حکايت دستدرازي چينيها در بازار سوغات مشهد تمامي ندارد و سالهاست چشم زائران رضوي به جاي سوغات بومي پايتخت معنوي به تحفههاي چين روشن ميشود و اين در حالي است که مشهد سالانه ميزبان بيش از ۲۵ ميليون زائر است.
به گزارش آوای دنا ، عرضه تحفه چين در ويترين مغازههاي پايتخت معنوي ايران حکايت ديروز و امروز نيست و مدتهاست که در اين آشفته بازار چينيها پا را فراتر گذاشته و به حوزه سوغات اين شهر نيز چنگ انداختهاند تا از اين راه نيز سود بسياري را در جيب خود سرازير کنند، اين امر موجب ناديدهگرفتن هويت سوغات پايتخت معنوي شده است.
سوغات واقعي شهرهاي مذهبي راهي براي انتقال اعتقادات و معارف فرهنگ اسلامي است اما اکنون بازارهاي مشهد به محلي براي عرضه سوغات چين و تحفه ساير شهرهاي ايران تبديل شده و در اين آشفته بازار خبري از سوغات حقيقي مشهدالرضا نيست. هر زائري که به اين شهر ميآيد يا بايد نظارهگر سوهان قم و گز اصفهان باشد و يا جانماز و سجاده چيني بخرد! در بازار رضا، عباسقلي خان، مغازههاي بست بالا خيابان و پايين خيابان، مغازههاي اطراف فلکه آب و چهارراه شهدا سوغاتهاي چيني و تحفه تمام شهرهاي ايران را میتوان پيدا کرد به جز سوغات مشهد.
طي ساليان دور کالاهاي روسي به وفور در مشهد عرضه ميشد و در حقيقت اين اجناس بلاي جان کساني شده بود که به دنبال جنسي با هويت و شناسنامه پايتخت معنوي بودند اما رفته رفته بساط کالاهاي روسي از اين شهر جمع شد و در مقابل عرصهاي براي جولان جنس چيني شکل گرفت و امروز کار به جايي رسيده که چينيها دستبردار بازار سوغات مشهد نيستند.
قيمت گران سوغات مشهديکي از فروشندگان عرضه سوغات مشهد که در مغازهاش گز و سوهان و پولکي به وفور پيدا ميشود، ميگويد: سالهاست که به دليل گراني سوغات مشهد بازارهاي اين شهربه محلي براي عرضه کالاي چشم باداميها تبديل شده و اغلب زائران ترجيح ميدهند تا به طور مثال جانماز، مهر و تسبيح چين را به دليل قيمت پايينتر خريد کرده و به عنوان تبرک به شهرهاي خود ببرند.
مهدي محرابي عنوان ميکند: سوغات مشهد اغلب شامل عطر، نبات، زعفران، زرشک، نخودچي کشمش، مهر، تسبيح، جانماز و سجاده است و چينيها تا اين لحظه به غير از موارد خوراکي؛ در توليد مابقي سوغات اين شهر دست دارند و خوب میدانند که زائران قيمت پايين را در خريد يک سوغات مدنظر قرار میدهند. عباس مکتبي هم يکي از بازارياني است که در بازار رضا در فروشگاه عرضه سوغات پايتخت معنوي کار ميکند.
او معتقد است؛ طي سالهاي اخير خريد سوغات مشهد براي زائر صرفه اقتصادي ندارد به همين دليل بيشتر زواران به دنبال جنسي مشابه و ارزانتر هستند و از سويي ديگر براي مغازهداران هم صرف نميکند که تنها به فروش سوغات واقعي مشهد روي آورند زيرا همواره تحفه ارزان توسط مشتريها به شدت مورد استقبال قرار میگيرد. مکتبي عنوان ميکند: سوهان، باقلوا، قوتو، زيره، کشک، قرهقروت، نبات، زعفران، زرشک، حاجي بادومي و نخودچي از سوغاتهايي است که در اغلب مغازهها عرضه ميشود و اين در حالي است که همه ميدانيم بيشتر کالاهايي که نام برده شد جزو سوغات مشهد نيست.
وي افزود: در کنار اين امر مسئله تحفههاي چين نيز قوز بالاي قوز شده و همه اين موارد در کنارهم بازار سوغات مشهد را بي هويت کرده و همان طور که ميدانيم قيمت بالاي سوغات مشهد سبب شده تا فروشندگان همه نوع سوغاتي را در مغازههاي خود عرضه کنند. کاميار کريمان از ديگر بازارياني است که سالها در حوزه عرضه سوغات مشهد فعاليت کرده و اعتقاد دارد يکي از مشکلات مهم اين شهر باز گذاشتن دست چينيها و عدم حمايت از توليدکنندهاي است که میتواند بهترين و مرغوب ترين سوغات را براي مشهد تهيه کند. البته جداي از اين مسئله بايد اين نکته را هم مدنظر داشت که تحفه اين شهر گران است و همين امر رغبت زائر براي خريد را کم میکند.
سالانه ۵۰۰ ميليارد تومان از فروش سوغات به جيب چين سرازير ميشود
عضو کميسيون فرهنگي مجلس نيز با انتقاد از عرضه سوغات چيني در مشهد ميگويد: اين درست نيست که سالانه بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان درآمد فروش سوغات اين شهر در جيب چينيها سرازير شود و مشهديها از کسب اين مبلغ بينصيب باشند. حجتالاسلام نصرا... پژمانفر بيان ميکند: هيچ معني ندارد که کشوري همچون چين بخواهد در عرصه سوغات نيز ورود پيدا کرده و با توليد سجاده و جانماز، مشکلات گستردهاي را براي توليد کننده داخلي بوجود آورد.
وي ادامه ميدهد: عرضه سوغات حقيقي پايتخت معنوي در رشد شاخصههاي فرهنگي و اقتصادي اين شهر و ايجاد اشتغالزايي نقش موثري دارد و نبايد از کنار اين مسئله به سادگي عبور کرد زيرا سوغات ابزاري براي معرفي هويت و فرهنگ يک شهر يا منطقه است.
نماينده مردم مشهد در مجلس با اعلام اينکه بايد دست چينيها را از بازار سوغات مشهد کوتاه کرد، میافزايد: البته تنها گراني در کاهش رغبت مردم براي خريد سوغات پايتخت معنوي نقش ندارد بلکه ضعف فرهنگسازي هم در کاهش خريد تحفههاي واقعي مشهد نقش دارد. امروزه مشهد به شهري براي عرضه سوغات همه شهرهاي ايران و محلي براي جولان کالاهاي چيني به جاي تحفههاي بومي تبديل شده است و ضروري است اين مسئله را به صورت ريشهاي حل و فصل کرد.
منبع: مهر