به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ایرانیان نخستین ملتی بودند که از حدود سه هزار سال پیش در زمان سلسله هخامنشی اقدام به تاسیس تشکیلات منظم پست با عنوان "چاپار" کردند. ایرانیان این تشکیلات اداری را از روزگاران بسیار دور بنیانگذاری و سازماندهی کردند تا تمامی امور ارتباطی ایران زمین از آن طریق انجام شود. در واقع در ایران باستان، چاپارخانه ها مشهورترین و حساس ترین تشکیلات اداری هخامنشیان بودکه گروه چابک سواران آن با اسب های تند رو و طی مسافت های طولانی، ارتباط دایمی بین مرکز و ایالات را برقرار می کردند و در کوتاهترین زمان اخبار و گزارش های واصله از گوشه و کنار ممالک را به مرکز و از مرکز به دور ترین نقاط کشور می بردند...
در دفاع مقدس هم مردم شاهد خدمات کم نظیر فرزندان خود در ادارات پست بودند ان وقت خصوصا در مناطق محروم تنها وسیله ارتباطی پست ها بودند که در واقع پیک جبهه ها و شهر و روستا ها بودند.
خدا را شکر این تشکیلات اداری امروزه نیز تمام قد در خدمت مردم می باشد اما در مواردی شهروندان از نحوه دریافت مرسولات خود نگرانند ؛ اینجاست که همه ی متصدیان باید بخاطر داشته باشند که امانتداری در مجموعه اداره پست از مهمترین وظایف این سازمان است زیرا اگر امانتداری دچار خدشه شود اعتماد و اطمینان مردم نسبت به پست از بین می رود و به ماهیت این سازمان لطمه وارد می شود.
مردم برای محموله های پستی خود هزینه کرده اند و گیرندگان هم چشم انتظارند که آن محموله در کمال صحت و سلامت به دستشان برسد بنابراین حفظ روحیه امانتداری، سرعت و دقت در ارسال مرسولات پستی طبق تجربیات و بدون شکستهشدن حریم صاحبان امانت از اصول مهم در امر پست است.