يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۳:۳۳  |  Sunday, 20 April 2025
کد خبر: ۳۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۸
مهم و فوری ؛

تخلفات احتمالی فروشندگان کالابرگ و نحوه پیگیری شکایات

طرح جدید کالابرگ الکترونیکی به هدف فراهم کردن دسترسی به کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم طراحی شده است، اما با این حال، احتمال بروز تخلفاتی مانند کم‌فروشی یا گران‌فروشی همچنان وجود دارد.....

پایگاه خبری آوای رودکوف:با توجه به طرح جدید کالابرگ الکترونیکی که برای دهک‌های یک تا هفت جامعه در ایران به منظور حمایت از اقشار کم‌درآمد راه‌اندازی شده است، برخی مغازه‌داران مجاز به فروش این کالابرگ‌ها شدند. این طرح به هدف فراهم کردن دسترسی به کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم طراحی شده است، اما با این حال، احتمال بروز تخلفاتی مانند کم‌فروشی یا گران‌فروشی همچنان وجود دارد.

۱. کم‌فروشی و گران‌فروشی

کم‌فروشی به معنای ارائه کمتر از مقدار مقرر یا کیفیت پایین‌تر از آنچه اعلام شده، و گران‌فروشی به معنی فروش کالا بالاتر از قیمت مصوب یا منطقی است. در صورت مشاهده چنین تخلفاتی، ساکنان می‌توانند از طریق موارد زیر اقدام کنند:

  • شکایت از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صمت:
    • این سامانه به منظور رسیدگی به شکایات و تخلفات صنفی راه‌اندازی شده است. شهروندان می‌توانند با شماره‌گیری سامانه ۱۲۴ و انتخاب داخلی ۶، شکایات خود را ثبت کنند.

۲. امتناع از ارائه کیفیت مناسب

اگر فروشنده‌ای از ارائه جنس با کیفیت خودداری کرد یا خریداران را ملزم به خرید از برند خاصی نماید، این عمل نیز تخلف محسوب می‌شود. در این مورد نیز می‌توانید همان‌طور که گفته شد، با سامانه ۱۲۴ (داخلی ۶) تماس بگیرید.

توجه: در طرح کالابرگ، افراد حق انتخاب دارند و می‌توانند از بین گروه کالایی اعلام شده، هر برند یا نشان تجاری دلخواه را انتخاب کنند. بنابراین، هر اجباری از سوی فروشنده برای انتخاب برند خاص، غیرقانونی است و باید به مراجع مربوطه گزارش شود.

۳. نکته‌های مهم برای خریداران

  • آگاهی از حقوق خود: مهم است که خریداران با حقوق خود در هنگام استفاده از کالابرگ آشنا باشند. آن‌ها باید بدانند که می‌توانند هر کالایی را که در گروه تعیین‌شده است با برند دلخواه خود خریداری کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را به خرید از برند خاصی مجبور کند.

  • در صورت بروز تخلف، ارائه مستندات مانند فاکتور خرید و تصاویر از کالاها می‌تواند به تسریع در رسیدگی به شکایت کمک کند.

 

  • در مجموع با توجه به وضعیت کنونی و اقداماتی که برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد در کشور صورت می‌گیرد، ضروری است که خریداران نسبت به حقوق خود آگاه باشند و در صورت مشاهده تخلفات از سوی فروشندگان، بدون تردید اقدام کنند. تلاش برای بهبود وضعیت خرید و تأمین کالاهای اساسی از طریق ثبت شکایات می‌تواند منجر به افزایش نظارت بر نهادهای صنفی و حمایت از مصرف‌کنندگان شود.

امید می‌رود این توضیحات کامل و مفید واقع شده باشد و بتوانید از آن برای نشر استفاده کنید. اگر سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید،

نظرات بینندگان