« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کودکان و نوجوانان وقتی با تکنولوژی تلفن همراه که دارای ویژگی‌هایی مانند پیامک، بلوتوث، دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری است، آشنا می‌شوند به دلیل جذابیت دیگر کمتر حوصله درس خواندن را دارند.  سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com : به گزارش تهران پرس،تلفن ثابت و سیار یک وسیله ارتباطی ضروری است که نمی توان واقعیت ضرورت آن را مورد تردید قرار داد و نحوه استفاده صحیح از تلفن همراه باید در زمان و مکان‌های گوناگون به دانش‌آموزان آموزش داده شود. کارشناسان معتقدند با ورود هر پدیده نوینی در جامعه باید فرهنگ استفاده از آن وسیله نیز ترویج و نهادینه شود اما واردکنندگان پدیده‌های نوین اغلب به دنبال مصالح اقتصادی بوده و از آثار فرهنگی و تبعات آن غافل هستند. اگر استفاده از تلفن همراه در مدارس با آموزش و فرهنگ مطابق نباشد آثار سوء این وسیله ارتباطی بر نتایج مثبت آن غلبه می‌کند چرا که در این شرایط استفاده از موبایل سبب عدم تمرکز و تداخل در آموزش دانش آموزان می شود. خانواده ها در مقابل درخواست فرزندان تسلیم نشوند عدم توجه به استفاده بهینه و صحیح از تکنولوژی تلفن همراه موجب بروز مشکلات و آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی میان این گروه سنی شده ‌که قطعاً می‌تواند تبعات منفی را در آینده برای جامعه به همراه داشته باشد. هم اکنون بسیاری از خانواده ها بدون توجه به تبعات منفی این تکنولوژی برای فرزندان خود تلفن همراه تهیه می کنند و حتی بسیاری از آنها در مقابل درخواست فرزندان خود در خرید گوشی های مدرن تر تسلیم می‌شوند. در چند سال گذشته با فراهم شدن امکانات مخابراتی در کشور و ارزان شدن گوشی‌های همراه که مجهز به امکاناتی همچون بلوتوث، دوربین عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت بالا هستند، گروه سنی مشترکان تلفن همراه به حداقل رسیده است و کودکان و نوجوانان زیادی نیز این فناوری نوین را در اختیار دارند. یک کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی که در حوزه تلفن همراه به دست آمده مشکلات استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدارس را می‌توان در دو حوزه آموزشی و تربیتی مورد بحث و بررسی قرار داد. مهدی کیمیایی افزود: در بحث آموزشی استفاده از تلفن همراه در مدرسه سبب عدم تمرکز دانش آموزان شده و در عدم یادگیری مباحث درسی تأثیر به سزایی دارد چرا که حواس دانش‌آموز را منحرف کرده و در کلاس دانش آموز متوجه مطالب درسی نمی‌شود و این امر در روند نظم کلاس و تدریس اخلال ایجاد می‌کند. تلفن همراه ارتباط اجتماعی واقعی نوجوانان را مختل می‌کند وی افزود: یکی دیگر از مشکلات استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان در مدارس این است که نوجوانان قواعد ارتباطات اجتماعی واقعی را یاد نمی‌گیرند و در فضای مجازی ارتباط اجتماعی خود را تقویت می‌کنند و این مهم در نهایت زمانی که دانش آموز وارد جامعه می شود، مشکل ساز است. کیمیایی همکاری خانواده ها در راستای پیشگیری را بسیار مؤثر دانست و گفت: در نهایت یکی از راهکارها این است که دانش‌آموزان از گوشی‌های بسیار ساده و با قابلیت‌های اندک استفاده کنند در معرض آسیب های مختلف روحی، جسمی و اجتماعی قرار نگیرند. مدیران مدارس باید تلفن همراه دانش آموزان را توقیف کنند رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش همدان نیز اظهار کرد: تلفن همراه به عنوان یک آسیب اجتماعی نو پدید در نظام آموزش و پرورش مورد توجه است بر همین اساس ورود این تکنولوژی همراه با دانش آموزان در مدارس ممنوع شده است. حسین ملکی افزود: مدیران مدارس موظف هستند که در صورت مشاهده تلفن همراه در دست دانش آموزان این وسیله را توقیف کنند چرا که این وسیله برای اطلاع رسانی مناسب است اما انضباط تربیتی را دچار اخلال می‌کند. رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش همدان بیان کرد: به منظور آشنایی والدین با انواع آسیب های اجتماعی که دانش آموزان در مقاطع مختلف با آنها مواجه هستند دوره های آموزشی متعددی برگزار می شود. وی با ارائه توصیه های ضروری برای پیشگیری از تلفن همراه عنوان کرد: مسئولان فرهنگی باید راهکارهای مؤثری برای استفاده از تلفن همراه ارائه دهند و خانواده ها نیز نظارت جدی بر استفاده از تلفن همراه داشته باشند. استفاده صحیح از تلفن همراه به نوجوانان آموزش داده شود ملکی تصریح کرد: باید استفاده درست و صحیح از تلفن همراه به نوجوانان آموزش داده شود چرا که شرایط سنی برخی از دانش آموزان برای استفاده از تلفن همراه اصلا مناسب نیست. وی ابراز کرد: براساس نظر کارشناسان آسیب های اجتماعی استفاده از موبایل برای افراد زیر ۱۶ سال خطرناک است و باید با محدودیت هایی روبه رو شوند. عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز اظهار کرد: در برخی از مدارس، مدیران تلفن همراه دانش آموزان را به امانت نگه می دارند و در زمان پایان ساعت درسی و هنگام خروج دانش آموزان از مدرسه به آنها تحویل می‌دهند. وی تأکید کرد: اگر در ساعت مدرسه مانند کلاس درس، ساعت تفریح، در حیاط مدرسه‌ تلفن همراه دانش آموز توسط مسئولان و مدیران مدارس مشاهده شود مطابق آیین نامه آموزشی و دستورالعمل اجرایی اقدام می‌کنند. مدیرکل آموزش و پرورش همدان تصریح کرد: مدیران مدارس اختیار قانونی دارند که تلفن همراه دانش آموزان در محیط مدرسه را به صورت موقت و در صورت تکرار تا پایان سال توقیف و ضبط کنند و به والدین اطلاع دهند.     منبع:تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: