رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: عزل و نصبهای سیاسی، ناکارآمدی نظام ارزشیابی و بیبرنامگی پنجشنبهها، تراکم دانش آموز در کلاسهای درس، عدم آموزشهای ضمن خدمت از جمله مسائلی است که موجبات نگرانی فراکسیون فرهنگیان را فراهم کرده است.
سایت تحلیلی خبری آوای دنا avayedena.com :
به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، هیات رئیسه فراکسیون فرهنگیان طی جلسهای مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را مطرح و مورد بررسی قرار داد.
در این جلسه ابتدا سید حسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به آغاز بهار تعلیم و تربیت و تبریک سال تحصیلی جدید به خانواده بزرگ فرهنگیان کشور، دانش آموزان عزیز و اولیای آنان اظهار داشت: جدیت و هماهنگی سه ضلع اصلی آموزش و پرورش یعنی معلمان و مربیان عزیز، دانش آموزان و اولیای میتواند زمینه ساز آماده سازی و پرورش نسل آینده شود.
وی گفت: همکاران نماینده، کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی در حمایت از آموزش و پرورش دارند به نحوی که بودجه آموزشی و پرورش در سال ۱۳۹۳ افزایش سی درصدی پیدا کرد یعنی از پانزده هزار میلیارد به بیست و دو هزار میلیارد ارتقا یافته افزایش سی درصدی اعتبارات نسبت به سال قبل از یک سو توجه نمایندگان مجلس به آموزش و پرورش را نشان میدهد و از سوی دیگر انتظارات جدی را از نظام تعلیم و تربیت ایجاد میکند.
در این جلسه اعضای فراکسیون نسبت به روند آموزش و پرورش در حوزههای مختلف اظهار نگرانی جدی کردند که به برخی از آنها اشاره میشود:
۱ -ضرورت تعیین تکلیف نیروهای زحمتکش پیشدبستانی با توجه به مهلت قانونی مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت. نیروهای پیش دبستانی که اغلب آنها دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد با سوابق بالای ده سال هستند همچنان بلاتکلیفاند و ادامه چنین وضعی برخلاف قانون است.
۲-نگرانی فراکسیون در ناکارآمدی وزارتخانه در ساماندهی و اقدامات عملی ارتقای نیازهای مادی و رفاهی فرهنگیان در این جلسه اعلام شد. تنزل شدید سطح بیمه فرهنگیان به خصوص بیمه طلایی، بلاتکلیفی مسکن فرهنگیان و تعاونیهای مصرف فرهنگیان، عدم کارآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان، حضور افراد سیاسی و مسئلهدار در هیات امنای صندوق مذکور، عدم پرداخت به موقع حق الزحمه فرهنگیان از جمله حق التدریس معلمان و اضافه کار هنرستانها از جمله موارد مورد اشاره در این جلسه بود. فراکسیون خواستار تدوین خط مشی دقیق و عملیاتی از سوی آموزش و پرورش برای تحقق مطالبات جدی فرهنگیان در موضوعات رفاهی و ارتقای سطح مادی فرهنگیان شد.
۳-اعضای فراکسیون نسبت به غلبه تفکر غربی بر فضای دانشگاه فرهنگیان، عدم حاکمیت ارزشها و باورهای مذهبی و دینی در این دانشگاه، عدم تاثیرگذاری دانشگاه در تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بیسر و صدای تربیت معلم به شدت معترض بودند.
۴ -بیانضباطی در نظام جدید و سیستم مقاطع از جهات مختلف از جمله، ناکارآمدی نظام ارزشیابی و بیبرنامگی پنجشنبهها، تراکم شدید دانش آموز در کلاسهای درس، عدم آموزشهای ضمن خدمت بهویژه در زمینه کتابهای جدید التالیف، عدم تناسب ساعات تدریس با محتوای کتابها، بلاتکلیفی مجتمعهای آموزشی که خسارات زیادی به هویت مدارس زده موجب نگرانی فراکسیون شده است.
۵- عزل و نصبهای سیاسی، بدون توجه به صلاحیتهای لازم و در نتیجه تبدیل آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی و حاکمیت جریانات سیاسی بر آموزش و پرورش در حوزه ستادی، شهرستانها استانها موجب نگرانی جدی فراکسیون شده است.
-۶بسته حمایتی از مدارس غیرانتفاعی بدون توجیه آموزشی و حتی اقتصادی و مشکلاتی که در آینده به جای میگذارد از دیگر نگرانیهای اعضای فراکسیون است.
-۷عدم پشتیبانی مدارس از جمله پرداخت سرانه مدارس و عدم حمایت و پشتیبانی تجهیزات، عدم پرداخت حق الزحمه کارکنان هنرستانها از جمله موارد دیگری است که موجب نگرانی همکاران است.
۸-عدم برنامه ریزی مدون دقیق در حوزه پرورشی به ویژه آموزش قرآن کریم و فعالیتهای پرورشی نیز موجب نگرانی فراکسیون فرهنگیان شده است.
-۹ ارائه لایحه «رتبه بندی معلمان» به عنوان مهمترین مطالبه قشر عظیم فرهنگیان که زمینه ساز ارتقاء مادی و معنوی فرهنگیان کشور میشود هنوز محقق نشده است.
فراکسیون فرهنگیان انتظار دارد وزیر آموزش و پرورش نگرانیهای اعضای فراکسیون که اغلب از فرهنگیان خوشنام و خوش سابقه در آموزش و پرورش هستند را جدی گرفته و به حل آنها بپردازد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون فرهنگیان تحقق مطالبات، انتظارات و نگرانیهای فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد و از کلیه فرهنگیان کشور درخواست مینماید که نقطه نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی و فراکسیون فرهنگیان مجلس منعکس کنند.