« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
دانشجویان پژوهشگر دانشگاه جهرم در تازه‌ترین فعالیت علمی خود موفق به چاپ مقاله‌ای با محوریت اقتصاد مقاومتی در انتشارات پژوهشی هاریزن در شهر کالیفرنیا آمریکا شدند

 سایت تحلیلی خبری آوای دنا  avayedena.com:
ریاضت یا استقامت؟؟؟

علی مصلی نژاد، محمد نیک نیا و علی اکبر دروگر از دانشجویان پژوهشگر شهرستان جهرم در تازه ترین فعالیت علمی، موفق به چاپ مقاله ای با محوریت اقتصاد مقاومتی با عنوان National Information Network Connection, Resisitive Economy & Decrease of Poverty در انتشارات پژوهشی هاریزن در شهر کالیفرنیا آمریکا شدند.
مصلی نژاد درمورد تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی گفت: این روزها در اخبار و محافل خبری وقتی بحث از بحران مالی اروپا می شد بحث سیاست ریاضت اقتصادی جزو بحث های غیر قابل گذشت و اجتناب می باشد.

وی افزود: برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.

مصلی نژاد ادامه داد:اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا تحریم و تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و تبديل چنين فشارهايي به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است، افزود: صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.

این پژوهشگر جوان با بیان اینکه در طرح ریاضت دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی، صرفه جویی در مخارج جاری کشور، کاهش هزینه های رفاهی و تعدیل کارمندها در بخش دولتی دست می‌زنند، گفت: این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح های ریاضت اقتصادی بازگرداندن اعتماد از دست رفته، بهبود وضعیت مالی کشورها و توانمند کردن کشورها برای بازیابی طولانی مدت است.

مصلی نژاد با بیان اینکه در واقع ریاضت اقتصادی به معنای آن است که بار سختی مشکلات اقتصادی بر روی دوش مردم قرار بگیرد نه طراحان برنامه های اقتصادی و دستگاه اجرایی، گفت:اما اقتصاد مقاومتی آن است که بار سختی ها بر دوش طراحان، برنامه ریزان و مجریان طرح اقتصادی است و مسلما تفاوت فاحشی بین این دو طرح است.

به گفته این دانشجوی پژوهشگر در حال حاضر یکی از روش های رسیدن به اقتصاد مقاومتی از راه صرفه جویی است نه ریاضت. اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. ضروری است كه مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری كنند.

وی در ادامه در مورد ارتباط فرهنگ و اقتصاد، این دو دغدغه مقام معظم رهبری گفت: یكی از محورهای مهم در عرصه‌ی اقتصاد اسلامی، اقتصادِ فرهنگ است كه شامل همه‌ی منابع انسانی، مالی، تجهیزات، سخت‌افزارها، فضا و امكانات می‌شود.

مصلی نژاد با بیان اینکه اقتصاد بخش فرهنگ نقش مؤثری در پیشرفت فرهنگ اسلامی در سطوح مختلف جامعه دارد، افزود: اگر اقتصاد فرهنگ مبتنی بر فرهنگ اقتصادی منبعث از اسلام نباشد، نه‌تنها موجب پیشرفت جامعه‌ی اسلامی نخواهد شد، بلكه به عنوان یك اهرم بازدارنده و مخرب هم عمل خواهد كرد و مانع پیشرفت فرهنگ اسلامی در تمامی ابعاد خواهد بود.

وی تصریح کرد: پس اگر فرهنگ اسلامی را پایه و اساس شكل‌گیری تمامی پدیده‌ها و از جمله نظام اقتصادی بدانیم، آن‌گاه درخواهیم یافت كه اقتصاد فرهنگ تابعی از فرهنگ اقتصاد است كه امروزه از آن به عنوان مكتب اقتصادی یاد می‌كنند.

وی اضافه کرد:پس اقتصاد مقاومتی یكی از اركان مكتب اقتصاد اسلامی به حساب می‌آید كه دیگر اركان آن شامل عدالت اقتصادی، تدبیر معیشت و عقلانیت اقتصادی، الگوی تولید، توزیع و مصرف اقتصادی است. اركان مذكور را اصطلاحاً فرهنگ اقتصاد می‌نامند.

مصلی نژاد با بیان اینکه حال اگر اقتصاد خالی از این اركان باشد، دیگر نمی‌توان آن را اقتصاد اسلامی نامید، افزود: پس اسلامیت اقتصاد متقوم به وجود معنویت، عدالت و عقلانیت برخاسته از فرهنگ اسلامی در همه‌ی عرصه‌های تولید، توزیع و مصرف ثروت است.

وی با بیان اینکه فرهنگی مبتنی بر معنویت و عدالت و عقلانیت دینی، فرهنگی مقاوم و سالم و مقتدر هم خواهد بود، گفت: آن‌گاه حضور و جریان این فرهنگ در دیگر ابعاد جامعه و از جمله حضور فرهنگ در نظام سیاسی، حضور فرهنگ در نظام فرهنگی و حضور فرهنگ در نظام اقتصادی موجب سلامت نظامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد شد.


مصلی نژاد ادامه داد: نکته آشکار این است که اقتصاد سرمایه داری چالش کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی است مادامی كه خاستگاه فرهنگ اقتصاد بر پایه‌ی مفاهیمی همچون سودمحوری، سرمایه ‌سالاری و تكاثرگرایی باشد و كارشناسان و مدیران اقتصاد به این دسته از معادلات وفادار باشند، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی مورد نظر نظام اسلامی تحقق پیدا نخواهد كرد.

وی ادامه داد:به عبارت دیگر، هرگاه مفاهیم، تعاریف، سیاست‌ها، قوانین، ساختارها، ضوابط و مدیریت اقتصادی حول محور اقتصاد سرمایه‌داری تعریف شود، نمی‌توان از تولید ثروت بر پایه‌ی جهاد و مقاومت و اخلاص و ایثار سخن گفت.
مصلی نژاد خاطرنشان کرد: پس می‌توان نتیجه گرفت كه كیفیت و نوع فرهنگ حاكم بر اقتصاد می‌تواند پذیرای مفهوم ارزشی جهاد و مقاومت باشد یا نباشد.

به گفته وی تئوری های اقتصادی غرب که مهمترین هدف آن افزایش تقاضا و در کنار آن افزایش مصرف گرائی می باشد، که این امر باعث خواهد شد اخلاق از میان برود، پس جامعه بدون اخلاق از همين جا شروع مي‏شود كه براساس ليبراليسم شكل مي‏ گيرد و در اين جامعه خانواده نابود خواهد شد چرا كه خانواده براساس اخلاق و سنت شكل مي‏گيرد و در چنين جامعه‏اي نه از سنت خبري است نه از اخلاق.

وی اضافه کرد: لذا در یک جمله باید گفت مشکل اصلی جامعۀ اسلامی با مکاتب اقتصادی غیر بومی، عدم انطباق این نوع مکاتب با فطرت انسانها می باشد زیرا این مکاتب به نوعی ترویج دهندۀ ظلم علیه طبقۀ فرودست جامعه می باشد و طبقه ثروتمند از حمایت های بی حد و حصری برخوردار می شود.

وی با اشاره به برخی تبعات بسیار خطرناک این مکاتب برای جوامع اسلامی گفت: کاهش شدید جمعیت،فروپاشی خانواده ها در جامعۀ اسلامی، افزایش آمار طلاق به نسبت آمار ازدواج و افزایش فساد و فحشاء در کشور و وجود بسیاری از بحران های اقتصادی در کشور معمول این مکاتب غیر بومی می باشد.


وی با بیان اینکه در مبانی اقتصاد لیبرالی منافع نخبگان و ثروتمندان جامعه به عنوان مقصد نهائی مصرف گرائی محسوب می شود، گفت: لذا مردم در این مکتب اقتصادی دارای جایگاه قابل توجهی نیستند،و مقولۀ عدالت به عنوان حلقۀ مفقوده مکتب اقتصاد لیبرالی مطرح می باشد.

مصلی نژاد عنوان کرد: اما وجدانهای بیدار و آگاه در غرب به دنبال عدالت اجتماعی هستند از این رو این نظریه اسلامی مخاطبان زیادی در این کشورها دارد و در حال تبدیل شدن به یک گفتمان جهانی می باشد.

مصلی نژاد در آخر درمورد کاهش چشمگیر قیمت نفت افزود: كاهش وابستگى به نفت يكى ديگر از الزامات اقتصاد مقاومتى بوده واين وابستگى، ميراث شوم صد ساله‌ى ماست. ما اگر بتوانيم از همين فرصت كه امروز وجود دارد، استفاده كنيم و تلاش كنيم نفت را با فعاليتهاى اقتصادىِ درآمدزاى ديگرى جايگزين كنيم، بزرگترين حركت مهم را در زمينه‌ى اقتصاد انجام داده‌ايم.
وی با بیان اینکه امروز صنايع دانش‌بنيان از جمله‌ى كارهایى است كه مي تواند اين خلأ را تا ميزان زيادى پر كند، گفت: باید همت را بر اين بگماريم؛ برويم به سمت اين كه هرچه ممكن است، وابستگى اقتصادی خودمان را به این صنعت كم كنيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: