کد خبر: ۳۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
درگفتگوی آوای رودکوف با مهندس ناصری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی بررسی شد:
خبرنگار آوای رودکوف در دیدارنزدیک با ابوالفضل ناصری از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی مهمترین امتیازات بهره گیری از آبیاری قطره‌ای را بررسی نموده است.

بهره گیری بیشتر از منابع آب با توسعه آبیاری قطره ای

پایگاه  خبری آوای رودکوف:آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر روشی از آبیاری است که در آن آب در مجاری بسته که شامل لوله‌های اصلی و فرعی است با فشار جریان می‌یابد و از سوراخ‌هایی که به آنها قطره چکان ، آبپاش ، آبفشان و یا نازل گفته می‌شود به صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و بدین طریق از تلفات آب در مسیر انتقال و در داخل مزرعه جلوگیری شده و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می‌شود. بطور کلی به هر روش آبیاری که در آن آب با فشاری بیش از یک اتمسفر ( فشار نسبی ) در سطح اراضی بوسیله لوله توزیع شود آبیاری تحت فشار گفته می‌شود. در یک نوع تقسیم بندی ساده، روش‌های آبیاری به دو نوع آبیاری ثقلی و آبیاری تحت فشار تقسیم خواهد شد.

آﺑﻴﺎری ﺗﺤﺖ ﻓﺸﺎر نیز به دو نوع آبیاری بارانی و آبیاری قطره‌ای آبیاری تحت فشار با توجه به خصوصیات گسترده آن در کنترل میزان آب مصرفی و امکان آبدهی به زمین‌هایی با شیب‌های نامتقارن و … می‌تواند کمک بسیاری به کشاورزان در افزایش راندمان تولید مواد کشاورزی مختلف بکند.

بهره گیری بیشتر از منابع آب با توسعه آبیاری قطره ایخبرنگار آوای رودکوف در دیدارنزدیک با ابوالفضل ناصری از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی مهمترین امتیازات بهره گیری از آبیاری قطره‌ای را بررسی نموده است.

  • آبیاری قطره‌ای در چه شرایطی کاربرد دارد؟
    آبیاری قطره‌ای در حال حاضر بیشتر وقتی کاربرد دارد که مقدار آب کم یا هزینه تأمین آن زیاد باشد.
  •  
  • - چرا آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روشهای آبیاری تحت فشار برتری دارد؟
    جوابگویی گیاه از نظر رشد، کمیت و کیفیت محصول با بهره‌گیری از آبیاری قطره‌ای نسبت به سایر روش‌های آبیاری برتری دارد.

  • - مهم ترین امتیازات آبیاری قطره‌ای را چه می‌دانید؟
    بهره‌گیری بیشتر از منابع آب، رشد بهتر گیاه و افزایش محصول، کاهش زیان وارده به گیاه در اثر شوری آب، امکان بکارگیری کود و سم همراه با آب آبیاری، جلوگیری از رویش علف‌های هرز، نیاز کمتر به نیروی انسانی، صرفه جویی در انرژی و در نهایت بالا بودن بازده آبیاری را باید از امتیازات توسعه آبیاری قطره‌ای بدانیم. آبیاری قطره‌ای از نظر صرفه‌جویی و جلوگیری از تلفات آب یکی از روش‌های مؤثر آبیاری است.

  • - کدام عوامل را درحاصل شدن امتیازات آبیاری قطره ای تاثیرگذارمی دانید؟
    امتیازات آبیاری قطره‌ای در سایه مدیریت صحیح در طراحی، استفاده و نگهداری از سیستم آبیاری قطر‌ای حاصل می‌شود.
  •  
  • - مصرف آب در آبیاری قطره‌ای به چه صورتی است؟
    با توجه به ماهیت و خصوصیات فنی روش آبیاری قطره‌ای، مصرف آب در این روش کمتر از سایر روش‌های آبیاری است.

  • - در آبیاری قطره ای سطح خیس شده زمین به چه عواملی بستگی دارد؟
    در آبیاری قطره‌ای مقدار سطح خیس شده زمین به تعداد نقاط ریزش آب و آرایش آنها بستگی دارد.
  •  
  • - فواید اقتصادی آبیاری قطره ای چیست؟
    کارشناسان هزینه بهره‌برداری و امکان‌پذیر بودن صرفه‌جویی در نگهداری سیستم آبیاری قطره‌ای را نسبت به سایر روش‌های آبیاری کمتر می‌دانند.

  • - افزایش متوسط بهره وری از آب در آبیاری قطره ای چگونه حاصل می شود؟
    افزایش متوسط بهره‌وری هر مترمکعب آب مصرفی از 0.8 به 1.6 کیلوگرم با ثابت بودن سایر عوامل مؤثر با اجرای آبیاری قطره‌ای حاصل می‌شود.

  • - آبیاری قطره ای برای چه گیاهانی مناسب است؟
    آبیاری قطره ای بیشتر مناسب گیاهانی است که با فاصله زیاد از یکدیگر کشت می شوند و می توان از این سیستم آبیاری برای بعضی گیاهان ردیفی نیز بهره گرفت.

  • - چرا آبیاری قطره ای باعث کاهش مقدار محصول نمی‌شود؟
    مقایسه مقدار محصول تولیدی در آبیاری قطره ای با سایر روش‌های نشان داده که تولیدی محصول در این روش بیشتر و یا حداقل مساوی با سایر روشها بوده است و به عبارت دیگر آبیاری قطره‌ای باعث کاهش مقدار محصول نمی‌شود.

  • - چگونه در آبیاری قطره ای صدمه گیاهان از نوسان های تنش آب کمتر است؟
    در آبیاری قطره‌ای نیاز آبی گیاه به طور روزانه تأمین می‌شود، بنابراین رطوبت خاک در منطقه توسعه ریشه‌ها در طول دوره رشد ثابت باقی مانده و گیاه کمتر از نوسان‌های تنش آب صدمه می‌بیند.

گفتگو از امیر مسعود طایفه سلطانخانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: