‌های جدید اعم از اقدامات در حال انجام و تخصصی حزب‌الله در مناطق جنگی را بر عهده دارد. با وجود این که نام شورای جهاد چنین می‌نمایاند که تنها در شاخه نظامی فعالیت دارد واقعیت این است که شورای جهاد مسئول اقدامات همه نهاد‌های غیرنظامی حزب‌الله، به ویژه آن‌هایی است که به طور بالقوه با حوزه جهاد تداخل دارند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: