کد خبر: ۳۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
در گفتگوی آوای رودکوف با دکتر نگار ولی زاده استادیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی مطرح شد:
استادیار پژوهشی، بخش تحقیقات منابع طبیعی، مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي، اظهارکرد: رازیانه در تسکین علائم سوءهاضمه، کاهش نفخ و درمان یبوست مؤثر است.

درمان سوءهاضمه درپی مصرف رازیانه

پایگاه خبری آوای رودکوف-دکتر نگار ولی زاده استادیار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ما  اظهار داشت:رازیانه به عنوان یک گیاه دارویی با سابقه طولانی در طب سنتی، جایگاه ویژه‌ای در میان گیاهان دارویی دارد. این گیاه که به‌طور گسترده در مناطق مختلف جهان کشت می‌شود، به دلیل خواص دارویی و کاربردهای گسترده خود در طب سنتی، صنایع غذایی و صنایع آرایشی و بهداشتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: دانه ها و ریشه رازیانه خواص دارویی دارند.

ولی زاده بیان کرد: دَمکرده تهیه شده از دانه های رازیانه برای درمان سوءهاضمه و نفخ قابل توصیه است.

این استادیار پژوهشی یادآورشد: افزایش تقاضا برای محصولات طبیعی و گیاهی در حوزه‌های مختلف از جمله داروسازی، آرایشی و بهداشتی، فرصت‌های اقتصادی مهمی را برای تولید و فرآوری این گیاه ایجاد کرده است.

درمان سوءهاضمه درپی مصرف رازیانه
ولی زاده ادامه داد: این گیاه به‌دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، به عنوان درمانی برای مشکلات گوارشی، تنفسی و هورمونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بااشاره به یکی از ترکیبات موجود در رازیانه افزود: آنتول، یکی از ترکیبات اصلی موجود در رازیانه، دارای اثرات فیتواستروژنیک است که می‌تواند در تنظیم اختلالات هورمونی زنان مؤثر باشد.

این محقق رازیانه را در برطرف نمودن گلودرد تاثیرگذار دانست و بیان کرد: ناراحتی های لثه، لقی دندان و یا گلودرد با غرغره دَمکرده دانه های رازیانه برطرف می شود.

ولی زاده ضمن بازگو نمودن اثرات توسعه در زمینه کاربردهای رازیانه تاکید کرد: تحقیق و توسعه در زمینه کاربردهای جدید این گیاه و معرفی جمعیت‌های برتر رازیانه با توجه به شرایط اقلیمی مختلف می‌تواند به توسعه پایدار کشاورزی و افزایش درآمدهای حاصل از صادرات محصولات دارویی و آرایشی در کشورهای تولیدکننده، از جمله ایران، منجر شود.

گفتگو از امیر مسعود طایفه سلطانخانی

سرویس گیاهان دارویی آوای رودکوف را اینجا ببینید

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: